بنر هدر

کاخ صفی آباد بهشهر ، در دل طبیعت سرسبز مازندران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

به محض ورود به بهشهر کاخ صفی‌آباد را در نگاه اول می‌توانید ببینید. این کاخ، عمارتی زیبا و باشکوه بر فراز کوهی است که هم از پایین از جای جای شهر دیده می‌شود و هم نمایی فوق‌العاده برای تماشای تمام شهر در بالای کاخ فراهم کرده است. این کاخ یادگاری به جای مانده از دوران باشکوه صفویه است و در زمان پهلوی و به دستور رضاشاه نیز بازسازی شده است.

کاخ صفی آباد بهشهر ، در دل طبیعت سرسبز مازندران

دلیل نام‌گذاری این کاخ به صفی‌آباد، علاقه شاه‌عباس به فرزندش بود. کاخ صفی‌آباد در زمان شاه صفی نوه شاه‌عباس توسعه پیدا کرد و یکی از بناهای مورد علاقه وی بود.

اين كاخ که از جاهای دیدنی بهشهر می باشد، در ميان باغی زيبا به صورت بنايی مربع شكل كه دارای ابعاد 25 × 25 متر بوده و در دو طبقه ساخته شد. ورودی كاخ در سمت شمالی قرار داشته كه با عبور از پنج پله امكان دسترسی به داخل طبقه اول كاخ وجود دارد. طبقه اول دارای اتاق‌های متعدد بوده كه از طريق راهرو و هشتی امكان دسترسی به داخل آن وجود دارد. طبقه دوم نيز دارای راهرو و اتاق های زيبا است.

بنا بر روايت مورخان ديوارهای درونی كاخ دارای نقاشيهای گوناگون بوده كه متاسفانه امروزه، اثری از آن بر جای نمانده است. از مصالح به كار رفته در اين كاخ، سنگ، آجر و گچ است كه در قرن اخير بر اثر ويرانيهای پياپی ساخته شد.
اين كاخ در زمان حمله افغان‌ها آسيب ديده و در زمان نادر شاه تعمير و بازسازي شد. اين بنا در زمان قاجاريه نيز مورد مرمت قرار گرفت و در قرن اخير كاملا احياء شده است.

کاخ صفی آباد بهشهر ، در دل طبیعت سرسبز مازندران

از کاخ صفی آباد و تا باغ شاه بهشهر که به عمارت چهل ستون مشهور است، یک راه زیر زمینی احداث شده بود که در مواقع ضروری مورد استفاده عبور و مرور یا سایر جریانهای دیگر میگردید. فاصلهٔ کاخ تا دریا در حدود ۱۶ کیلومتر است و در ایام سلطنت صفویه به ویژه شاه عباس کبیر این راه زیر زمینی جهت امور سوق الجیشی و جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل وحشی که در حول و حوش دریای خزر زندگی میکردند، استفاده میشد. در موازات کاخ صفی آباد چشمهٔ آبی موجود است که به چشمه «پلنگ خیل» شهرت دارد. این آب در ایام فرمانروایی صفویه با شکل روباز و قیمتی و نیز با تنپوشه‌های سفالی جریان داشت و در وسط ساختمان طبقه اول حرفی مرمر به شکل کثیر اطلاع احداث بود و در تمام طبقات ساختمان از دیواره و غیره به وسیلهٔ تنپوشه‌های سفالی آب جریان داشت تا تهویهٔ هوا برای ایام تابستان یا احتیاجات دیگر شود.

این کاخ تا سطح دریای خزر حدود ۶۵۰ متر ارتفاع دارد که چراغهای بندرتركمن و بندرگز از آن نمایان است و تا ۳۰ کیلومتر چشم انداز دارد. این کاخ در حدود ۷۰ سال پیش طعمهٔ حریق شده و به کلی آثار و شکوه باستانی خود را از دست داد. مصالح ساختمانی آن نیز به غارت برده شد. در سال ۱۳۱۵ رضا شاه دستور به تعمیر و مرمت کلیه تأسیسات کاخ را داد.

مجموعه تاريخی صفی آباد که مشتمل بر يک کاخ و باغ بزرگی از دوره صفوی است پس از انقلاب اسلامی در اختيار وزرات اطلاعات قرار گرفت و تا اوايل سال 84 تصميمی درباره آزاد سازی عرصه و حريم اين کاخ صفوی گرفته نشده بود.

در حال حاضر به دلیل تبدیل شده جاده صفی‌آباد به منطقه‌ای نظامی، امکان بازدید از این کاخ وجود ندارد و تنها از دور می‌توانید آن را تماشا کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید