بنر هدر

قلعه هزاره میناب ، تاریخی کهن و تمدنی ۲۵۰۰ ساله

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قلعه هزاره میناب واقع در ۹۰ کیلومتری مرکز استان هرمزگان نشانگر تاریخی کهن و تمدنی به قدمت ۲۵۰۰ سال اقتدار و حکومت در این سرزمین است.

محمدابراهیم کازرونی متخلص به نادری در کتاب خود (تاریخ بندرها و جزایر فارس) به‌صراحت از جزء جزء این قلعه نام آورده است.  بیشتر بزرگان این منطقه در اطراف این قلعه زندگی می‌کردند و قلعه نشین بودند و می‌توانند گواهی بر تاریخی بودن آن بدهند.
بسیاری از تاریخ نویسان از قدمت شهرستان میناب و یا قلعه هزاره میناب نام‌ برده‌اند.

جاذبه تاریخی قلعه هزاره میناب

این قلعه به بی بی مینو نیز معروف است. مردم بومی معتقدند در روزگاران گذشته دو خواهر به نام های بی بی مینو و بی بی نازنین این شهر را بنا کرده اند. در گذشته دو قلعه وجود داشته که یکی از آنها ویران شده است. این قلعه تا اواخر دوره قاجار مرکز حکومت محلی بوده و در اطراف آن، خندقی وجود داشته است. در آن زمان همیشه سربازان مسلح در قلعه نگهبانی می دادند.

به نحوی که از دوره هخامنشیان و ایلخانیان از مکان کنونی سازه باقیمانده برای حکمرانی استفاده می‌شده و تا دوران صفویه نیز پویایی آن مسجل شده است. این قلعه تا اواخر دوره قاجار مرکز حکومت محلی بود و در اطراف آن، خندقی کنده شده بود. در آن زمان همیشه صد سرباز مسلح در قلعه مستقر بوده و نگهبانی می­داده ­اند.

قلعه هزاره یا قلعهٔ بی بی مینو ، در بخش مرکزی شهرستان میناب واقع شده و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. قلعه هزاره‌ تنها بنای تاریخی موجود در شهر میناب است.

جاذبه تاریخی قلعه هزاره میناب

قلعه هزاره بی‌بی مینو که از جاذبه های تاریخی میناب میباشد،در سال 1382 هجری شمسی در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و به همین جهت ارزش معنوی آن برای مردم میناب و استان بیش از پیش ضرورت یافته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید