بنر هدر

برج آرامگاه بابا حسین ، یکی از نقاط دیدنی در استان همدان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از دیرباز آرامگاه ها بیش تر از هر نوع بنای معماری در ایران مورد توجه بوده اند ودر جامعه و فرهنگ ایرانی ریشه ها دوانیده اند.به دلیل پیوند هایی که ایرانیان با مذهب داشته اند آرامگاه های دینی مرکز و هسته ای اصلی ارتباط با خالق یگانه برای برآوردن نیازها و حاجات بوده اند.معماری اسلامی هم به همین دلیل شکل گرفت و رشد یافت و چنان شد که امروزه باشکوه ترین بناهای اسلامی را مکانهای دینی مقدس تشکیل می دهند. بابا حسین ملایر هم یکی از همین آرامگاه های مقدس و قابل احترام ایرانیان است. برج آرامگاه بابا حسین که یکی از نقاط دیدنی شهرستان ملایر استان همدان است در 55 کیلومتری غرب ملایر و 12 کیلومتری شرق مرکز دهستان سفید کوه در دامنه باغ‌های روستای سیاه کمر ، قرار دارد.

برج آرامگاه بابا حسین ، یکی از نقاط دیدنی در استان همدان

«برج آرامگاه باباحسین» به «آرامگاه یوشع نبی» نیز شهرت دارد،و طبق روایات و گفته‌های مردم ملایر، به نظر می‌رسد که این بنای تاریخی، مقبره و آرامگاه یکی از پیامبران بنی اسرائیل، به نام «حضرت یوشع‌ بن نوح (ع)»، است. به نظر می رسد که این آرامگاه متعلق به دورانی از قرن ششم تا هشتم هجری قمری است و در گذشته در بین پیروان یهود ساکن در این منطقه از کشور، دارای اهمیت و ارزش بسیاری بوده است. این برج که در دامنه‌ی باغ‌های روستای «سیاه کمر» ملایر قرا ردارد، دارای پلان و طرحی به شکل ۱۲ ضلعی منتظم بوده و می‌توان آن را در گروه برج‌ مقبره‌هایی با گنبد مخروطی شکل یا «رک»، قرار داد.

مقبره بابا حسین در سال ۱۳۷۹ به شماره ۲۷۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «برج آرامگاه بابا حسین ، یکی از نقاط دیدنی در استان همدان»

  1. متاسفانه داره تخریب میشه و از اونجایی که هیچ نظارتی روش نیست داخل ساختمان و اطرافش رو برای پیدا کردن گنج حفاری کردن به قدری اونجا بدون نظارت هست که روی قبر پیامبر آتش روشن کرده و آن را تبدیل به منقل برای جوجه کباب کردند متاسفم برای جمهوری اسلامی که بخاطر دشمنی با قوم یهود به پیامبر یهودی بی احترامی و بی توجهی میکنند اگر بجای این پیامبر یهودی قبر یک امامزاده بود الان برایش گنبد بارگاه و برق و آب کولر گازی میگذاشتند

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید