جاذبه گردشگری چشمه برم لردگان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

يافتن مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت مسافران و گردشگران هميشه سوالی است که مسافران و گردشگران پيش از انتخاب مقصد سفر خود با آن مواجه هستند.پيدا کردن پاسخ اين سوال به خصوص اگر در فصل زمستان باشد از حساسيت بيشتری برخوردار است. استان چهارمحال و بختياری در فصل زمستان دارای آب و هوايی سرد است و بيشتر برای ورزش های زمستانی مناسب است، ليکن شهرستان لردگان در اين استان به دليل نزديکی به استان خوزستان در فصل زمستان با معدل 12.5 درجه سانتيگراد دارای اقليم و آب و هوايی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران است.

در اين راستا چشمه برم که از جاذبه های طبیعی لردگان می باشد ، از قطب های تفرج گاهی اين شهرستان است که سالانه توجه هزاران نفر از گردشگران و مسافران را به سمت خود جلب می کند.جوشش چشمه های مصفای برم در مرکز شهر لردگان گردشگاهی با همين نام را در اين شهر به وجود آورده است.چشمه برم در مرکز شهر لردگان در فاصله 160 کيلومتری شهرکرد – مرکز چهارمحال و بختياری قراردارد و اطراف چشمه با مناظر بکر و زيبا از جاذبه های طبيعی استان است که علاوه بر تامين آب کشاورزی يکی از سرشاخه های کارون به حساب می آيد.

جاذبه گردشگری چشمه برم لردگان

از خصوصيات ويژه ی اين چشمه تاثير کم خشکسالی های پی در پی و متوالی بر ميزان آب آن است. در سال های خيلی دور، به علت خشکسالی های چندين ساله تمام چشمه های اطراف منطقه لردگان مانند چشمه ميلاس، تنگ کلوره، ارمند، کرف و چشمه های کوه ريگ به شدت کم آب می شد يا کاملا می خشکيد و تنها چشمه ای که هنوز اّب آن جريان داشت همين چشمه برم بود و عشاير و روستائيان اطراف از فاصله های چند فرسخی برای برداشتن آب به لردگان می آمدند.

در چند سال اخير نيز که خشکسالی طولانی در منطقه رخ داده اکثر چشمه های اطراف کم آب شده اند ولی چشمه برم هنوز پرآب است.

چه تفریحی می‌توان در چشمه برم انجام داد؟

بسیاری از گردشگران از دیدن این دریاچه قدیمی که باعث به وجود آمدن تمدن‌های مختلف بوده لذت می‌برند. از طرف نمای بسیار زیادی برای عکاسی دارد و هنرمندان جهات مختلفی را برای عکاسی انتخاب می‌کنند. غروب در چشمه برم لردگان بسیار زیبا و دیدنی است و بسیاری از هنرمندان علاقه به عکاسی از فضای غروب این مکان دارند.

اگر عازم چهار محال و بختیاری هستید، حتما در میانه راه سری به شهر لردگان بزنید. فضای اطراف چشمه برم لردگان مکانی مناسب برای یک پیکنیک خانوادگی خواهد بود.هوای این شهر بسیار خوش است و می‌توانید ریه‌های خود را پر از اکسیژن کنید. جالب است بدانید که پیش از این در اطراف چشمه برم شکار می‌کردند و یا حتی داخل آب چشمه می‌آمدند. اما بسیاری از محلیان چشمه برم را مقدس می‌دانند و شکار یا آب تنی در منطقه را بی حرمتی قلمداد می‌کنند. در نتیجه بهتر است شما نیز به عقیده محلیان احترام بگذارید.

جاذبه گردشگری چشمه برم لردگان

چه فصلی را برای سفر به لردگان انتخاب کنیم؟

بدون اغراق لردگان را می‌توان یک شهر چهار فصل دانست. هوا در تمامی روز‌های سال معتدل و عالی است و اصلا از گرما یا سرما آزار نخواهید دید. دلیل این اعتدال حضور همین چشمه جوشان در دل شهر است. البته نزدیکی لردگان به استان خوزستان نیز در این مورد بی تاثیر نیست. به هر صورت این عوامل دست به دست هم داده‌اند که فصل زمستان را تبدیل به یک زمان مناسب برای سفر به این شهر تبدیل کنند.

جالب است بدانید که در سرد‌ترین فصل سال یعنی بهمن ماه، دمای هوا به صورت میانگین در منطقه لردگان تنها ۱۲٫۵ درجه گزارش شده. این یعنی بر خلاف بسیاری از شهر‌های کوهستانی که در زمستان اصلا قابل بازدید نیستند، لردگان حس جالبی از خنکای بهار را در بهمن ماه به شما هدیه می‌دهد. البته به صورت کلی منظور این است که در هر فصلی می‌توانید از این شهر زیبا بازدید کنید. اگر از مزایای زمستان می‌گوییم، دلیل بر این نمی‌شود که فصل تابستان را نباید برای سفر به لردگان انتخاب کنید.

امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی دراطراف چشمه برم لردگان

در اطراف این چشمه سازندگی زیادی صورت گرفته و شما در جاده آسفالت می‌توانید تا نزدیکی چشمه بیایید و خودروی خود را داخل پارکینگ مجموعه به سادگی پارک کنید. امنیت این منطقه کاملا تامین شده است و یک مکان کاملا خانوادگی و آرام به شمار می‌آید.

انواع امکانات رفاهی اعمم از آلاچیق، فضای سبز، محیط بازی کودکان، غذاخوری، فروشگاه مواد غذایی، سرویس بهداشتی و نمازخانه در اطراف چشمه برم لردگان وجود دارند. در نتیجه از نظر تامین امکانات رفاهی اصلا نگران نباشید.

مسیردسترسی به چشمه برم

برای رفتن به چشمه برم باید در ابتدا خودتان را به شهر لردگان برسانید. لردگان واقع در استان چهار محال و بختیاری و در صد و شصت کیلومتری شهرکرد قرار دارد. برای رسیدن به لردگان اگر از غرب ایران حرکت می‌کنید، باید خودتان را به شهرکرد برسانید و از شهرکرد بر طبق تابلو‌ها وارد بروجن شوید. از بروجن مسیر را مستقیم پیش پرفته و به سمت جنوب و لردگان عازم شوید.

اگر از شهر‌های شمالی، شرقی راهی سفر هستید، باید خودتان را مستقیم به بروجن و از آنجا به لردگان برسانید. از طرف دیگر اگر از شهر‌های جنوبی قصد حرکت به سمت لردگان را دارید، در مسیر رسیدن به بروجن، وارد لردگان خواهید شد.

زمانی که از شمال شرق وارد لردگان شوید، در اتوبان خلیج فارس هستید. این اتوبان را مستقیم ادامه دهید تا به بلوار کلانتری برسید. بلوار را آنقدر ادامه دهید تا مصلای اما خمینی را دست راست خود ببینید. دقیقا وارد همان خیابانی شوید که مصلای امام خمینی (ره) داخل آن قرار دارد. مسیر را ادامه دهید تا بعد از دو الی سه دقیقه به چشمه برم برسید.

جاذبه‌های اطراف

شاید دیدن چشمه برم لردگان آنقدر برای شما جذابیت نداشته باشید که راضی به پیمودن این مسیر طولانی شوید. اما علاوه بر چشمه برم لردگان، چشمه برم مالخلیقه ، پوشش جنگلی و دره‌های مختلفی مثل دره دلی، دره کل، دره شوش و یا تنگ اذلب یا همان تنگ شیطانی و چهار طاق منج و آبشار آتشگاه نیز در این شهرستان قرار دارند. پس بهتر است حداقل یک شب را برای اقامت در نظر بگیرید تا از تمامی این دیدنی‌ها لذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید