تنگه چاهکوه ، جاذبه ای زیبا، جذاب و عجیب

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم،تنگه چاهکوه است. ۷۰ کیلومتر مانده به شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم قرار گرفته است.

تنگه چاهکوه دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و در اثر گذر زمان شکل و ظاهری متفاوت گرفته اند. برای تماشای هر کدام از این صخره ها می توانید ساعت ها زمان بگذارید، اگر به تماشای ستارگان در شب نیز علاقمند هستید، می توانید به تماشای آسمان آن در شب بایستید و به شمارش ستارگانی که در آسمان بی نظیر قشم قابل مشاهده هستند، بنشینید. عمق این دره حدود ۱۰۰ متر است و دنیای جدیدی را به روی شما می گشاید به گونه ای که فکر می کنید به سرزمین دیگری وارد شده اید.

تنگه چاهکوه ، جاذبه ای زیبا، جذاب و عجیب

فلسفه نام گذاری تنگه چاهکوه

طبیعی است که آب در یک جزیره اهمیت زیادی داشته باشد. قدیم‌ها وقتی باران می‌بارید، آب در کف تنگه جاری می‌شد. محلی‌ها که ارزش آب را می‌دانستند، چند چاه در کف آن کندند تا آب باران را ذخیره کنند. اسم چاهکوه هم از همین‌جا می‌آید. بیشتر از ۴۰۰ سال است که این چاه‌ها با نظم و ترتیب کنار هم قرار گرفته‌اند. به همین دلیل است که روی تابلوی راهنمای این‌جا نوشته شده دره مقدس چاهکوه. البته این‌جا چاه و حفره طبیعی هم کم ندارد.

تنگه چاهکوه ، جاذبه ای زیبا، جذاب و عجیب

صخره های چاهکوه در طول میلیون ها سال و بر اثر تغییرات فرسایشی به وجود آمد اند و شکل و شمایل امروزه را به وجود آورده اند. در بعضی از قسمت های صخره ها، خط های فرسایشی زیبایی به چشم می خورد و در قسمت ها دیگر، شکاف ها و سوراخهای عمیق که به دلیل استعداد برخی از قسمت های صخره برای فرسایش و انحلال است. جدای از پیاده روی در لابه لای صخره ها و کشف مناطق جدید و شگفت، قطعا وجود چنین صخره ای جالبی، سوژه هایی عالی برای عکاسی هستند که حتما باید در گردشتان مد نظر داشته باشید. اگر هم بتوانید در شب از این تنگه دیدن کنید، با یکی از زیباترین صحنه های خلقت روبرو می شوید. شاید به دلیل نردیک بودن صخره ها به هم، خیلی نتوانید قسمت وسیعی از آن را در بالای سرتان ببینید با این وجود همان تکه ی کوچک هم که مانند فرشی از ستاره است، آسمان مناطق کهکشانی را به یاد شما می آورد.

بهترین فصل سفر

قشم تابستان‌های گرمی دارد و بهترین وقتی که می‌شود به این جزیره سفر کرد، از آبان تا فروردین است.

لوازم مورد نیاز برای سفر به تنگه چاهکوه

کفش مناسب پیاده روی

قمقمه آب

کرم ضد آفتاب

خوراکی های کم حجم

تنگه چاهکوه ، جاذبه ای زیبا، جذاب و عجیب

جاذبه‌های نزدیک

دره ستارگان قشم:اگر به سمت ساحل جنوبی جزیره قشم حرکت کنید، بعد از طی کردن مسیری حدود ۵ کیلومتر به روستای برکه خلف نیز می رسید. دره ستارگان در امتداد این راه خاکی قرار دارد. جایی که دو میلیون سال عمر دارد  و از دوران زمین شناسی سنوزوئیک به یادگار مانده است. مکانی با تندیس ها و ستون های ماسه ای و سنگی عجیب و مسحور کننده  و سوراخ هایی که در دل بازدیدکنندگان ترس می اندازد!

غار نمکدان:یکی از عجایب هفتگانه ای که در جزیره قشم وجود دارد نیز همین غار نمکدان است. این کوه نمکی که نتیجه فعالیت‌های طبیعی بوده است، اکنون چندین غار را در زیر خود به‌آغوش کشیده که بزرگترین آن‌ها حدود ۶.۴ کیلومتر طول دارد.

جزایر ناز:جزایر ناز در نزدیکی سواحل شرقی جزیره قشم قرار گرفته‌ است و از ساحل در حدود یک کیلومتر فاصله دارند. این جزایر فاقد ساحل شنی است. این جزایر کاملاً مسطح بوده و با جزر آب، برای مدت کوتاهی باریکه‌ای از خشکی این جزایر را به جزیره قشم وصل می‌کند.

 جنگل دریایی حرا:منطقه ای در جزیره ی قشم به نام حرا وجود دارد که جامعه ای گیاهی از مانگرو در آن قرار دارد. مانگرو اسم مرکب معروفی است که در اکوسیستم خاص مناطق استوایی به وجود می آید و حاصل از تجمع بسیار ویژه‌ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست خورها، دلتاها، برکه‌ها و سواحل دریاها و در عین حال نشانگر و معرف درختان و درختچه‌های این گونه اکوسیستم‌ ها نیز است.

تنگه چاهکوه ، جاذبه ای زیبا، جذاب و عجیب

مسیر دسترسی

این تنگه در غرب ساحل شمالی قشم قرار گرفته. اول باید از قشم به درگهان بروید. از میدان درگهان وارد جاده‌ غربی می‌شوید. ۲۰ کیلومتر جلوتر، دوراهی دیرستان قرار دارد. البته شما همان راه مستقیم را باید ادامه بدهید.

۱۱ کیلومتر دیگر هم رانندگی کنید تا به یک میدان برسید. اولین جاده در سمت راست را انتخاب کنید. یادتان باشد تابلوهای روستای چاهکوه را دنبال کنید.

این راه شما را به روستای چاهوی شرقی می‌رساند. از میدان تا روستا حدود ۴۰ کیلومتر راه است. بعد از روستا از جاده سمت چپ، ۷ کیلومتر دیگر که بروید تا به چاهکوه برسید.

خبر خوب این‌که همه‌ مسیر آسفالت است. فقط یکی، دو کیلومتر آخر راه خاکی است، که آن‌ را هم به‌راحتی می‌گذرانید. اگر ماشین شخصی همواره ندارید، که احتمال آن زیاد است، باید تاکسی دربست بگیرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید