غار قلعه کرد ، یکی از غارهای جذاب و خطرناک ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غار قلعه کرد در قزوین یکی از غارهای بسیار جذاب و البته خطرناک ایران است. این غار در ۲۰ کیلومتری برج های دوگانه خرقان قرار دارد و محل قرارگیری آن در دهستان حصار است که از توابع شهر آبگرم به شمار می رود. علت اینکه می گوییم این غار خطرناک است معلق شروع شدن آن بوده و این که شما باید از دهانه غار ابتدا عبور کنید و از ارتفاع ۱۲ متری غار فرود بیایید. پس از آن تالاری بزرگ نمایان می شود که دارای چکیده ها و چکنده های مسحورکننده و شعبه ها و دالان های فراوان است.

غار قلعه کرد ، یکی از غارهای جذاب و خطرناک ایران

این غار که از جاذبه های گردشگری آبگرم میباشد، عمرآن برابر با ۴ میلیون سال است و طبق برآوردهای زمین شناسان قدمت این غار به دوران های سوم زمین شناسی باز می گردد.

دهانه ورودی غار حدود 400 متر است كه برای ورود به آن حفره ای به اندازه عبور يك نفر به طول 50 متر و پس از آن شيب تندی به طول 9 متر وجود دارد كه تنها با تجهيزات می توان از آن عبور كرد. با عبور از شيب تند اين غار وارد تالار بزرگی به مساحت يكهزار متر می شويم كه در اين تالار حفره های زياد با قنديل های بسيار زيبا كه دست بشر تاكنون از آن در امان مانده مشاهده می شود.

تمامی این غار پوشیده از تزئینات آهنکی ریز و درشت است و زمانی که وارد آن می شوید این تزئینات را خواهید دید که به اشکال استلاگمیت یا چکیده و یا استلاگتیت چکیده است. تزیینات گل کلمی، اشکال سوزنی شکل ریز و اشکالی معروف به «نی نوشابه»ها می باشد. به هیچ عنوان نباید بدون آموزش های لازم غارنوردی و تجهیزات لازم سراغ این غار رفت. در وقت پیمایش مراقب چکیده های ریزی که از سقف کم ارتفاع برخی تالارهای غار آویزان هستند، باشید تا با کلاه کاسک آن هار نشکنید.

غار قلعه کرد ، یکی از غارهای جذاب و خطرناک ایران

حدودا دمای غار قلعه کرد بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است و رطوبت در تمامی قسمت های این غار احساس می شود.

مقدار آب موجود در داخل این غار در فصل هایی که میزان بارش بیشتر باشد یا کمتر متغییر است. در قسمت هایی از این غار چاه هایی کم عمقی را مشاهده خواهید کرد و در برخی از قسمت های دیگر حوضچه های کم عمق وجود دارد که جلوه ی ویژه ای به این منطقه داده اند. حتی در کف یکی از پایین ترین تالارهای غار که به «تالار آب» معروف است.حوضچه آبی به عمق ۴۰ سانتی متر به وسعت یک اتاق ۲۰ مترمربع وجود دارد.

غار قلعه کرد ، یکی از غارهای جذاب و خطرناک ایران

به هیچ عنوان نباید بدون آموزش های لازم غارنوردی و تجهیزات لازم سراغ این غار رفت. ضمنا در مسیرهای مشخص شده حرکت کنید و چیزی در داخل غار به جا نگذارید و به غیر از عکس چیزی از داخل غر به بیرون نیاورید.مدت زمان لازم برای بازدید از غار قلعه کرد در قزوین حدود ۵ ساعت است و برای رفت و برگشت خود بنابر زمان بندی خودتان برنامه ریزی کنید. ورود به این غار به دلیل ورودی بزرگ آن، کار ساده ای نیست.

غار قلعه کرد ، یکی از غارهای جذاب و خطرناک ایران

جانداران داخل غار : خفاش و برخی حشرات ریز
کشفیات درون غار :سفال و داده‌های متنوع استخوانی شامل استخوان‌های اسب، گوزن و خرس از این غار به دست آمده که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل این داده‌ها در کنار بررسی نهشته‌های رسوبی مبین حضور پررنگ پستانداران بزرگ جثه (اسب سانان) در منطقه آوج و نوسانات و تغییرات قابل توجه رطوبتی در دوره پارینه سنگی میانی است.

غار قلعه کرد ، یکی از غارهای جذاب و خطرناک ایران

آدرس: قزوین، آبگرم، دو راهی آبگرم به سمت غرب حصار ولی عصر، روستای علی آباد، روستای قلعه کرد، یک و نیم کیلومتری جنوب غربی روستای قلعه کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید