جاذبه تاریخی مدرسه شيخ علی خان زنگنه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مدرسه شیخ علیخان زنگنه، توسط شیخ علیخان زنگنه به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۹۰ هجری در تویسرکان ساخته شده است. این مدرسه دارای حیاط مستطیل شکل و پلانی چهار ایوانی و یک طبقه است که گرداگرد آن تعداد ۳۶ باب حجره متصل به هم ساخته شده و در گذشته و حال محل تحصیل طلاب علوم دینی بوده و در مرکز شهر تویسرکان کنار بازار سرپوشيده ساخته شده است .

جاذبه تاریخی مدرسه شيخ علی خان زنگنه

در بالای درب ورودی اين حوزه ملاحظه می شود نام خداوند تبارك و تعالی و اسامی پنج تن ( ع ) به طرز جالب توجهی با استفاده از كاشيكاری های سفيد درج شده است كليه قسمت های بنا از آجر و تمامی سقف ها با طاق ضربی ساخته شده كه از استحكام فوق العاده ای برخوردار است .

اين مدرسه دارای مسجدی است كه در وسط جبهه جنوبی واقع شده است و قرينه همين مسجد در ضلع شمالی احداث گرديده كه در حال حاضر از آن به عنوان كتابخانه استفاده می شود .

در دو قسمت فوقانی نمای بيرونی ايوان مسجد سه رديف كاشيكاری جلب نظر می كند كه در بالای آن نوشته شده است : ” قال الله تعالی انما يعمرو مساجد الله من آمن باالله و اليوم الآخر ” و ذيل آن يك بيت شعر به خط نستعليق ديده می شود كه تاريخ تعمير و مرمت مدرسه را با حروف جمل بيان می كند كه اثر طبع مرحوم حاج ابوالقاسم نوری است كه از شعراي به نام اين خطه می باشد :

ناطق و صامت پی تاريخ تعميرش بگويد        نوری از زندان برون آورد الحق يوسفی را

كه با احتساب حروف ابجد سال ۱۳۶۱ هجري قمری را مقارن با ۱۳۱۹ شمسی سال تعمير بنا را نشان می دهد . اين اثر مهم که از جاذبه های تاریخی تویسرکان می باشد ، به شماره ۱۸۶۶ مورخ ۲۱/۲/۷۶ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسيده است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید