جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سفر به پهناورترین استان ، یکی از مهم‌ترین سفرهایی است که باید در ابران داشته باشید. اگر بخواهیم لیستی از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان تهیه کنیم، باید سفری یک ماهه به این استان ترتیب بدهید. این استان بزرگ و زیبا با رنگارنگ‌ترین و متنوع‌ترین جاذبه‌ها میزبان گردشگران است.

رودخانه سرباز

طبیعت جنوب در هر منطقه زیبایی منحصر به فردی دارد. رودخانه سرباز را می‌توان خاص‌ترین اکوسیستم در میان جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان دانست. جایی که تماشای نخل‌های آن به شما پیشنهاد می‌شود. در گشت و گذار کنار رودخانه حوضچه‌های کوچکی را می‌بینید که گاندوها در آن شناورند. البته این خزندگان در خشکی حالت تهاجمی ندارند اما بهتر است فاصله‌ی خود را با آن‍ها حفظ کنید.

رودخانه فصلی سرباز که در سالهای پرآبی جاری است، به سرزمینهای پیرامونی نشاط و زندگی بخشیده و منطقه را سرسبز و آباد کرده است. خوشبختانه بر خلاف دیگر نقاط سیستان و بلوچستان در فصل بارش سال گذشته این منطقه شاهد بارندگی بوده و این شرایط را برای جاری شدن آب در رودخانه و آبراه های «سرباز» مهیا و مناسب کرده است.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

صعود به بلندترین قله سیستان و بلوچستان

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید پیشنهاد می‌کنیم لوازم صعود را به همراه داشته باشید.. حیف است به سیستان و بلوچستان سفر کنید و به بلندترین قله‌ی منطقه صعود نکنید.تفتان قله‌ای آتشفشانی است که از بالای آن می‌توانید زیباترین چشم اندازها و جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان را ببینید. در دامنه‌ی این کوه دریاچه‌ی سردریا با منظره‌ای بهشتی پیش روی شما قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

چابهار

بهشت گمشده ایران بهترین لقبی است که می‌توان به شهر چابهار داد. این منطقه از مهم‌ترین شهرهای سیستان و بلوچستان هم از نظر طبیعی و هم از نظر تاریخی است.

اگرچه چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می‌کند. آنطور که می‌گویند اگر دلت می‌خواهد در زندگی، راه رفتن در مریخ را تجربه کنی، حتما سری به چابهار بزن. بندر چابهار که تازگی‌ها محبوبیت زیادی هم پیدا کرده، دیدنی‌های زیادی دارد. از غروب‌های دل انگیزش که بگذرید، صخره‌های تراش خورده آن و جاهای حیرت انگیز دیگری هم هست.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

 روستای تیس

روستای تیس یکی از معروف‌ترین دیدنی چابهار است که قدمت آن به 2500 ساله پیش و دوران هخامنشیان برمی‌گردد و کیلومتری شمال غرب چابهار، در ناحیه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد که از طرف دیگرش به دریای عمان می‌رسد. این روستای بندری که در گذشته آن را تیز می‌نامیدند، از دیرباز بندری مهم محسوب می‌شده و محل تجارت تاجران و پلی بین هند، خاورمیانه و آسیای مرکزی بوده است امروزه جاذبه‌های تاریخی زیادی را به گردشگران هدیه می‌کند.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

روستای درک زرآباد

روستای درک زرآباد به عنوان یکی از مناطق ویژه گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است که به دلیل نزدیکی به منطقه آزاد چابهار به روستای درک چابهار نیز معروف است.

روستایی که در ۱۷۰ کیلومتری جنوب چابهار، در امتداد سواحل دریای مکران و ۱۰ کیلومتری زرآباد قرار گرفته که در خود جاذبه ای به زیبایی پیوند دریا با صحرا را به رخ می‌کشد. روستای درک چابهار در کنار دارا بودن ویژگی دریا و صحرا، صاحل این منطقه نیز از چهار نمونه ساحل صخره ای، ماسه ای، شنی و مرجانی در فاصله نزدیک به هم برخوردار است، همچنین جنگل‌های حرا و خور باستانی گالک به طول ۶ کیلومتر و با وسعت ۵۲ هکتار در این منطقه ویژه جای گرفته است.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

قلعه سام زابل

قلعه سام زابل در ۴ کیلومتری سه کوهه قرار دارد. شکل قلعه مستطیلی است. این مکان دارای دیوارهای پهن و بزرگ خشتی و گلی و همچنین دروازه و برج‌های متعدد است. کلنل تیت انگلیسی و والترسرویس آمریکایی از این قلعه بازدید کرده‌اند. به گفته کلنل تیت در سده‌ی نوزدهم، نهری از نزدیک این قلعه جاری و به طرف دهکده ورمال ادامه داشته است. بر اثر کاوش باستان شناسان، در طبقه زیرین این بنا نوشته‌ای یونانی متعلق به دوران پارت‌ها کشف شده است. طبقه بالایی این بنا متعلق به دوران ساسانی است.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

تالاب لیپار

تالاب لیپار یکی از جاذبه های منحصر به فردی است که در کرانه دریای عمان ایران قرار دارد و تنها چهار نمونه ی مشابه از آن در سراسر جهان مشاهده شده است. این دریاچه به دلیل رنگ صورتی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از نظر زیست محیطی بسیار امن و فوق برای تعداد زیادی از گونه‌های جانوری به شمار می‌روند؛ ولی بعضی از این تالاب‌ها در دیگر نقاط جهان که شاید شمارشان به تعداد انگشتان یک دست باشند، به دلیل رنگ خاص خود از بقیه متمایز شده‌اند. آب این تالاب‌ها بنا به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی به رنگ شیر – توت فرنگی است و از اینرو، برای نوشیدن به نظر مناسب می رسند، ولی در واقعیت جزو شورترین آبگیرهای جهان هستند. به شدت توصیه می شود که این آب را میل نکنید.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

روستای تمین

این روستا به دلیل ویژگی های خاص و طبیعت دست نخورده ای که دارد بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و به منظور دسترسی به آن باید به ۶۵ کیلومتری جنوب غربی میرجاوه بروید. روستای تمین در سیستان و بلوچستان یکی از زیباترین روستاهایی است که در قسمت شمالی قله تفتان و بالاتر از روستای بسیار زیبا و دیدنی لادیز قرار دارد. این روستا سه قسمت دارد که شامل جش، روپس، تمین بالا، تمین مرکزی و تمین پایین می شود و هر کدام از آن‌ ها در فاصله ۳۰۰ متری از هم واقع شده اند؛ روستای تمین در سیستان و بلوچستان از آن روستاهای پرجاذبه در حوزه گردشگری کشور به شمار می رود.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

آبشار پالیزوک

آبشار پالیزوک در استان سیستان و بلوچستان واقع است. آبشار پالیزوک از جاذبه‌های گردشگری ناهوک در غرب ناهوک و ۱۲ کیلومتری آن قرار دارد.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

کاروانسرای فرنگی زابل

کاروانسرای فرنگی زابل مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان زابل، ۹ کیلومتری جاده زابل به نهبندان واقع شده است. کاروانسرای فرنگی در عصر صفویه و توسط انگلیسی‌ها، در کنار جاده‌ای که از حاشیه دریاچه‌ هامون می‌ گذرد ساخته شده‌ است.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

دره نگاران سراوان

دره نگاران سراوان مجموعه‌ای کم نظیر از نقش و نگار کنده شده روی سینه سنگ‌ها و صخره‌ها است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. دره نگاران در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غربی دهستان ناهوک و ۷۵ کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده است. سنگ نگاره‌ها موجود در این دره که در محدوده کوچکی از این دره به بیش از هزاران نقش به صورت تک نگاره و تابلوی پرنگاره می‌رسد، در نوع خود بی‌نظیر هستند و می‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه شناخته شده سنگ نگاره در ایران با قدمتی ۱۰ هزار ساله یاد کرد.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

ساحل و بندر پزم

مسافرانی كه قصد سفر به جنوب سیستان و بلوچستان و سواحل چابهار و كنارك را دارند، با حضور در بندر پزم در زمان غروب آفتاب خاطراتی شیرین و فراموش نشدنی را برای خود ثبت خواهند كرد.
منظره غروب خورشید در ساحل صخره ای و ماسه ای بندر پزم بسیار زیبا است و نگاه كردن به آن آسیبی به چشم نمی رساند و مسافران و گردشگران تا آخرین لحظه می توانند از دیدن این صحنه به عنوان جلوه ای كوچك از خلقت خداوند لذت ببرند.
غروب خورشید در این ساحل بی نظیر تداعی گر حركت نور به درون آب های نیلگون است.
اكوسیستم زیبای دریای عمان در سواحل چابهار و كنارك با تركیبی از سواحل صخره ای، ماسه ای و تالابی زیستگاه گونه های منحصر به فردی از انواع پرندگان آبزی و غیر آبزی بومی و مهاجر است به طوری كه هر گردشگر و مسافر با مشاهده این همه زیبایی مجذوب این منطقه می شود.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستانگردشگران و مسافران در فصول مختلف سال با حضور در سواحل بكر و زیبای جنوب سیستان و بلوچستان می توانند در كنار طبیعت شگفت انگیز، انواع مختلف پرندگان كم نظیر و جذاب را مشاهده كنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید