غار دانیال ، دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غار دانیال یکی از جاذبه های گردشگری سلمانشهر است و دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران بعد از غار قوری قلعه پاوه در کرمانشاه می‌باشد. مسیر منتهی به غار امروزه به صورت پاکوب مشخص می باشد و با طی حدود یک ربع به دهانه غار که حدود ۱۰۰ متر بالاتر از رودخانه و در زیر دیواره صاف و سفید کوه قرار گرفته می رسیم.

در فاصله حدود ۵۰۰ متری از دهانه غار نیز به بزرگترین تالار این غار می رسیم.از دهانه تا عمق ۸۰۰ متری ما شاهد چندین حوضچه ،تالار کوچک و بزرگ ،گذرگاه های کم ارتفاع هستیم.در عمق ۸۰۰ متری به بخشی می رسیم که به نظر خیلی از بازدیدکنندگان که با این غار آشنایی ندارند ،بخش انتهایی غار است.دمای داخلی این غار در طول سال تقریباً یکسان می‌باشد.

غار دانیال ، دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران

جریان رودخانه از ابتدای ورود به غار تا بخش انتهایی وجود دارد که از بهم پیوستن چندین جوی و چشمه به وجود می‌آید. عمق این جریان در بخشهای مختلف غار متغیر می‌باشد ولی بطور کلی از یک متر تجاوز نمی‌کند. البته چندین گذرگاه و بخش در این غار وجود دارد که در هنگام بارندگی عمق آنها بالا آمده و گذر از آنها تقریباً غیر ممکن می‌شود.

غار دانیال ، دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران

این غار قندیل هایی دارد که چندین میلیون سال قبل شکل گرفته اند و درست شدن هر یک سانتی متر آن ها ۱۰۰ سال زمان برده است. عبور دائمی آب از میان سنگ های آهک انحلال پذیر باعث به وجود آمدن راهرویی با صخره هایی به شکل های عجیب و غریب شده است. درست در ۱۰۰ متری دهانه ورودی غار حوضچه ای را می بینید که برای ادامه غارنوردی تان ناگزیر از ورود به این حوضچه هستید، نگران نباشید چون عمق چندانی ندارد و تا کمر بیشتر خیس نمی شوید! می روید و می روید و دیواره های آهکی چندین میلیون ساله در جلوی چشمانتان به نمایش در می آیند.

غار دانیال ، دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران

۳۰۰ متر که از حوضچه اول فاصله گرفتید فضای باز بزرگی را در جلوی خود می بینید که همه آن را به نام تالار خفاش می شناسند  جایی در وسط این تالار تپه های بلندی هست که فضله های خفاش و گل و لای رویش را بسیار لیز و لغزنده کرده است، هر چند سخت است اما باید خودتان را به بالای این تپه برسانید در آنجاست که می توانید یکی از مهیج ترین صحنه های عمرتان را ببینید؛ بر روی سقف تالار چندین و چند خفاش به صورت وارونه خوابیده اند! در ادامه مسیر تا مچ پا به داخل آبی سرد می روید حدود ۲۰۰ متر از سیفون اول را طی می کنید تا به سیفون دوم برسید برای گذشتن از این نقطه دو راه پیش رو دارید: یا باید دو متر صعود صخره نوردی کنید و یا می توانید در زیر آب غواصی کنید؛ انتخاب با خودتان است! باز هم پیاده روی می کنید و به محوطه بازی به اسم تالار ریزان می رسید حتما مدتی باستید و سقف را تماشا کنید چون سقف این قسمت یکی از زیباترین بخش های غار است. هر چه که به انتهای غار نزدیک تر می شوید هوا و دمای آب سردتر می شوند.

غار دانیال ، دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران

آب داخل غار از چند چشمه کوچک که از شعب مختلف آن سرچشمه می‌گیرد تامین می‌شود و کاملا زلال و از نظر محلولات دارای درصد پایینی بوده و آن را قابل شرب می‌کند. دمای هوای داخل غار حدود ۲۳ درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود ۱۷ درجه است که این دما در تمامی طول سال تقریبا ثابت است. زمان لازم برای پیمایش کامل غار برای یک تیم کوچک و سریع سه و نیم ساعت و برای یک تیم متوسط بین پنج تا هفت ساعت است. جریان رودخانه بجز در چند قسمت محدود بهترین نشانه جهت پیمایش غار می‌باشد.

وسایل مورد نیاز

اگر چکمه‌ بلند بپوشید، راحت‌تر در آب راه می‌روید. وسایل‌تان را هم توی کوله پشتی بریزید که دست‌تان آزاد باشد. کلاه ایمنی، ۲ تا هد لامپ ضدآب با باتری اضافه یادتان نرود. لباس کافی بپوشید، اما به‌هرحال دمای هوا و آب پایین است و ممکن است احساس سرما کنید. از غار که بیرون آمدید، باید لباس عوض کنید، پس یک دست کامل لباس اضافه بردارید.

اگر دستکش کار دستتان کنید، راحت می‌‌توانید از صخره‌ها بالا بروید. جعبه‌ کمک‌های اولیه، آب و غذای سبک هم بد نیست همراهتان باشد. حرفه‌ای‌ها حدود ۳ساعت و نیم برای دیدن غار دانیال زمان لازم دارند. اما ما و شما که حرفه‌ای نیستیم؛ پس بسته به این‌که تا کجا جلو بریم، حدود پنج تا هفت ساعت زمان نیاز داریم یا که کلا می‌توانیم بی‌خیال شویم و برگردیم.

غار دانیال ، دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران

بهترین فصل سفر

یک نکته‌ جالب در مورد غار دانیال این است که در هر فصلی، دمای هوای داخل آن و آب حوضچه‌ها تغییری نمی‌کند. بنابراین فرقی ندارد در گرمای تابستان غار را ببینید یا سرمای زمستان. تفاوتش این‌جاست که وقتی با لباس آب‌چکان از غار بیرون می‌آیید، حسابی سردتان می‌شود. پس بهار و تابستان انتخاب بهتری‌اند.

جاذبه‌های نزدیک

یکی از بهترین جاذبه‌های نزدیک، ساحل متل قو است؛ دریای خزر هم که دیگر نیاز به گفتن ندارد. اگر از مسیر جاده چالوس سفر کنید، علاوه بر جذابیت خود جاده، می‌توانید به چالوس هم سر بزنید.

مسیر دسترسی

از جاده چالوس به متل قو یا سلمان‌شهر می‌رسید. از میدان مرکزی سلمان‌شهر وارد خیابان دریاگوشه بشوید که به روستای چاری و بعد دانیال می‌رسد. مسیر رسیدن به غار دانیال تابلوی راهنما ندارد. پس یا جی‌پی‌اس را روشن کنید، یا راهنمای محلی داشته باشید.

به روستا که رسیدید، از پلی چوبی می‌گذرید تا وارد جاده خاکی شوید. طول این مسیر حدود ۲ کیلومتر است. اگر جاده‌ فرعی آخر روستا را به چپ بپیچید و آن‌را تا آخر بروید، به رودخانه‌ای می‌رسید. اینجا باید ماشین را پارک کنید. راه رسیدن به غار کمی سخت است و باید احتیاط کنید.

از سمت چپ رودخانه، راه را ادامه بدهید. با دیدن دومین انشعاب رودخانه، راه سمت چپ را به سمت بالا ادامه بدهید. حدود یک ساعت در جنگلی زیبا پیاده‌روی می‌کنید تا به دیوار سفید رنگی برسید. دهانه‌ غار را زیر همین دیواره پیدا می‌کنید. جهت آن رو به شمال غربی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید