بقعه امامزاده اسحاق در طبیعتی سرسبز و زیبا بر بام گیلان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بقعه نقره‌ای‌رنگ امام‌زاده اسحاق (ع) و خواهرش خیرالنساء (س) در ارتفاع بیش از یک هزار 33 متری از سطح دریا و بر نوک قله‌ی سیاه کوه بخش احمد سر گوراب در 25 کیلومتری غرب شهرستان شفت که در منطقه‌ای ییلاقی واقع‌شده ازجمله دیدنی‌های شفت در استان گیلان است.

موقعیت طبیعی بقعه امام زاده اسحاق(ع) باعث شده که این بقعه یکی از برجسته ترین مناطق گردشگری مذهبی در گیلان شود. خانه های چوبی آغشته به رنگ های مختلف مملو از صنایع دستی و خوراکی های  محلی در مسیر امامزاده مامنی برای استراحت زائران و گشت و گذار در میان درختان جنگلی است.

بقعه امامزاده اسحاق در طبیعتی سرسبز و زیبا بر بام گیلان

چون مسافت امام‌زاده با شهر تقریباً زیاد است و همچنین اطراف امام‌زاده پر از مناظر زیبا و بدیع و دیدنی است و معمولاً مسافرینی که به این منطقه سفر می‌کنند چند روزی را برای استراحت در دل طبیعت و در روستا می‌مانند.همین اقامت مسافرین باعث ایجاد شغل پردرآمد کرایه‌خانه و اتاق توسط بومی‌های روستا شده، البته معنی اتاق و خانه داخل این روستا کمی متفاوت با سایر مکان‌ها است. خانه‌ها و اتاق‌های اجاره‌ای با مصالح بومی مثل چوب ساخته‌شده و به‌جای پنجره و در فقط از نرده‌های چوبی استفاده‌شده است که مسافر به تمام منطقه اشراف داشته و از نسیم خنک کوهستانی بهره می‌برند.

بنای بقعه در دوره صفويه تاسیس شده و دارای ارزش های تاریخی و باستان شناسی است به گونه ایی که میرزا ابراهیم و ملگونوف و رابینو در سفرنامه‌های خود به این بقعه اشاره کرده اند.امام امروزه ساختمان این بقعه از سنگ، گل و چوب است که در دو طبقه با بام شیروانی و دو گنبد کوچک و بزرگ ساخته شده است.

 در کنار بقعه پیرزنان روستا به فروش شمع، اسپند و عطر امام رضا می پردازند تا حال و هوای زیارت امام رضا(علیه السلام) را برای زائران تداعی کنند.

درخت افرای توخالی با قدمتی بیش از یک هزار سال در منطقه امام زاده اسحاق(علیه السلام) از دیگر جاذبه های گردشگری روستاست که این افرای تنومند فضای ورودی و خروجی به ابعاد دو در سه متر دارد.

این بقعه در ایام بهار و تابستان، هوای بسیار خنک ییلاقی و در پاییز و زمستان هوای منحصر به فردی دارد و وجود چشم اندازهای بدیع و بکر طبیعی و اشراف بر کل گیلان از این نقطه از دیگر جاذبه های گردشگری منطقه امام زاده اسحاق(ع) است. در یک روز آفتابی زائران بقعه می توانند از صحن امام زاده اسحاق(علیه السلام)، دریای خزر، شهر رشت، فومن و صومعه سرا، رضوانشهر، و شفت را ببینند.

بقعه امامزاده اسحاق در طبیعتی سرسبز و زیبا بر بام گیلان

شجره‌نامه

به اعتقاد اهالی، این دو امامزادگان بزرگوار از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و نام خیرالنساء، فاطمه صغرا است. آنان معتقدند که اسحاق و خواهر وی از امام رضا کوچک‌تر و در منطقه سیاه کوه به شهادت رسیده‌اند.

بنا به روایات کتب معتبر تاریخی مانند منتهی الا مال، عمده الطالب، مناقب ائمه و تاریخ گیلان این امامزادگان از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر و خواهر کوچک امام رضا (ع) می‌باشند.

 حدود سنه 206 قمری عده‌ای از سادات و امامزادگان ازجمله آقا امامزاده هاشم (ع) و آقا سید جلال‌الدین اشرف (ع) به‌قصد خونخواهی آقا امام رضا (ع) از مدینه به شهر قم مهاجرت می‌نمایند چون آنجا را برای مبارزه مناسب نمی‌بینند به دلیل استقبال مردم این سامان از شیعیان و سادات ازآنجا به قزوین مهاجرت و مدتی هم در آنجا سکونت می‌نمایند.

 تا اینکه با مشورت همدیگر جهت گذر از منطقه و رسیدن به مشهد مقدس از شرق گیلان راه دیلمان و طبرستان در پیش‌گرفته و راهی می‌گردند.

 آن‌ها در طی طریق بارها از طرف مأموران خلیفه عباسی (سرخاب) که بر قزوین و گیلان حکمرانی داشت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و حضرت امامزاده اسحاق (ع) و خواهرشان خیرالنساء (ع) برای درامان ماندن از حمله گروه سرخاب به کوهای منطقه شفت پناه آورده و برای گذر از منطقه شبی را در منزل پیرمردی باتقوا بنام سالک که معلم قرآن بود بیتوته می‌نمایند.

 ولی در تعقیب آن‌ها گروه سرخاب به آنجا حمله کرده و چون آن‌ها را در آنجا نمی‌یابند آن پیرمرد فداکار که آن امامزادگان را یاری داده بود را به شهادت می‌رسانند که مزار آن‌هم اینک زیارتگاه کوچکی در روستای سالک معلم از دهستان نصیر محله شفت است.

به اذعان اهالی و تعدادی از زائران همیشگی این امام‌زاده عظیم‌الشأن، کسانی که رفتن به مشهد دشوار است زیارت امامزاده اسحاق حکم زیارت مشهد مقدس را دارد.

سفر به امامزاده اسحاق خاطره‌ی زیارت امام رضا (ع) را تداعی می‌کند و برای کسانی که از سایر نقاط ایران پا به این منطقه می‌گذارند علاوه بر زیارت بقاع متبرکه حکم توفیق اجباری برای بهره بردن از فضایی سبز و سرشار از زیبایی را دارد.

این بنا چند سالی است که با معماری جدید و بسیار زیبا در دست بازسازی است و کار ساخت حرم تا اتمام سربندی، گنبد، آجرچینی، نصب در و پنجره و شیشه و ایزوگام دیواره به پایان رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید