کلیسای کانتور ، کوچک ترین کلیسای ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کلیسای کانتور در قزوین یکی از معدود کلیساهای ارتودکس در ایران است که می توان گفت اثری به جای مانده از دوران جنگ جهانی دوم است. این کلسا که از جاهای دیدنی قزوین میباشد،تنها کلیسای سرخ ایران و عنوان کوچک ترین کلیسای ایران را به خود اختصاص داده است. کلیسای کانتور اگرچه در حال حاضر در سکونتی عمیق فرو رفته است اما زمان محل عبادت روس ها بوده است.

کلیسای کانتور ، کوچک ترین کلیسای ایران

این کلیسا که در گوشه ای شهر قزوین خودنمایی می کند سال های که کسی در آن به عبادت نمی پردازد و مورد بی توجهی بسیار قرار گرفته است. اگرچه نام این کلیسا کانتور است اما آن را با نام برچ ناقوس می شناسند و دلیلش هم آن است که چون توسط روس ها ساخته شده است با عنوان کلیسای روسی از آن یاد می شود. زمانی پیروان مذهب ارتدکس مسیحیت در آن به راز و نیاز و برگزاری مراسم شان می پرداختند؛ اما حالا دیگر اثری از آنها دیده نمی شود و حتا صدایی از ناقوس کلیسا نیز به گوش نمی رسد. امروزه این کلیسا به یک بازارچه کوچک صنایع دستی تبدیل شده است و مراجعان در کنار بازدید از بنای کلیسا می توانند در دنیای صنایع دستی غرق شوند.

کلیسای کانتور ، کوچک ترین کلیسای ایران

معماری کلیسای کانتور قزوین به گونه‌ای است که شاید در کمتر جایی در ایران دیده باشید. پلان چند ضلعی نامنظم، استفاده از آجر قرمز رنگ و پوشش شیروانی سقف و گنبدها که آن را شبیه به دیگر کلیساها کرده است و بعد از گذشت سال‌ها همچنان زیباست. پنجره‌های کوچک چوبی نیز در این ساختمان به زیبایی نمایان‌ هستند و نور را به داخل هدایت می‌کنند. چیزی که در خارج از بنا هنرنمایی می‌کند ستون‌هایی است که دور تا دور کلیسا ساخته شده‌اند و با بزرگی خود ابهت و جلال خاصی به برج ناقوس بخشیده‌اند. محوطه کلیسای کانتور قزوین که وسعتی نه چندان زیاد دارد، دو آرامگاه خلبان و مهندس روسی را در خود جای داده که هرکدام در اثر صانحه‌ای از دنیا رفتند و در اینجا به خاک سپرده شدند.

ورودی کلیسای کانتور به صورت قوسی هلالی طراحی شده که با درب چوبی زینت بخشیده شده است و با گذر از ایوان وارد آن می‌شوید. در این ورودی نقش برجسته‌ای از یک صلیب در تاج گل دیده می‌شود که باید حضرت عیسی (ع) در اینجا قرار گرفته است. بر روی این صلیب خطی مورب کشیده شده که نمادی از به صلیب کشیده شدن این پیامبر مهربان است و از مشخصه‌های مسیحیان ارتدکس شناخته می‌شود. پس از اینکه وارد کلیسای کانتور شدید، خود را در فضایی نه چندان بزرگ می‌بینید که شما را به نمازخانه و محراب هدایت می‌کند. همچنین اتاق سمت راست برای غسل تعمید نوزاد در نظر گرفته شده که بازدید از آن امکان پذیر نیست. اتاق سمت چپ به کشیش تعلق داشت و در آنجا لباس خود را تعویض می‌کرد. شاید بتوان معنوی‌ترین قسمت کلیسای کانتور را محراب آن دانست که بنا به اعتقاد مسیحیان رو به شرق ساخته شده و با گنبدی در بالای آن حال و هوایی ملکوتی را ایجاد کرده است. بخشی که دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست برج ناقوس کلیساست که در 3 طبقه و با ارتفاع 11 متر ساخته شده و با گنبد آبی رنگ خود از فاصله‌ی دور هم پیداست. پنجره‌های برج ناقوس که به شکل نعل اسب طراحی شده‌اند، چشم‌اندازی زیبا خلق‌ کرده‌اند که در نوع خود بی‌نظیر است.

کلیسای کانتور ، کوچک ترین کلیسای ایران

دسترسی به کلیسای کانتور

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان آیت ا… طالقانی، خیابان دارایی

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰

هزینه ورود به کلیسا: رایگان

لازم به ذکر است حتما قبل از بازدید این کلیسا از باز بودن درهای آن مطلع شوید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید