بنر هدر

منطقه حفاظت‌شده چهار باغ

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منطقه حفاظت شده چهار باغ  در حوالی منطقه سیاه بیشه در كیلومتر 90 محور كرج ـ چالوس واقع است. منطقه جنگلی چهار باغ با مساحتی بالغ بر 19 هزار هكتار كه شامل اكوسیستمی جنگلی كوهستانی و رودخانه‌ای و در برگیرنده روستاهای زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوكرس، واسپول، دزماكوی، كیجان، انگورن، چهار باغ، پولاد كوه است.

همچنین دارای گون‌های جانوری از جمله پازن (كل و بز)، خرس، پلنگ، مرال، شوكا، روباه، گرگ، خوك، كب دری، كبك معمولی، عقاب طلایی، است و از نظر زیست محیطی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این منطقه 2 محیط‌بان وظیفه حفاظت و حراست از مواهب طبیعی و محیط زیست را عهده دار هستند.

منطقه حفاظت‌شده چهار باغ

این منطقه که از جاذبه های گردشگری چالوس می باشد ، با مساحت 19482 هكتار كه در استان مازندران قرار دارد در سال 1380 تحت حفاظت قرار گرفت.دارای اقلیم نیمه مرطوب سرد است منطقه ای است كاملاً كوهستانی با دره های عمیق و پر آب ،جنگلهای نیمه انبوه و كم نظیر هیركانی و مراتع ییلاقی چهار باغ در غرب منطقه حفاظت شده البرز مركزی قرار دارد و رودخانه های چالوس ،مكا رود و انگوران در آن جار ی هستند .

گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از: مرال،شوكا،خرس قهوه ای ،پلنگ ،گراز،بز و پازن،گربه جنگلی،گرگ،تشی،روباه معمولی،شغال،سمور جنگلی،كبوتر جنگلی،جی جاغ،انواع سنگ چشم،انواع سارگپه و عقاب جنگلی و جود تنوع زیستی بالا جنگلهای كم نظیر هیركانی ،گونه های باارزش شوكا و مرال زمینه فعالیتهای علمی را در منطقه فراهم آورده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید