بازار بزرگ بروجرد ، از مراکز قدیمی شهر بروجرد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بازار بزرگ بروجرد که ساکنان محلی به آن راسا به معنی راسته بازار می‌گویند، عمده‌ترین مرکز تجارت سنتی و از جاذبه های دیدنی بروجرد است که مورد استفاده شهرنشینان و روستائیان شهرستان بروجرد و نیز دیگر مناطق اطراف قرار می‌گیرد.این بازار در زمان قاجار به دستور حسام السلطنه ساخته شده و تاکنون پا برجا و استوار باقی مانده است.

بازار بزرگ بروجرد ، از مراکز قدیمی شهر بروجرد

بازار بزرگ بروجرد از مراکز قدیمی این شهر است که نبض اقتصادی منطقه را در دست دارد.همسان با دیگر شهرهای قدیمی ایران، بروجرد نیز از دیرباز دارای بازارهای مختلف و فعالی بوده است که نه تنها جنبه اقتصادی داشته‎اند که بعنوان مهم‎ترین مرکز فعالیت‌های اجتماعی شهر نیز شناخته می‌شده‎اند.

بازار بروجرد بطور کلی شامل سه دسته از بخش‌های مختلف است. راسته بازارها، کاروانسراها و مراکز جانبی راسته بازارها: بخش عمده بازار بروجرد را راسته‌های مختلفی تشکیل می‌دهند که هر یک اختصاص به شغل و حرفه خاصی دارند. معمولاً هر صنف دارای سازماندهی خاص خود بوده و هستند که نوعی هماهنگی در تعیین نرخ‎ها و کیفیت خدمات را موجب می‌شود.

بزرگترین راسته بازار بروجرد، به راسا مشهور است که ساده شده راستا و راسته است و بعضا به اسم بازار بزرگ یا راسته بازار هم شهرت یافته است.

به دلیل بزرگی این بازار مشاغل مختلفی در آن به چشم می‌خورد که بیشتر مشتمل بر گیوه دوزی، کفش فروشی و کفاشی، جوراب بافی(ساخت رویه گیوه‌های قدیمی)، عمده فروشی مواد غذایی و مایحتاج خانه و نیز پشم فروشی است.

بازار بزرگ بروجرد ، از مراکز قدیمی شهر بروجرد

ظروف مس، پارچه، لباس‌های گوناگون محلی، دست‌سازهای رنگارنگ و…، از جمله اجناسی است که در بازار بزرگ بروجرد به وفور یافت می‌شود و با رنگ و لعابی جذاب نظرتان را به خود جلب می‌کند.

شلوغی و عبور و مرور مردم، گاری‌ها و مغازه‌داران متعدد بازار بزرگ بروجرد برایتان جذاب خواهد بود و با ماجراجویی در گوشه و کنار آن به کشف ناشناخته‌های این بازار بپردازید.

از دیگر راسته‌های بازار بروجرد می‌توان به بازار حلبی سازها، بازار چلنگرها، بازار بوریاباف‌ها، بازار کله پزها، بازار زرگرها، بازار نجارها، بازار بزازها، بازار لحاف دوزها، بازار یخدان سازها و بازار دباغ‌ها اشاره کرد.همچنین بارانداز، انبار و حیاط مرکزی از دیگر بخش‌های این مجموعه است که امروزه کاربری خاصی ندارند ولی در گذشته از آن‌ها بسیار استفاده می‌شده است. جالب است بدانید که یهودیان نیز در آنجا راسته بازار نسبتا بزرگی دارند که در آنجا به عمده‌فروشی و پارچه‌فروشی مشغول‌اند و می‌توانید به راحتی با آن‌ها معامله کنید.

بازار بزرگ بروجرد ، از مراکز قدیمی شهر بروجرد

تاریخ دقیق بازار بروجرد مشخص نیست اما ساختار فعلی بازار بروجرد در دوره قاجاریه طرح‎ریزی و ساخته شده است.حسام السلطنه شاهزاده قاجاری مقر حکومت ولایت خوزستان و لرستان را در بروجرد قرار داد و بناهای زیادی در آن ساخت که راسته بازار بروجرد از آن جمله است. این بازار به مرور بافت تاریخی خود را از دست داده و امروزه علاوه بر مشاغل جدید، مغازه‌ها و پاساژهای متعددی در آن ساخته شده که عاری از هنر معماری هستند.

سابقه بازار بزرگ و قدیمی بروجرد احتمالاً به اولین دوره‌های شکل گیری شهر بر می‌گردد. بخش اعظمی از راستای اصلی سر پوشیده آن در دهه‌های 20 و 30 به علت‌های مختلف از جمله احداث خیابان، آتش سوزی و همچنین متعاقب آن در دوران جنگ ایران و عراق بر اثر بمباران از بین رفته است و بجز چند راسته فرعی و حدود 6 سرای تجاری مابقی نوساز هستند. با این وجود بازار به همان شکل سابق و حرف و پیشه‌های مختلف کارکرد خود را حفظ کرده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید