بنر هدر

سفر به روستای زیبای رامه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منطقه گردشگری رامه در شمال شرقی شهرستان گرمسار و شمال روستای تاریخی ده نمک قرار دارد. به عبارت دیگر این منطقه در فاصله 55 کیلومتری گرمسار و 30 کیلومتری روستای ده نمک واقع گردیده است.

کلمه رامه یا (رومه) از رابند گرفته و علت نامگذاری کلمه رابند به دلیل ریزش کوه چهل تن است که در ابتدای روستای چهار طاق واقع شده است. با ریزش این کوه راه ارتباطی و رودخانه بسته شده و دریاچه ای در پشت این کوه ایجاد شده واهالی روستا راه دیگری را که معروف به دیرند بود باید طی می کردند.به گفته های اهالی روستا، کلمه رامه به معنی رام بودن و همچنین به معنی آرامش وامنیت است و در گذشته پناهگاه یاغیان و راهزنان بود. راهزنان در منطقه ای به نام ده نمک که مسیر راه تهران – مشهد بود به کمین می نشستند وبه کاروانیان حمله می کردند واموال آنان را به غارت می بردند وازآنجا که دره رامه محلی امن برای راهزنان بود، به این دره پناه می آوردند.

سفر به روستای زیبای رامه

این روستا که از جاذبه های گردشگری گرمسار میباشد،در تابستان دارای آب و هوای بسیار خوبی است و در پایان هفته و در تعطیلات نوروزی افراد بسیاری از شهرستان گرمسار و آرادان و دیگر استان های کشور به آن سفر می کنند. آب وهوای مطبوع و کوهستانی چهار طاق و رامه و طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه، یکی از جذابیت های منحصر به فرد محسوب می شود.از طرف دیگر وجود درختان کهنسال و دیر زیست در منطقه و وجود مزارع و باغات روستایی و ارتفاعات اطراف آن، قابلیت های بی شماری برای علاقه مندان به طبیعت و ورزش های مختلف بوجود می آورد. این منطقه جزیی از مناطق حفاظت شده استان سمنان به شمار می رود.

سفر به روستای زیبای رامه

این منطقه زیبا که از روستاهای رامه بالا،رامه پایین و چهار طاق تشکیل شده است، دارای تنوع گیاهی بالایی است که بخش عمده‌ای از آنها را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد.گونه‌های گیاهی نظیر درمنه، گون، باریچه، آویشن و… از جمله مهمترین گونه‌های گیاهی در این منطقه زیبا و خوش آب و هوا است، همچنین  سیریش، فستوکا، اسپرس‌، افدرا، سکاله‌ها، کلاه میر حسن، زرشک، اورس، شیر خشت، آنغوزه و… از دیگر گونه‌های گیاهی رامه است.با این همه، گیاه منحصر به فرد و استراتژیک روستای رامه،گیاه «باریچه» است که در صنعت مهمات سازی، دارو سازی، عطر و ادوکلن و …استفاده‌های متعددی دارد.

روستای رامه از جمله روستاهایی است که قدمتی به درازای تاریخ کهن ایران دارد و بواسطه شرایط اقلیمی مناسب‌، همواره یکی از سکونتگاه‌های مردمان این سرزمین بوده است‌.

وجود آثار باستانی و رد پای گذر تاریخ همچنان در این روستای زیبا به چشم می‌خورد، وجود آثاری با قدمتی بیش از 2 هزار سال دلیلی بر این مدعا است که از جمله آنها می‌توان به « قلعه ضحاک» در این روستا اشاره کرد. همچنین وجود درختان کهنسال گردو با طول عمری 500 ساله، حکایت از قدمت کشاورزی و زراعت در روستای رامه دارد.

علاوه بر این وجود دو امامزاده و بقعه متبرکه در  رامه، نیز از دیگر جاذبه‌های مذهبی و تاریخی این روستا است.

زبان اکثریت ساکنین روستای رامه گیلک که ساکنین قبلی شهرستان دماوند و ساری میباشند.

سفر به روستای زیبای رامه

از ویژگی های این منطقه، رودخانه رامه، آبشارهای مرتفع و زيبا و طبیعت بکر و دست نخورده آن است. به دلیل کوهستانی بودن منطقه و نبود راه دسترسی مناسب برای وسایل نقلیه، اين منطقه به صورت بکر و وحشی باقیمانده است و این ویژگی یکی از جذابیت های منحصر به فرد محسوب می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید