بنر هدر

مناطق تفریحی قزوین در تابستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قزوین یکی از قدیمی‌‌ترین شهرهای ایران و در بخشی از تاریخ صفوی پایتخت بوده است. این شهر جاهای دیدنی و تفریحی زیادی دارد که در تابستان می توانید از آن ها دیدن کنید .

قزوین شهر شیرینی‌های خوشمزه هم هست. باقلوا، شیرینی پادرازی ، و نان نخودی از جمله خوردنی‌های خوشمزه‌ قزوین‌اند.

عمارت باغ سپهدار

این عمارت در جنگ جهانی اول مقر نظامیان روس و انگلیس بود و بعد هم به خاطر بدهی مالیاتی سپهدار به تصرف دولت درآمد. این بنا در طول سال‌ها بی‌توجهی آسیب‌های فراوان دید. بالاخره  در سال ۱۳۳۵ عمارت سپهدار بازسازی شد و در اختیار اداره کشاورزی قرار گرفت. اکنون موزه کشاورزی قزوین در این عمارت مشغول فعالیت است. این عمارت در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده و از جمله جاهای دیدنی قزوین است.

مناطق تفریحی قزوین در تابستان

قلعه الموت

دژ الموت در فاصله‌ ۴ساعته از تهران و ۲ساعت و نیمه از قزوین قرار دارد. در شمال غربی قزوین و در روستای گازرخان بقایای قلعه‌ تاریخی الموت را پیدا می‌کنید که با وجود گذشت سالیان بر فراز کوه خودنمایی می‌کند.

یک نکته‌ جالب در مورد این قلعه  این است که تنها یک راه ورودی دارد که در گوشه‌ شمال شرقی‌اش دیده می‌‌شود. در دامنه‌ جنوبی کوه، خندق وسیعی کنده شده تا راه نفوذ به قلعه بسته شود. در دامنه‌های دیگر هم خندق کنده‌اند تا امکان رفت و آمد از بین برود. دورتادور این دژ تاریخی، پرتگاه‌ است. درواقع انتخاب مکان قلعه و نوع ساخت آن به‌ترتیبی بوده که تسخیرناپذیر بماند.

گذشته از زیبایی طبیعت در منطقه‌ الموت، معماری ویژه و محل برپا شدن این قلعه آنقدر جالب‌توجه است که دیدنش به خاطره‌‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌شود.بازدید از قلعه هم هزینه‌ خاصی ندارد و فقط  کافیست کفش مناسب داشته باشید و در شرایط آب و هوایی مناسب راهی قزوین شوید.

از آن‌جا که الموت منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر به‌شمار می‌رود، بهتر است اواخر بهار و اوایل  تابستان که هوا معتدل است را برای سفر انتخاب کنید. اگرچه در تابستان هم شب‌ها بسیار خنک است و ممکن است لباس گرم لازم داشته باشید.

مناطق تفریحی قزوین در تابستان

دریاچه اوان

در دامنه کوه خشچال در منطقه الموت در ۷۵ کیلومتری قزوین یکی از زیباترین دریاچه های طبیعی ایران قرار دارد که چشم اندازهای تماشایی آن را از معروف ترین دریاچه های ایران کرده است. به راحتی می توانید برای تفریح و گردش و گذراندن روزی متفاوت خودتان را به این دریاچه برسانید چون جاده مناسبی دارد و در اطراف آن هم امکانات خوبی هست. بهترین زمان برای رفتن به این دریاچه فصل تابستان است چون بودن در ارتفاع ۱۸۵۰ متری از سطح دریا زمستان های سردی را برایش ساخته است، در زمستان سطح دریاچه یخ می زند و می توان بر رویش اسکی سواری کرد.

مناطق تفریحی قزوین در تابستان

در تابستان با آمدن به این دریاچه سفری لذت بخش را پیش رو دارید حس آب و هوای خنک و تماشای فضای سبز دیدنی به همراه تفریحاتی مثل قایق سواری، آبتنی،  کوهنوردی خیلی ها را مشتاق رفتن به این دریاچه می کند.

پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت

پارک جنگلی باراجین محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت و لذت بردن از هوای مطبوع و کوهپایه‌ای منطقه است. این منطقه خوش آب‌وهوا که از گذشته‌های دور تفرجگاه اهالی قزوین بوده است از امکاناتی چون زمین چمن، پیست دوچرخه و موتورسواری و شهربازی و کمپین‌هایی باقیمت مناسب برای مسافران برخوردار است.

مناطق تفریحی قزوین در تابستان

دهکده طبیعت یکی از مهم‌ترین زیست‌بوم‌های کشور است که در پارک جنگلی باراجین قرار دارد، در این دهکده زیبا انواع حیوانات از گونه‌های مختلف نگهداری می‌شوند که برخی از آن‌ها در نوع خود بی‌نظیرند، این دهکده زیستگاه پرندگان شکاری ازجمله عقاب، شاهین و انواع شب‌پروازها، زیستگاه پرندگان تزئینی شامل انواع گونه‌های خشکی و آبی ازجمله طاووس، قرقاول، طوطی، فلامینگو، پلیکان، مرغابی و شترمرغ، زیستگاه نشخوارکنندگان کوهی شامل مارال، قوچ، میش، کل و بز، زیستگاه خزندگان شامل انواع گونه‌های مختلف ایرانی و خارجی مانند مار، تمساح و بزمچه، مزرعه آموزشی شامل محل نگهداری حیواناتی مانند گاو، گاومیش، بز، اسب و شتر، سالن آکواریوم محل نگهداری گونه‌های مختلف آبزیان ازجمله ماهی‌های آب‌های خلیج‌فارس و زیستگاه گرگ‌ها، روباه‌ها، شیرها، میمون‌ها و خرس‌ها است.

روستای زرشک

روستای زرشک، یکی از دیدنی‌ترین خوش آب و هواترین روستاهای قزوین است، مردم قزوین اغلب اوقات فراغت خود را در این روستا می‌گذرانند، از دیدنی‌های این روستا می‌توان به مزرعه محمد زرشکی اشاره کرد محلی سرسبز همراه با یک چشمه آب سرد که در بین مردم محلی به ملک محمد ارباب مشهور است و مکان تفریحی کدخدای زرشک بوده است.

مناطق تفریحی قزوین در تابستان

باغستان سنتی قزوین

باغستان سنتی قزوين با قدمت ۱۰۰۰ سال بخشی جدایی ناپذیر از شهر قزوین بوده و وسعتی بیش از ۳ هزار هکتار داشته‌اند که دایره‌وار محیط بر شهر بوده‌اند. باغستان سنتی شهر تاریخی قزوین میراث ارزشمند نیاکان و ساکنین این شهر در طول تاریخ و نمایانگر تعامل انسان و طبیعت در شکل دهی به منظر بومی تاریخی شهر قزوین است.

مناطق تفریحی قزوین در تابستان

آبشار ورچر

ورچر آبشاری در نزدیکی روستای رزجرد و از جاذبه‌های گردشگری قزوین است. این آبشار در ۶ کیلومتری شرق روستای رزجرد قرار دارد. ارتفاع این آبشاربه بیش از ۳۰ متر می رسد و محصور شدن آن در بین صخره های عظیم ، زیبایی خاصی به این آبشار بخشیده است.

مناطق تفریحی قزوین در تابستان

 باغ صفویه

باغ صفوی قزوین که نام دیگر آن باغ سعادت آباد قزوین است بین سبزه‌میدان و خیابان سپه واقع شده است. این اثر که از دوران صفویه به یادگار مانده است، همه ساله میزبان گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است. این مجموعه دارای نام‌های متعددی است که در این میان می‌توان از دولتخانه صفوی، باغ فرهنگی قزوین و یا ارگ تهماسبی نام برد.

مناطق تفریحی قزوین در تابستان

روستای نیاق

صخره‌ای مرتفع در روستای نیاق قزوین قرار دارد که دلیل شهرت این روستاست. در دل این صخره حفره‌هایی بزرگ با باد و باران و فرسایش حاصل از آن‌ها درست شده است.  درون بعضی از این حفره‌ها، حوضچه‌هایی مستطیل شکل هم هست که احتمالا توسط ساکنان قدیمی نیاق حفرشده است.  هنگام بارندگی آب در این حوضچه‌ها جمع می‌شود. این ایوان، نام‌هایی مانند «ایوان نیاق»،  و «طاق محمد حنفیه» دارد. مردم محلی بر این باورند که قصر محمد حنفیه بر بالای این صخره قرار داشته است.

مناطق تفریحی قزوین در تابستان

برخی هم به این ایوان، ایوان دیو میگویند چرا که نقوشی شبیه صورت ارواج و اجنه بر این سنگ‌ها حک شده است. جاهای دیدنی قزوین با نیم طاقی طبیعی و زیبا کنار ایوان نیاق کامل می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید