تپه باستانی کلار ، بهشت کاوشگران ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کلار نام شهر و تپه‌ای باستانی در کلاردشت کنونی است. این تپه باستانی یکی از دیدنی‌های تاریخی شهر کلاردشت است که نقش برجسته‌ای در روشن کردن ابهامات باستان‌شناسی در حاشیه جنوبی دریای خزر دارد و به‌همین جهت نام دیگر آن «بهشت کاوشگران» است. با توجه به آثار باستانی به دست آمده از این تپه، گفته می‌شود که قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد.

این تپه مهم باستانی كه معرف ادوار مختلف فرهنگی و تمدنی از هزاره دوم و اول ق.م تا قرون میانه اسلامی می باشد در تاریخ 15/9/1344 تحت شماره 489 در فهرست آثار باستانی ایران ثبت گردیده است.

تپه باستانی کلار ، بهشت کاوشگرانمنطقه كلاردشت و تپه باستانی كلار نمونه ای ارزشمند و عینی از مشاركت ساکنان كرانه های جنوبی دریای خزر در فرایند تكوین و گسترش جوامع حوزه خزر و فرهنگ دامنه های شمالی سلسله جبال البرز در ادوار مختلف پیش از تاریخ، دوران تاریخی و اسلامی می باشد. این منطقه و تپه باستانی كلار از چنان اهمیتی برخوردارند كه سزاوار مطالعه، حفاظت، مراقبت جدی و معرفی در سطوح مختلف منطقه ای، ملی و بین المللی می باشند. كشفیات قانونی و غیرقانونی در محوطه های باستانی كلاردشت كه منجر به معرفی آثار ارزشمندی چون جام و خنجر طلائی كلاردشت به جهانیان گردید و توجه باستان شناسان، هنرشناسان و دیگر دانشمندان رشته های مرتبط را به خود جلب نمود، موجب ایجاد جایگاه وزین و شایسته ای از منطقه باستانی كلاردشت در دنیای علم باستان شناسی و تاریخ هنر و همچنین در اذهان عمومی گردید. اگر چه یكی از دلایل مهم هجوم سیل آسا و بی رویه خرید اراضی و باغات منطقه توسط متمولین در طول دو دهه اخیر، طبیعت زیبا و جذاب كلاردشت بوده است، بدون تردید برخورداری ذهنیت ملی و بین المللی از غنای باستانی و فرهنگی این منطقه تأثیر بسزائی داشته است.

متأسفانه به علت عدم تدوین و اجرای طرح جامع مطالعات فرهنگی منطقه توسط دستگاههای ذیربط و نادیده انگاشتن توانمندیهای موجود، بر رونق بازار سوداگران و سوء استفاده كنندگان از جاذبه های اكوتوریستی منطقه افزوده شده است. از این رو، علاوه بر وارد آمدن خسارتهای جبران ناپذیر بر زیست بوم منطقه، رفتارها و سنتهای اصیل بومی نیز در حال رنگ باختن در برابر هجمه سیل آسای فرهنگی تازه واردین خوش نشین می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید