مسجد گله داری جاذبه ای مذهبی در استان هرمزگان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مسجد گله داری بندرعباس یکی از آثار تاریخی و دیدنی هرمزگان در مرکز این استان است و این مسجد که قدمتی بالغ بر یک قرن داشته در سال 1296 هجری قمری برای پرستش خداوند و برپایی مراسمات مذهبی در پرترددترین بخش بندرعباس بنا شده و نکته جالب این بنا حفظ هویت آن بوده که همچنان به عنوان مسجد از آن استفاده می شود.
مسجد گله داری در نزدیک ساحل بندرعباس و در یکی از محلات قدیمی بندرعباس قرار دارد و به دلیل معماری خاص و منحصر به فرد آن تبدیل به یکی از نقاط دیدنی برای گردشگران و بومیان شده که روزانه شهروندان فراوانی علاوه بر به جا آوردن فریضه نماز به دید و بازدید از آن نیز می پردازند.
مسجد گله داری در دوره قاجاریه توسط حاج عبدالرحیم گله داری احداث و چندی بعد به وسیله احمد گله داری مرمت و وقف شده است و با گذشت زمان دوران زندیه حمام گله داری و امارت کلاه فرنگی نیز در نزدیکی آن بنا شده است.

مسجد گله داری ، جاذبه ای مذهبی در استان هرمزگان

این مسجد دارای صحن، شبستان، مناره و منبرهای زیبا و خاصی بوده که شبستان بزرگ این مسجد دارای 36 ستون با گچبری زیبا است و از جلوه های خاص این بنا جاذبه شبستان دیگر آن بوده که به صورت مربع از 16 ستون استوانه ای تشکیل شده، و چشم همگان را در بدو ورود به این مسجد تاریخی از هیجان و حیرت بر می انگیزد.

این بنا بر روی سطحی به ارتفاع 1/5 متر بنا شده و دارای مناره ای به ارتفاع هشت متر در زاویه شمال شرقی مسجد با طرح استوانه است و دیگر شاخصه خاص این بنا محراب قدیمی آن بوده که با گپچبری های بوته ای نقش و نگار بسته شده که به دلیل آب و هوای مرطوب بندرعباس باید به طور مرتب این قسمت از بنا ترمیم شود.

تزیینات مسجد گله داری گچی قالبی و گچبری هایی است که در محراب، سرستون ها و سطح زیرین طاق ها به کار رفته و از زیبایی خاصی برخوردار است؛ و در زیر بنای مسجد، شبستانی وجود دارد که در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد.

مسجد گله داری ، جاذبه ای مذهبی در استان هرمزگان

پوشش شبستان، به کمک تيرها و تخته های چوبی و اندود ضخيم گلی صورت گرفته است . در تعميرات سال 1354 ه- . ش، سطح زيرين سقف، با پوشش های جديد آکوستيک پوشانده شده است . در اضلاع مختلف شبستان جمعا 19 درگاه با درهای چوبی و در جانب شرقی و جنوبی شبستان، ايوان هايی با يک رديف ستون ساخته شده است.

تمام ستون ها به غير از ستون های اصلی، در رأس اضلاع – که مربع هستند – ساقه ای استوانه ای دارند . تزيينات بنا منحصر به تزيين گچی قالبی و گچبری هايی است که در محراب، سرستون ها و سطح زيرين طاق ها به کار رفته و از زيبايی خاصی برخوردار است. از اره شبستان و ستون ها در دوره اخير با قطعات سنگ نما پوشش يافته است . در زاريه شمال شرقی مسجد ، گلدسته ای به ارتفاع تقريبی 8 متر با طرح استوانه ای و مأذنه ای بر بالای آن ساخته شده است. در گوشه جنوبی شرقی صحن، منبر و گلدسته ای پلکانی به جا مانده که رو به ويرانی است.

مسجد گله داری ، جاذبه ای مذهبی در استان هرمزگان

در حال حاضر، بخشی از صحن جهت استفاده نمازگزاران مسقف شده است . کتيبه تاريخی بنا، مورخ 1338 ه- . ق است و نام بانی بنا، در کنار محراب و بر ديوار نصب شده است . در زير بنای مسجد، شبستانی است که در زمستان ها مورد استفاده بوده است . در حال حاضر ( 1376 ه-.ش)، در جانب شمالی مسجد، بناهای جديدی در دست ساختمان است که طبقه دوم آنها به عنوان شبستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت . اين بنا که از جاذبه های تاریخی بندرعباس میباشد، به شماره 1595/3 به ثبت تاريخی رسيده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید