چگونه به روستای لیما برویم؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای لیما استان گیلان ، روستایی در شمال ایران می‌باشد که در شهرستان رودسر بخش رحیم آباد در استان گیلان واقع شده‌است.این روستا بخاطر جاذبه‌های زیبا و طبیعت دیدنیش به عروس اشکورات معروف می‌باشد. روستای لیما از جاذبه های گردشگری رحمیم آباد در دامنه کوههای البرز قرار دارد و از زیباترین روستاهای ایران، با قدمت تاریخی بسیار زیاد می‌باشد.

چگونه به روستای لیما برویم؟ معرفی روستای لیما بهمراه تصاویر آن

جمعیت

این روستا در دهستان اشکور سفلی قرار داشته و براساس سرشماری جمعیت آن 237نفر (81خانوار) بوده است.

زبان

این روستا در دامنه کوههای البرز قرار دارد و مردم این روستا به زبان گیلکی صحبت می‌کنند.

محصولات

طبیعت لیما بسیار بکر و دیدنی است. درامد مردم لیما از راه فروش محصولات کشاورزی است.عمده محصولات کشاورزی شامل فندق، گل گاوزبان می‌باشد.دیگر محصولات کشاورزی ومیوه‌های لیما شامل گردو، سیب زمینی، لوبیا، سیب و به می‌باشد.

چگونه به روستای لیما برویم؟ معرفی روستای لیما بهمراه تصاویر آن

موقعیت این روستا به این صورت می باشد :

از شمال به قلعه کوه لیما و در امتداد آن به راه اصلی آب معدنی که از میا ن کوه سنگی بزرگی که به زبان محلی سرخه تله می گویند،می گذرد که آب این چشمه باعث دفع سنگ کلیه می گردد.
از طرف جنوب به همان محله اولیه که در بالا ذکر شدمنتهی می شود که الان زمین زراعی مردم این محل می باشد وهمچنین گفته می شود در این زمین ها زیر خاکی های زیادی وجود داردکه به گفته اهالی محل قدمتی در حدود  ۴۰۰۰ سال دارد.
از ضلع شرقی به جنگل لیما و در امتداد آ ن به اسپرکوه و کوه سماموس  منتهی می شود .گفته می شود در دوران حسن صباح که مقری در قلعه لیما نیز داشت  ، برای انتقال آب وشیر از اعلیه (یکی از کوههای لیما )ازدو لوله سفالی استفاده شده که طول کل مسیر  حدودا ۶ کیلومتر می باشد.
در ضلع غربی به روستای لیما گوابر و رودخانه پلرود  منتهی می شودکه جاده این روستا از این جا به محل وصل شده است.ضلع جنوب شرقی این روستا غاری به نام سولکیه دره می با شد که از قدیم الایام گفته اند که دارای طولی به اندازه ۵ کیلومتر می با شدولی تا به حال کسی اقدام به اثبات این ادعا نکرده است که علت اصلی این امر نبودن امکانات و تجهیزات کافی و توجه نکردن میراث فرهنگی وارکا ن دیگر می با شد.با وجود چنین روستایی ،با داشتن مکانهای دیدنی و مردمی خونگرم ،متدین و با فرهنگ امید آن داریم که روزی این روستا  به یکی از توریستی ترین نقاط ایران بلکه جهان   تبدیل گردد.

چگونه به روستای لیما برویم؟ معرفی روستای لیما بهمراه تصاویر آن

جاذبه‌های توریستی و مذهبی و باستانی در لیما:
۱.قله حسن خان
این قله در کنار لیما بروی تپه‌ی مشرف به تمام اشکور و جنگل‌های سرسبز پس دره و رود خانه پر آب که در میان جنگل جاری است و دید گاه زیبایی به اطراف و سرخ تله دارد . این قله که تا به امروز هیچ باستان شناسی به خود ندیده و فقط دست خوش تغییرات زیاد شده که حفاری‌های غیر مجاز از آن امروزه خرابه‌ی بجا گذاشته .چیزی که ذهنم را مشغول کرده و آرزویش را دارم می‌خواهم بدانم این قله با این همه اسرار و اعجا یب متعلق به چه قرنی می‌باشد .
خانه‌های این قله در دل زمین کنده شده است و از خشت و ساروج و بعضی نیز از سنک وساروج ساخته شده است. شگفتی این قله که نشان از عظمت و قدرت حاکم قله دارد.آوردن آب آشامیدنی و شیر گوسفندان از فاصله چند گیلو متری که توسط دو تا لوله‌ی سفالی در کنار هم داخل یک لوله سفالی بزرگتر قرار دارند .
۲.دوچشم رستم
این شگفتی در کنار قله و در ارتفاع چند ده متری در دل صخره‌ی کنده شده است واز راه دور شبیه کله انسان با دماغی بزرگ و چشمانی درشت نمایان است.
۳.کله شیر سنکی
این اثر که شبیه شیر نشسته است و کله آن نمایان است از اعجایب روزگار است لازم به ذکر است که این اثر باستانی نیز از دست حفاریهای غیر مجاز در امان نمانده است.
۴.خانه کلثوم
این اثر تاریخی که شنیدن داستان آن از زبان قدیمی‌ها واقعا شنیدنی است.در مسیر راه لیما به آب مدنی قرار دارد با سنک و ساروج ساخته شده است.
۵.غار سلکی دره
این غار در جنوب لیما قرار دارد که تا به امروز هیچ کس آن را کشف نکرده است .و همچنان با اسرارش مانده است و منتظر کاشفان است.
۶.طبیعت روستای باستانی لیما
سرخ تله که نماد وسمبل لیما است بعد از آن رود خانه‌ی پس دره که آب خروشان آن با آبشارهایی که در خود دارد در میان جنگل‌های سرسبز پس دره منظره زیبایی خلق نموده است که زبان قادر به گفتن و قلم قادر به نوشتن نیست.
۷.اماکن متبرکه و مقدس لیما
امام زاده سید یحیی (ع) لیما مردم لیما از عاشقان این امامزاده می‌باشند و اعتقاد وصف نشدنی به امامزاده دارند.و هر روزه زایران زیادی به اینجا می‌آیند.مسجد امام حسن مجتبی (ع) لیما عبادتگاه مردم مومئن روستای لیما می‌با شد و بسیاربرزگ می‌باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید