غار کهک ، غاری منحصربه فرد و زیبا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غار کهک در استان مرکزی، در ۸۶ کیلومتری جنوب شهر قم، ۶۵ کیلومتری غرب شهر دلیجان، و در نزدیکی روستای کهک واقع است.

نام غار از کوهی منفرد و کم ارتفاع گرفته شده که قلعه قدیمی روستا در قله آن بنا شده است.این کوه کم ارتفاع، کوه کوچک یا کوهک نامیده و به اختصار کهک تلفظ میشود.غار کهک شامل تعدادی سکوی بزرگ متوالی است که هر کدام به وسیله یک پرتگاه ۱۰ تا ۲۰ متری از هم جدا شده و همه آنها از ابتدا تا انتها زیر تاقدیس مرتفع و عظیم غار قرار گرفتهاند.این غار مانند چاهی عظیم به قطر ۳۰ متر است که با زاویه ۴۵ درجه و بر اثر فرایند غار زایشی به وجود آمده است.

غار کهک ، غاری منحصربه فرد و زیبا

دهانه غار به شکل دایره به قطر ۷۰ سانتی متر است و ارتفاع ۱۹۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دهانه بالای دیوارهای به ارتفاع ۸ متر واقع شده است و تنها با استفاده از وسایل فنی و طناب میتوانیم وارد غار شوید.در تالار ورودی غار یک ردیف پنج تایی چکیده غول پیکر، که در پشت آنها پرتگاهی عمیق وجود دارد، قرار گرفته است. در زمانهای بسیار دور ریزش عظیمی در محوطه رخ داده است که سنگهای حاصل از آن پرتگاههایی فراوان به وجود آوردهاند. در غار دالان و دهلیز فرعی وجود ندارد و آنچه به این شکل به چشم میخورد، فضاهای خالی هستند که بر اثر ریزش پدید آمدهاند.مسیر بازدید به علت وجود لایهای از خاک رس مرطوب لغزنده است و از کنار پرتگاههای ۲ تا ۱۰ متری میگذرد.

غار کهک ، غاری منحصربه فرد و زیبا

در نیمه نخست مسیر بازدید دو چاه وجود دارد که پس از عبور از شیبی تند باید از کنار آنها گذشت.در نیمه دوم مسیر بازدید، سطح غار شیبی تند میگیرد و از وسط یک تالار میگذرد.در اینجا سنگ های ریزش کرده ی زیادی روی زمین هست که غارنوردان آن ها را دور می زنند. غارنوردان زیادی از تالارهای اصلی و بزرگ غار دیدن می کنند و از مسیرهای خارق العاده و جذاب می گذرند. بعد به وسیله طناب حمایت و ابزارهای فنی دیواره ۱۰ متری پایانی غار به طرف سمت راست بالا می روند و از تونلی تنگ و باریک به طور دراز کش به تالارهای پایان غار می رسند.

در غار کهک ستون های آهکی زیادی هست که ارتفاع بعضی از آن ها به حدود ۱۴ متر می رسد و از مرتفع ترین ستون های آهکی کشور به شمار می رود. بعد از از گذر از ۲۵۰ متر، تالار غار تمام شده و گودالی پر از آب صاف و زلال دیده می شود که در دخمه ای مملوء از چکنده های مرمرین و بلورین قرار دارد.غار کهک از پُر پرتگاهترین و از معدود غارهای ایران است که دارای بلندترین و در عین حال زیباترین چکیدههای مخروطی و مرمرین سرخ رنگ به طول ۱۰ متر و مجموعهای از آبشار سنگهاست.رنگ کانی غارسنگها از نیمه تالار غار به بالا سفید رنگ و از نیمه تالار به پایین سرخ رنگ است. یکی از پدیدههای منحصر به فرد غار کهک، یک ردیف ستون لوله مانند سرخ رنگ به هم چسبیده است که ارتفاع آنها ۶ متر و عرضشان ۴ متر است و مانند پرده چین دار بزرگی، بخش مسطح جلو را از پرتگاه پشت آن جدا میکنند.

غار کهک ، غاری منحصربه فرد و زیبا

غار کهک به دلیل داشتن غارسنگهای عجیب، پرتگاههای عمیق، آبشار سنگهای بلند،و چکیدههای رنگارنگ و عظیم الجثه، یکی از منحصر به فردترین غارهای ایران است.با توجه به غارسنگهای بزرگ و طویل غار، به نظر میرسد غار کهک از قدیمیترین غارهای زایش یافته در ایران باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید