آبشار و قندیل های یخی آوستا در دامنه عظیم قله شاهوار

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قندیل های یخی درۀ آوستا ابرسج یکی از جاذبه های گردشگری شاهرود در استان سمنان در دامنۀ عظیم قلۀ شاهوار قرار دارد.در فصل زمستان، سپیدی برف بر روی کوهساران، چهره‌اى دلربا به آن داده و چشم اندازهایى زیبا خلق می نماید. البته توصیف گسترۀ عظیم شاهوار و زیبایی های نهفته در سلسله جبال البرز شرقی که در منطقۀ شاهرود به اوج خود می رسد، خود مجال و فرصت جداگانه ای می طلبد.

آبشار و قندیل های یخی آوستا در دامنه عظیم قله شاهوار

به گفته کهنسالان روستای ابرسج، نام منطقۀ آوستا به دلیل قداستی که برای آب جاری در این منطقه قائل بوده اند برگرفته از اَوستا است. وجود قلعه ای تاریخی و درختان اُرس یا اَوَرس در این منطقه بیانگر غنای تاریخی و طبیعی آن است.

آبشار و قندیل های یخی آوستا در فاصلۀ 15 کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد. بعد از طیّ مسافتی به طول 6 کیلومتر از مسیر شاهرود به مجن به منطقۀ اقبالیه (سمت راست) تغییر مسیر داده و از آنجا به بعد قدم در درّه ای پر رمز و راز و زیبا خواهیم گذاشت.

پوشش گیاهی این منطقه متنوع است. از درختچه های گَون و زرشک تا درختان استوار اُرس و درختان همیشه سبز تا بالاترین ارتفاعات قلّۀ شاهوار نمایان است و از نظر گونه های جانوری غنی می باشد که از آن جمله می توان به حیواناتی چون کَل، بُز، میش، قوچ، پلنگ، خرس و پرندگانی همچون عقاب و کبک اشاره کرد. در فصل بهار دامنه های دو طرف دره منتهی به آبشار پوشیده از گیاه “دازه” با گل های بنفش بسیار زیبا خودنمایی می کند. دازه در اصطلاح محلی به “بالش خرس” مشهور است.

آبشار و قندیل های یخی آوستا در دامنه عظیم قله شاهوار

نوای آب و آواز کبک ها تا رسیدن به قندیل های یخی گوش و جانمان را نوازش می دهند. آنچه ما را مبهوت خود می کند گرمای نسبی مسیر دره در این فصل سال است. شاید تحرک و هیجان دیدن قندیل هاست که ما احساس سرما نمی کنیم!

شکل گیری قندیل ها معمولاً از اوایل دی ماه تا اواخر اسفند ادامه دارد هنگام پیاده روی در طول مسیر، یخ ها با اشکال زیبا در کنار جویبار بسته اند و تلألو نور خورشید با عبور از آن، رنگین کمان منشورگونه ای بر روی صخره ها و گلسنگ های مجاورش چشم نوازی می کند. گویی اشک تنهایی بر گونه صخره قندیل بسته و چه عاشقانه به نظاره عابران می نشیند.

پس از حدود یک ساعت پیاده روی در مسیر رودخانه پای به درّه ای اعجاب انگیز می گذاریم. در ورودی دره خبری از قندیل ها نیست. شیب کمی را با احتیاط به سمت بالا ادامه می دهیم و بعد از لحظاتی که نگاه را به بالا می گیریم از آنچه که در مقابل خود می یابیم دچار بهت و حیرت می شویم و ناخودآگاه فریاد شادی بلند می شود. شوق دیدن عظمت آنها قابل کتمان نیست.

شوق دیدن قندیل ها ما را به پیشروی بیشتر سوق می دهد و هر چه که به پیش می رویم خود را فراموش کرده و در فرازی زیبا از قدرت خالق هستی به تماشا می نشینیم آنجا که روحت را جلا می دهد و جانت را صفا.

بهترین زمان برای بازدید

بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل زمستان است که سپیدی برف به آبشار چهره دلربایی می‌بخشد و چشم‌اندازهای بی‌بدیلی را خلق می‌کند. ویژگی‌های خاص و جذاب این منطقه بسیار نادر هستند و در کمتر جای دیگری در کشور پیدا می‌شوند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید