بنر هدر

معرفی روستای یاسه چای بهمراه تصاویر آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای كوهستانی یاسه چای از توابع بخش سامان، شهرستان شهركرد، استان چهارمحال و بختیاری است .یاسه چای از طریق جاده های آسفالت سامان، پل زمانخان، تیران، شهركرد، چادگان، بن و سد زاینده رود قابل دسترسی است كه به دلیل برخورداری از توان و جاذبه های بسیار در سیمای طبیعی و معماری به عنوان نقاط هدف گردشگری شناسایی شده و هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است .

وجه تسمیه نام روستا : یاسه چای از دو كلمه ی یاسه چای تشكیل شده است . در زبان محلی كه همان زبان تركی قشقایی است ، یاسه به معنی «پهن» و چای به معنی «رودخانه» است . پس یاسه چای به معنی «رودخانه ی پهن» است . که به مرور زمان به یاسه چاه تبدیل شده است.

جاذبه های گردشگری : ۱- ۱-بافت تاریخی روستا ۲- حاشیه ی سرسبز روستا ۳- آبشار دربند ۴- صنایع دستی و سوغات محلی

این روستا یکی از روستاهایی است که به علت کم بودن زمین برای احداث خانه از زمین ها بیشترین بهره گرفته شده است و این مهم موجب شده که در این روستا کوچه ای به چشم نیاید بلکه رفت و آمدها از طریق دالانها صورت گیرد.

بافت روستای یاسه چای از خشت و گل و متعلق به دوره صفویه است، هسته اولیه روستا در بخش غربی و اطراف حمام و مسجد بوده و کم کم به سمت شرق توسعه یافته است و برای حفظ امنیت روستا و کنترل آمد و شد تنها راه ورود و خروج دروازه شرقی و غربی بوده است. عمده مصالح بکار رفته در این بافت خشت و گل، چوب، سنگ، ملات های گل و اندود و کاهگل بوده است.مصالح رایج بناهای روستا خشت است که به دلیل وجود سنگ ریزه در خاک منطقه حاوی مقدار زیادی خرده سنگ است.

معرفی روستای یاسه چای بهمراه تصاویر آن

روستای یاسه چای که از جاذبه های گردشگری شهر سامان می باشد ، در میان باغهای وسیع گردو و بادام همگونی طبیعت و معماری تاریخی را به نمایش گذاشته است.

منطقه ای بکر و زیبا از باغهای گردو و بیشه زارها، درختکاری انواع درختان از جمله بادام، گردو، هلو، آلوچه، زردآلو، سیب و … طبیعت زیبایی را بوجود آورده است که به همین دلیل توجه مهمانان و مسافران زیادی را به خود جلب می کند.

ارتفاع روستای یاسه چاه از سطح دریا ۱۹۰۹ متر است و آب و هوای آن در فصل‌های بهار و تابستان، ملایم و مطبوع و در زمستان‌ها، نسبتاً سرد است.

خانه های مسکونی روستا عمدتا دارای نقشه ساده و بدون دید مستقیم از درب ورودی هستند وفضاهای یک خانه در طبقه همکف شامل درب، دالان ورودی، حیاط، ایوانچه ،مطبخ، انبار علوفه و آذوقه و در طبقه بالا شامل اتاق های نشیمن، مهمان خانه،ایوان مسقف با ستون و نرده چوبی است که بام ها و ایوان ها علاوه بر کاربرد معمول جهت خشک کردن محصولات کشاورزی نیز استفاده می شود.
روستای « یاسه چای » ( یاسه چاه )، حدود 400 سال قدمت دارد و وجه تسمیه این روستا هم به موقعیت جغرافیایی آن برمی گردد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد روستای « یاسه چای » ( یاسه چاه )، بافت قدیمی مسکونی متراکم است.
روستای « یاسه چای » ( یاسه چاه ) در نگاه نخست، فاقد هر گونه خیابان و معبر به چشم می آید، بنابراین « روستای بدون کوچه ایران » هم گفته می شود.

معرفی روستای یاسه چای بهمراه تصاویر آناین آبادی، دارای کوچه های سرپوشیده و دالان های قدیمی و بافت معماری خاص است که آن را به یک روستای هدف گردشگری تبدیل کرده و سالانه هزاران گردشگر به این روستا سفر می کنند.
مردم این روستا از طریق چهار دالان سرپوشیده که درب همه خانه های روستا به داخل آنها باز می شود، رفت و آمد می کنند.
آنها در گذشته برای پوشش امنیتی، کوچه های روستای « یاسه چای » ( یاسه چاه ) را سرپوشیده و به صورت دالان هایی ساخته اند که این دالان های تونل شکل خشت و گلی که از ابتدا تا انتهای روستا احداث شده، با گذشت حدود یک قرن، همچنان پا برجا و دیدنی است.
مسیر اصلی این دالان به طول 400 متر، شمال و جنوب روستای « یاسه چای » را به هم متصل کرده و 5 دالان فرعی، راه های ارتباطی خانه های بافت فدیم را به هم وصل می کند.
دو دروازه اصلی هم در روستا وجود دارد که در زمان حمله و هجوم اقوام بیگانه در ادوار گذشته، توسط اهالی بسته می شده است.
خانه های این روستا، به دلیل استقرار آبادی در اقلیم سرد و کوهستانی، کمبود زمین برای ساخت مسکن و ناامنی در گذشته، در دامنه کوه در کنار هم و به طور پلکانی ساخته شده و برخی خانواده ها، از پشت بام دیگری برای محوطه حیاط استفاده می کنند.
محدوده‌ تاریخی روستای « یاسه چای » ( یاسه چاه )، به وسعت سه و چهار دهم هکتار، با گونه مسکونی و معابر سرپوشیده‌ خشتی، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

معرفی روستای یاسه چای بهمراه تصاویر آنطاق های ضربی و چشمه ای، دالان های تاریکی اصلی و فرعی، فضای کالبدی و معماری خاص منازل به عنوان ویژگی منحصر به فرد در « یاسه چای » خودنمایی می کند.
روستای « یاسه چای » از دو قسمت بافت تاریخی و قدیمی، و بافت جدید ( از آجر، گچ، آهن، سنگ و سیمان ) تشکیل شده که در شیب دامنه کوه در کنار هم به صورت پلکانی و با دید مشرف به مناظر طبیعی روستا و زاینده رود ساخته شده اند.
اصلی ترین مزیت گردشگری روستای « یاسه چای » ( یاسه چاه ) در کنار بافت تاریخی، به جاذبه های طبیعی اختصاص دارد.
این روستا به لحاظ اقلیم و طبیعت مساعد، چشم اندازهای شگفت ‌انگیزی در همه فصول سال دارد و گردشگران در مسیر مفرح پل تاریخی زمانخان، پس از عبور از دالان های سبز جاده در حاشیه رودخانه زاینده رود، در میان منطقه ای بکر و زیبا و بیشه زارها و باغ های انبوه، به هم پیوسته و وسیع از انواع درختان گردو، بادام، هلو، انگور، آلوچه، زردآلو، گیلاس، سیب و … به این آبادی تاریخی می رسند و همگونی طبیعت و معماری را به نظاره می نشینند.
تنوع گل ها و گیاهان خودرو، همراه با گونه های متنوع جانوری از قبیل شغال، گرگ، روباه، خرگوش و کبک، جلوه جالب توجهی و زیبایی چشم نوازی به منطقه اطراف روستای « یاسه چای » بخشیده است.
معروف ترین سوغات روستای « یاسه چای » را خشکبار و انواع میوه جات تر و خشک تشکیل می دهد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی روستای یاسه چای بهمراه تصاویر آن»

  1. بعنوان بومی یاسه چای باید بگم که در گذشته بافت پلکانی وجود نداشته که مسئله امنیتی داشته باشه و این تو نحوه ساخت آن بافت تاثیر گذار نبوده.

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید