آب انبار بلور از بناهای خاص و تاریخی در تفرش

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان تفرش در شمال شرقی اراک است که در بین رشته‌کوه‌هایی محصور شده و آب و هوای خوش و مطبوعی را از آن خود کرده است.قدمت این شهر به دوران پیش از اسلام می‌رسد و قطعا این سابقه، گنجینه تاریخی عظیمی از فرهنگ‌ها، سنن خاص، آثار و ابنیه‌ کهن را در خود نهفته است. آب‌انبار بلور یکی از نمونه بناهای خاص و تاریخی این شهرستان است که نسبت به دیگر آثار کمتر شناخته شده است.

آب انبار بلور ، یکی از بناهای خاص و تاریخی

آب انبار بلور تفرش متعلق به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار است و توسط میرزاحسین بلور، وزیر این شاه قاجار در محله زاغرم تفرش ساخته شد.

میرزا حسین وزیر شخصی سیه‌چهره بود که ناصرالدین‌شاه به او لقب بلور داد و از آن زمان به بعد به میرزا حسین بلور شهره شد. وی به کمک برادرش میرزا ابوالقاسم این آب انبار را ساخت و وقف عام کرد تا مردم برای تامین آب شرب خود از آن استفاده کنند.

این بنا با مساحت 450 مترمربع ساخته شده از مصالحی چون آجر و سنگ است و در ورودی خود 24 پله دارد که به مخزن و تالار آب انبار منتهی می‌شود. مخزن آب‌انبار دارای 18 ستون است که سقف و پوشش سنگی و گنبدی بنا روی این ستون‌ها بنا شده است.

آب انبار بلور ، یکی از بناهای خاص و تاریخی

سقف آب‌انبار دارای دریچه‌هایی است که وظیفه تهویه و خنک شدن فضا را به انجام می‌رسانند و بر روی بام نیز دو بادگیر قرار دارد که همچنان سالم مانده و کارایی خود را حفظ کرده‌اند.

روال کاری این آب انبار اینگونه بوده است که هر ماه یک بار از طریق سیستم فاضلاب، آب مخرن خارج و عمل پاکسازی و گندزایی انجام می‌شد تا مردم از آب شرب سالم استفاده کنند. تا 40 سال پیش که هنوز یخچال در همه خانه‌ها وجود نداشت، آب انبار فعال بود و پاکسازی آب آن نیز به انجام می‌رسید.

آب انبار بلور بعنوان یکی از آثار تاریخی تفرش در سال 1387 و به شماره 2366 در فهرست آثار ‏ملی کشور به ثبت رسیده است.‏

آب انبار بلور ، یکی از بناهای خاص و تاریخی

این آب‌انبار در حال حاضر تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است. در حال حاضر ظروف قدیمی، ادوات کشاورزی کهن و دیگر اشیاء کهن که نشان از زندگی گذشتگان دارد، در این موزه به نمایش درآمده است. البته رسما به عنوان موزه فعالیت ندارد چراکه هنوز مجوزهای لازم در این خصوص اخذ نشده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید