بنر هدر

عمارت وکیل الملک ، یکی از خانه‌های زیبای شهر سنندج

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

همانطور که از نام این عمارت پیداست، «عمارت وکیل» خانه ای موروثی از خانواده وکیل است که در دوران حکومت زندیه، جزو امیران زند بوده اند. این بنای تاریخی که از تماشای آجر کاری های زیبا و معماری منحصر به فردش خسته نخواهید شد، در دوره های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته و حتی بخشهایی نیز به آن اضافه شده است.

عمارت وکیل الملک ، یکی از خانه‌های زیبای شهر سنندج

برای رسیدن به این عمارت که از جاذبه های گردشگری سنندج می باشد ، به سمت خیابان کشاورز و همسایگی پارک سپیدار حرکت می‌کنیم. یکی از درهای عمارت که اصلی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود در بخش غربی ساختمان قرار دارد. دری بزرگ و چوبی که پس از آن به یکی از زیباترین بناها می‌رسیم. ایوان‌های بلند عمارت در مقابل ما قرار می‌گیرد، با عبور از ایوان‌های اصلی باغی خرم در برابر ما ظاهر می‌شود که روحی پر طروات به جان عمارت وکیل الملک می‌دمد. البته اگر از بخش جنوبی وارد عمارت شویم تصویری متفاوت می‌بینیم. در ورودی به داخل عمارت وکیل الملک قدم می‌گذاریم و زیر سایه‌ی دیوارهای ایوان ورودی قرار می‌گیریم. این ایوان کمی پایین‌تر از سطح خیابان و حیاط است پس مراقب باشید که به‌طور ناگهانی زیر پاهایتان خالی نشود. با عبور از دالان به حیاط می‌رسیم و حوضی سنگی به استقبال‌مان می‌آید. در کنار حوض سکویی قرار دارد که رو به قبله است و با نشستن روی سکو می‌توانیم نگاهی کلی به عمارت و اجزایش بیندازیم.

عمارت وکیل الملک ، یکی از خانه‌های زیبای شهر سنندج

معماری عمارت وکیل الملک

خانه تاریخی وکیل الملک، عمارت معروف در سنندج در حال حاضر مجموعه ای از ساختمان مسکونی، حیاط و باغ است. ستون های سنگی در جلوی ایوان ها با تزیینات طنابی که جلوه ای خاص به آن ها بخشیده و علاوه بر ستون ها سقف شیروانی آن با طرح کلاه فرنگی زیبایی آن را دو چندان کرده. آجرکاری جذاب در کنار اروسی های دلنشین، بارزترین زیبایی این بناست. اما در گذشته های نه چندان دور، عمارت بزرگ تر و الحاقات بیشتری داشته و شامل چندین حیاط، حمام، بازارچه، مکان های تشریفاتی، تجاری و مسکونی بوده است و در نهایت این خانه به پارک سپیدار متصل می شده است. حمام عمارت از شاخص ترین بنای این مجموعه ست که از دوره ی زندیه به یادگار مانده، نقش طاوس و اشکال گیاهی، هندسی و حیوانی زیبایی حیرت انگیزی به بنا بخشیده است.

عمارت وکیل الملک ، یکی از خانه‌های زیبای شهر سنندج

حمام خصوصی عمارت وکیل

حمام خصوصی خانواده وکیل درست روبروی عمارت مرکزی و در میان سه عمارت تاریخی وکیل‌الملک قرار دارد و به‌نظر می‌رسد تاریخ بنای این حمام با ساخت عمارت وکیل الملک یکی باشد. در تزئینات دیوارها و در فضاهای گرم و سرد حمام وکیل اشکال هندسی، گیاهی و حیوانی فراوانی همچون نقش طاووس به چشم می‌خورد که با زیبایی بی‌نظیری در این حمام به نقش نشسته‌اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید