بنر هدر

خانه ستوده چالشتری ، از آثار تاریخی و زیبای شهرکرد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از آثار تاریخی و زیبای شهرکرد ، خانه ستوده چالشتری است که در ۸ کیلومتری شمال غرب شهرکرد قرار دارد. خانه ستوده چالشتری حدود ۱۲۰ سال پیش و در دوران سلسله قاجار برای سکونت یکی از خان‌های چهارمحال و بختیاری و خاندانش به نام خدارحم چالشتری و پسرش ستوده ساخته شده است. مجموعه خانه ستوده چالشتری متشکل از از قلعه خان، خانه ستوده، خانه آزاده، خانه اسحاقی‌ها، خانه منزوی، خانه گله‌داری، خانه طالب‌زاده و مسجد جامع است.

خانه ستوده چالشتری ، از آثار تاریخی و زیبای شهرکرد

خانه ستوده چالشتری، قسمتی از قلعه‌ یا ارگ چالشتر است که در اواخر دوران حکومت قاجاریان احداث شده و به عنوان بخش اندرونی و حاکم‌نشین قلعه‌ی چالشتر ساخته شده است. به نظر می‌رسد که در اوایل قرن 14 هجری قمری و در سال 1323 هجری قمری، بنای اصلی این قسمت از قلعه بهره‌برداری شده که تزئینات و معماری انجام شده در آن زیبا و قابل توجه است.

خانه ستوده چالشتری ، از آثار تاریخی و زیبای شهرکرد

خانه ستوده چالشتری از دو حیاط بیرونی و درونی تشکیل شده و دارای دو طبقه است که طبقه اول انبار و طبقه بالا برای خواب، نشیمن و پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می‌گرفت. تمام دیوارهای اتاق‌های طبقه بالا با نقش‌هایی از شیر، گل و گلدان، داستان یوسف و زلیخا، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، مناظر طبیعی و کتیبه آیات قرآنی گچ‌بری و نقاشی شده‌اند. سقف آنها نیز با قاب و تخته‌هایی به رنگ‌های سبز و طلایی تزیین شده و در ایوان ورودی ۱۰ ستون سنگی به‌صورت قرینه ساخته شده است.

خانه ستوده چالشتری ، از آثار تاریخی و زیبای شهرکرد

سال ۱۳۷۸ در خانه ستوده چالشتری دو موزه؛ یکی موزه مردم‌شناسی در زیرزمین خانه و دیگری موزه سنگ در محوطه خانه افتتاح شد. در موزه مردم‌شناسی می‌توان مجسمه‌هایی انسانی با لباس‌های محلی شهرکرد و با زیورآلات و ابزارآلات جنگی را دید همچنین در این موزه انواع ظروف و صنایع دستی این شهر مثل قفل‌سازی و دست‌بافت‌ها نیز به نمایش گذاشته شده‌اند. در موزه سنگی نیز انواع مختلف سنگ قبور، اجزاء سنگی معماری مثل فواره‌ها، حوض‌ها، ستون‌ها و سرستون‌های ساده و منقوش را می‌توان مشاهده کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید