بنر هدر

ساحل حاجی بکنده، یکی از سواحل زیبای گیلان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منطقه ساحلی حاجی بکنده رشت از توابع بخش خشکبیجار در 9 کیلومتری شمال شرقی خشکبیجار و 32 کیلومتری رشت قرار دارد . ساحل حاجی بکنده بکر و مستعد توسعه گردشگری ساحلی و دریایی است. به خصوص وجود سواحل همجوار از جمله جفرود و منطقه آزاد انزلی بر ارزش های این منطقه ساحلی رشت می افزاید.

منطقه ساحلی حاجی بکنده که از جاذبه های گردشگری خشکبیجار است، در یک منطقه توریستی و گردشگری واقع شده است و زوج های جوان معمولا شروع زندگی مشترکان را در کنار این ساحل جشن می گیرند و شروع عشق و ماه عسل خود را در این منطقه خاص سپری می کنند. منطقه ساحلی حاجی بکنده در زمینی به مساحت صد هکتار و در مسیر جنگلی و ساحلی واقع شده است.

ساحل حاجی بکنده، یکی از سواحل زیبای گیلان

حاجی بکنده یک دهستان در استان گیلان در بخش خشکبیجار است . این دهستان مرکز روستاهای منطقه است. حاجی بکنده در سال های اخیر به خاطر طبیعت دریا، ساحل شنی، امکان انجام ورزش‏ های ساحلی و شنا، صید ماهی، تماشای صید (پره صیادی) گروهی و زمستانی، خرید ماهی تازه از صیادان و ده ‏ها جاذبه دیگر روستای حاجی بکنده را به یک روستای گردشگری بالفعل تبدیل کرده است مردم زیادی از ساحل حاجی بکنده دیدن می کنند و همه عاشق این ساحل می شوند. در این ساحل ماسه هایی وجود دارد  که آن را مناسب فوتبال های ساحلی می کند. به علاقمندان دیدن رودها، باید یادآور شد رودخانه امین آباد در شرق و رودخانه حاجی بکنده در غرب روستا جریان دارد و پس از عبور از حاشه روستا به دریای خزر می ریزد.از بومیان می توانید نحوه دسترسی به رود و تالاب منطقه را جویا شوید.

حاجی بکنده دارای مکان های اقامتی زیادی است که با قیمت های مناسب در اختیار گردشگران قرار می گیرد از مکان های اقامتی ساحلی گرفته تا داخل خود دهستان؛ این مکان های اقامتی در ساحل به صورت پلاژها و دکه ها در اختیار مردم قرار می گیرد و در داخل دهستان به صورت خانه های ویلایی و سوئیت ها در اختیار مردم قرار می گیرد.

ساحل حاجی بکنده، یکی از سواحل زیبای گیلان

همجواری منطقه ساحلی حاجی بکنده با ساحل جفرود و منطقه آزاد انزلی باعث شده تا تعداد مسافران زیادی از این منطقه بازدید به عمل بیاورند و یک روز خاطره انگیر را در دفتر زندگی پر فراز و نشیب خود ثبت کنند. پس از بازدید از منطقه ساحلی حاجی بکنده شما می توانید از مناطق و جاذبه های گردشگری روستا نیز دیدن کنید لذت ببرید.

درآمد اکثر روستاییان، از فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری، صیادی و خدماتی تأمین می‌شود. محصول عمده زراعی روستای حاجی بکنده، برنج است ولی باقلا، خیار و کدو نیز در آن به عمل می‌ آید. صیادی از دیگر فعالیت‌های اقتصادی مردم روستاست که زیر نظر سازمان شیلات به صید انواع ماهی‌های سفید، کپور، آزاد، سیاه کولی، کاس کولی، کیلکا و نیز به صید ماهی‌های خاویاری مانند فیل ماهی، چالباش و ازون برون می‌پردازند. دامداری به شیوه سنتی متداول است و پرورش طیور خانگی مانند مرغ، اردک و بوقلمون در روستا رواج دارد.

پوشاک مردمان و زنان روستا که لباس هایشان با رنگ های شاد مزین شده است پیام آور شادی برای مسافران است که قدم به منطقه ای گذاشته اند که باید شاد زیستن را بیاموزند و آن را سرلوحه زندگی خود قرار بدهند.

ساخت سوئیت‌ های زیبای روستایی در حیاط خانه ‌ها به منظور اجاره به گردشگران، نشانه رونق گردشگری روستایی حاجی بکنده است.

مردم روستای حاجی بکنده ، در برگزاری مراسم ملی و مذهبی، مانند مراسم پیشواز عید نوروز، سیزده‌ بدر، چهارشنبه ‌سوری، شب یلدا و اعیاد مذهبی فطر، غدیر و قربان مشارکت عمومی دارند و مراسم ایام محرم و وفات ائمه را با سوگواری و عزاداری به جا می‌آورند.

کشتی گیله‌مردی، ورزش بومی و محلی این روستاست. خواندن آوازها و ترانه‌های محلی، همراه با رقص‌های محلی در جشن‌های عروسی رواج دارد. صدای ساز نی نوازندگان محلی در ایام تعطیلات، برای مسافران روستای حاجی بکنده جذاب و تماشایی است.

ساحل حاجی بکنده، یکی از سواحل زیبای گیلان

تماشای طلوع و غروب خورشید از ساحل حاجی بکنده حس زیبایی را به انسان تلقین می کند که باید این زیبایی را از نزدیک لمس کرد. به هنگام غروب وقتی خورشید بر پهنای دریا قد علم می کند صحنه های فوق العاده ای از طبیعت را نمایان می کند که این منظره زیبا سوژه مناسبی برای عکاسی است تا این زیبایی را نشر داده و در آلبوم خاطرات خود ثبت کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید