بنر هدر

امامزاده هود (ع) ، از جاذبه های مذهبی و تاریخی استان همدان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

امامزاده هود در روستای ینگی قلعه از توابع بخش درجزین در ۳ کیلومتری رزن واقع شده و از بناهای دوره ایلخانیان (قرن هشتم) به شمار می‌آید.

برج تاریخی امامزاده هود در زمان سالم بودن دارای آجر کاری و کاشی کاری معرق و معقلی و همچنین خطوط کوفی بودی که امروزه بسیاری از ان نابود شده است. بر روی امامزاده هود فقط سقفی ضربی وجود دارد و شاید در قبل گنبدی هم بوده که از بین رفته است. سقف سرداب امامزاده هود همدان با تیرهای چوبی پوشیده بوده که انها هم  فروریخته است. طبق اطلاعات بدست امده امامزاده هود همدان دو مدخل از شمال و جنوب داشته که مدخل جنوبی با آجر و گل مسدود شده است.

امامزاده هود (ع) ، از جاذبه های مذهبی و تاریخی استان همدان

امامزاده هود که از جاذبه های مذهبی شهر رزن می باشد، دارای پلانی دوازده ضلعی است و از آجر ساخته شده است. اندازه‌ خارجی هر ضلع از وسط جرز تا جرز دیگر تا ۲۳۶ سانتی‌ متر و دهانه طاق‌ نماهای وسط هر ترك ۱۶۰ سانتی‌ متر گزارش شده . ابعاد هر ضلع از یك نبش تا نبش دیگر ۱۶۸ سانتی‌ متر و ابعاد داخلی آن بیش از ۸۶ سانتی‌متر  میباشد.

بنای امامزاده هود دارای دو در شمالی و جنوبی است كه در جنوبی آن بسته است. ظاهر بنای امامزاده هود همدان ، مانند امامزاده اظهر ابن علی ، گنبدی مخروطی شكل داشته که در اثر سوانح طبیعی و غیر طبیعی خراب شده است. این پست از سایت کاروان کپی شده است.

جالب است بدانید که آرامگاه این بنای تاریخی در سرداب زیر بنا قرار دارد و برروی آن سنگی دیده نمی شود. همچنین قسمت پایین دیوارهای آن را از سنگ لاشه مخصوص همدان و نواحی تابعه آن‌که ساخته‌اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید