بنر هدر

آبشار زمرد ، نگینی در دل جنگل های زیبای حویق

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گیلان سرسبز مانند نگینی درخشان بر پهنه خاک کشورمان می‌درخشد و در فصول مختلف سال طبیعت سحرانگیز و بکر خود را با جلوه‌ای نو و مثال‌زدنی به آدمی عرضه می‌کند. این استان بیش از چهار هزار آبشار دارد و در بین این آبشارها، آبشار زمرد حویق یکی از زیباترین آبشارهای ایران و از جاذبه های گردشگری حویق است که طبیعت و منظره اطراف آن حسی از آرامش را به بازدیدکنندگان و گردشگران القا می‌کند.

آبشار زمرد از جاذبه‌های بکر گردشگری و طبیعی گیلان است؛ این پدیده زیبای طبیعی در شهر حویق تالش واقع شده  و در طول چهار فصل سال جلوه‌ای نو و خیره‌کننده را از خود به‌نمایش می‌گذارد.این آبشار در شهر حویق و در ۴۰ کیلومتری شمال شهر تالش قرار دارد. این آبشار در فصل بهار و تابستان از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند.

آبشار زمرد ، نگینی در دل جنگل های زیبای حویق

این آبشار زیبا همواره همچون نگینی در دل جنگل زیبای حویق می‌درخشد، در این منطقه دو آبشار نزدیک هم وجود دارند که به آبشارهای دوقلو نیز معروف‌اند یکی از آنها بزرگ و پرآب بوده و دیگری کوچک و کم آب است و آبشار کوچک پلکانی است و از دو پله آبشار با ارتفاع چهار و هشت متری تشکیل شده است و ارتفاع آبشار بزرگ حدود ۱۵ متر است.

آب آبشار حویق از ییلاقات سرازیر می‌شود و بالاتر از آن چند آبشار کوچک وجود دارد که از زیبایی ویژهای برخوردار هستند. ییلاقات خوش آب و هوای حویق، دره‌ها، چمن زارها، مراتع و دشتهای زیبا در فصل تابستان برای تفریح و گردش و استفاده از آب و هوای مناسب یکی از ظرفیتهای جذب گردشگری منطقه تالش محسوب می‌شود که مهمترین آنها ییلاقات برزوبگ، زری، زرگری، توئل، کته چولی و آترانماری است.

آبشار زمرد ، نگینی در دل جنگل های زیبای حویق

کمی بیشتر درباره آبشار زمرد

گردشگران در  طول تمام فصول سال می توانند برای دیدن زمرد خروشان به حویق و شهرستان تالش بیایند. همیشه این آبشار پرآب و جاری است . آب و هوای روح انگیزی که استان گیلان دارد در کنار زیبایی های شهر حویق  که گل سر سبدش آبشار زمرد می باشد روح شما را زنده خواهد کرد و امید و نشاطی دوباره به زندگی آدم هایی که از این مناطق دیدن می کنند خواهد بخشید. شهر حویق  شهری است از ترکیب دو دهستان چوبر و حویق این شهر تازه تاسیس با شهر تالش حدود چهل کیلومتر فاصله دارد و در استان سرسبزگیلان قرار گرفته است. از متمایز ترین جاذبه های گردشگری کل کشور این منطقه از طبیعت بکر و زیبا می باشد که با قرار گرفتن در یک منطقه ییلاقی و درا دامه ی چند آبشار زیبایی که در بالا دست خود دارد واقعا تماشای آن بی نظیر و لذت بخش است. اگر قصد دیدن این آبشار را کردید و به دیدن آن امدید احتیاط لازم را نمایید زیرا در چند سال اخیر چندی ا هموطنان عزیزمان از مناطق اطراف این آبشار لیز خورده و دچار مصدومیت و حتی از دست دادن جان خود شده اند. آب و هوای خوشی که در این منطقه ساکن است می تواند برای یک اقامت چند روزه مکان خوبی برای گردشگران باشد. مخصوصا در فصل بهار که سر سبزی اینجا چشم انسان را روشن می کند و دل و جانی تازه به روح آدمی می بخشد.

آبشار دوقلو محل زیست ماهی قزل آلا است و دلیلش این است که آب آبشار بسیار سرد است حتی می توانید قلاب ماهی گیری خود را اماده کرده و به صید این ماهی بپردازید و خودتان را از گرمای تابستان به خنکای آب این آبشار انداخته و تنی به آب بزنید.

آبشار زمرد ، نگینی در دل جنگل های زیبای حویق

بهترین زمان برای مراجعه

بهترین زمان برای مراجعه به این آبشار در فصول بهار و اوایل پاییز است . به علت کوهستانی بودن این منطقه در فصل زمستان بسیار سرد خواهد بود و در فصل تابستان نیز گرمای بیش از حد و شرجی بودن هوا سفر را برای شما سخت خواهد کرد.

درباره امکانات تفریحی و گردشگری نیز متاسفانه فروشگاهی وجود ندارد . توصیه میکنیم قبل از مراجعه به این روستا و آبشار از بازار حویق خرید کنید.

مسیر و نحوه دسترسی

بد نیست بدانید برای رسیدن به آبشار تابلو های راهنما در جاده وجود دارند و لازم است حدود ۳۰ دقیقه (با خودرو سواری و سرعت کم) در مسیر ناهموار خاکی رانندگی و حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی کرد. فاصله این آبشار از بازار شهر حویق 9 کیلومتر است که قسمتی از جاده آن آسفالت بوده و بقیه نیز خاکی و کوهستانی است و از طبیعت نیز برخوردار بوده و می‌توان برخی ییلاقات شهرحویق را مشاهده کرد. اگر بخواهید از طریق تالش به این آبشار نزدیک شوید باید به ۴۵ کیلومتری این شهر بروید. اگر با بازار حویق نیز آشنا باشید می توانید از۹ کیلومتری آن، مسیر ورود به محوطه آبشار را مشاهده کنید. افرادی نیز که می خواهند از خود حویق استفاده کنند باید از این شهر به روستای زمرد بروند. زمانی که به روستا رسیدید، با راهنمای روستانشینان می توانید مسیر را بهتر پیدا کنید. مسیر سراشیبی بوده و شما می توانید به راحتی طی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به محل آبشار برسید. اگر از خودروی خود اطمینان ندارید می توانید در دو مکان امن یعنی کنار مسجد و یا مدرسه ی فتح الله ماشین خود را پارک کنید و این مسیر را پیاده بروید. بهترین خودرو ها برای پیمودن این مسیر جیپ، لندرور، نیسان یا پاترول است. پیاده روی در این مسیر نیز بسیار لذت بخش است که می توانید در این مدت پیاده روی، معماری روستایی روستای زمرد و فتح الله، همچنین لباس مردم تالش، و مناظر دیدنی لذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید