آشنایی با غار بتخانه در استان لرستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غار بتخانه در ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر کوهدشت، در کوه «دمچهر» قرار دارد و از جاذبه های گردشگری کوهدشت میباشد.قسمتی از دهانه غار به دلایل طبیعی بسته شده است، ‌ولی قسمتی از آن باز است که باید به شکل خزیده از آن گذشت و وارد غار شد. طول دهانه غار ۱۸ متر و ارتفاع سقف آن نزدیک به ۲۰ متر است. سراسر سقف و دیواره آن به علت نفوذ آب از لایه‌های آهکی سفید شده است.غار شامل دو قسمت جنوبی و شمالی است که قسمت شمالی آن وسیع‌تر است. وجود سنگ چخماق و سفال‌های شکسته سیاه و منقوش مؤید زندگی غارنشینی در این ناحیه است.

آشنایی با غار بتخانه در استان لرستان

آثار دوره‌های مختلف تمدن‌های گذشته در این غار یافت شده است و به نظر می‌رسد که در آن آثار پالئولیتیک نیز وجود داشته است. طول غار نزدیک به ۲۰۰ متر و پهنای آن به طور متوسط ۲۰ متر است. اشکال زیبای استالاگمیت‌های متعدد این غار که ارتفاع برخی از آن‌ها به ۵۰ متر می‌رسد ، موجب شده است که این غار را «بتخانه» بنامند.

آشنایی با غار بتخانه در استان لرستان

برای رسیدن به این غار ابتدا باید از شهر کوهدشت به روستای قرعلیوند رفت و سپس پیاده تا میانی کوه دمچهر پیاده‌روی کرد تا به این غار با شکوه رسید.مسیر رسیدن به بتخانه را جنگل‌های بلوط و مزارع سرسبز تشکیل داده‌اند، کوه‌ها و صخره‌های اطراف این غار خود از جاذبه‌های دیدنی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید