بنر هدر

امامزاده محسن مریانج ، از امامزاده‌های فصلی ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

همدان شهری با تاریخ و فرهنگی چند هزار ساله آثار تاریخی ارزشمندی در خود دارد. در این شهر مانند دیگر شهرهای ایران، امامزاده‌هایی در کوه‌ها و دره‌های الوند خفته‌اند. امامزاده محسن (ع) یا همان امامزاده کوه یکی از این امامزاده‌ها به شمار می‌آید که با گنبدی آجری خودنمایی می‌کند. بقعه امامزاده محسن، بر فراز تپه ای در دامنه شمالی کوهستان لوند و در انتهای دره سرسبز و مصفای برفین ( وفرجین) قرار گرفته و به همین دلیل به امامزاده کوه نیز شهرت یافته است. امامزاده محسن (ع) که اهالی همدان آن را به نام امام حاجات می‌شناسند در انتهای دره برفجین (دره برفین یا ماوشان) و در روستای زیبای وفرجین قرار دارد. امامزاده کوه در همدان را از نوادگان امام حسن مجتبی می‌دانند که در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است و برای رسیدن به امامزاده باید از شهر مریانج عبور کرد.

امامزاده محسن مریانج ، از امامزاده‌های فصلی ایران

امامزاده کوه که از جاذبه های مذهبی مریانج است ، یکی از امامزاده‌های فصلی ایران می باشد که امکان زیارت آن در فصل زمستان به دلیل بارش‌های فراوان منطقه میسر نیست.

ساختمان بقعه امامزاده کوه از جبهه‌ی بیرون به شکل مستطیل است و نمای آن آجری و از یک ایوان بزرگ که بر فراز ورودی مقبره احداث شده واطاق‌هایی دو طبقه که در طرفین ایوان قرار دارند، تشکیل شده است. ساختمان مرکزی امامزاده مشتمل بر دو حرم پیوسته با دو گنبد دو پوششه است که پوشش دوم گنبد صحابه (شبستان اول) فرو ریخته است. شبستان اول محل دفن سه نفر از صحابه حضرت امیر است که در فتح همدان در زمان خلیفه دوم در جنگ شرکت داشته‌اند و شبستان دوم نیز مدفن امامزاده محسن است که بر فراز هر دو شبستان گنبدهای نسبتا بزرگی زده شده که نحوه تبدیل مربع به دایره، با کمک گوشواره‌هایی انجام گرفته است. با توجه به 2 کتیبه موجود در امامزاده محسن که در حال حاضر اثری از آنها به جای نمانده است. تاریخ ساخت بنای بقعه ، بر اساس شناسنامه آن، قرن هفتم هجری است، که به دوره ایلخانیان می رسد.

امامزاده محسن مریانج ، از امامزاده‌های فصلی ایران

هر ساله در امامزاده کوه مراسمات و آئین‌های عزاداری بسیاری برگزار می‌شود که زائرین بی‌شماری از نقاط مختلف، امامزاده محسن (ع) همدان را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. درختان کهنسال در حیاط امامزاده کوه طراوت خاصی به مجموعه می‌بخشند و با خنکا و سایه‌سار خود به استقبال زائران می‌آیند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید