عمارت سردار مفخم ، یکی از بهترین نمونه ها از خانه های ایرانی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاذبه های تاریخی قزوین، عمارت سردار مفخم است که در خیابان هلال احمر جای دارد.عمارت سردار مفخم تحت تأثیر معماری پایتخت و توسط شاهزاده اکبر میرزا ملقب به سردار مفخم یا بشارت‌ السلطنه بنا شده است. سردار مفخم وکیل (نماینده) قزوین در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس مشروطه بود.

عمارت سردار مفخم ، یکی از بهترین نمونه ها از خانه های ایرانی

بنا در سه طبقه در ضلع غربی حیاط قرار دارد.عمارت سردار مفخم که در وسط یک حیاط بزرگ ساخته شده یکی از بهترین نمونه ها از خانه های ایرانی به شمار می رود و برای ساختش از معماری اصیل و دیدنی استفاده شده است. این خانه از سه سمت از نماهای مختلفی برخوردار است و برای ساختش ستون های بلند و مستقل به کار گرفته شده است. این بنا در گذشته به عنوان مدرسه امیرکبیر معروف بود اما امروز به عنوان خانه فرهنگ امیرکبیر شناخته می شود.

عمارت سردار مفخم ، یکی از بهترین نمونه ها از خانه های ایرانی

سبک معماری و تزئینات داخلی، این بنا را به اثری ارزشمند تبدیل کرده که تماشای آن خالی از لطف نیست. در نمای خارجی این بنا از آجرکاری و سرستون های تزئینی استفاده شده که نمایی جالب توجه خلق شده است. در ساخت این عمارت از معماری پایتخت الهام گرفته شده و در زمانی ساخته شده که معماری بناها کم کم از سبک و سیاق قاجار به سبک پهلوی در حال تغیر بود. عمارت در سمت غربی حیاط ساخته شده است.

عمارت سردار مفخم ، یکی از بهترین نمونه ها از خانه های ایرانی

نکته قابل توجه بنا پلکان مجلل آن است که در مرکز آن ساخته شده است. این پلکان درست در مقابل سرسرای ورودی قرار داشته و پس از رسیدن به پاگردی وسیع، دو شاخه شده و راه به طبقه فوقانی می برد.پلکان مرکزی داخل بنا در طبقه دوم به یک راهروی چهار طرفه منتهی می‌شود. دور تا دور این راهرو را نرده و ستون‌های تزئینی فرا گرفته است.برخی از اتاق‌ها نیز دارای تزئینات گچبری با نقش برجسته گل و برگ، مجلس شکار حیوانات و مجلس بزم و نیز طاقچه‌های تزئینی است.این بنا در مرداد ماه سال 1392 این خانه به «دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قزوین» تغییر کاربری داد. این دفتر هجدهمین دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه کشور می‌باشد که تمام اختیارات کنسول‌گری در زمینه صدور ویزا، تأیید اسناد تجاری و تحصیلی اتباع خارجی، احوالات شخصی اتباع خارجی از جمله ثبت ازدواج و فوت، تسهیل در امور صادرات و واردات را انجام خواهد داد.

عمارت سردار مفخم ، یکی از بهترین نمونه ها از خانه های ایرانی

در این عمارت موزه ای افتتاخ شده که شامل آثار و اشیا اھدایی دکتر صالحی است، در واقع در این موزه اشیای نفیس و ھدایای فرمانروایان و وزرای کشورھای مختلف به وزیر خارجه سابق ایران به نمایش در آمده است، اشیایی که با موافقت وزارت خارجه به قزوین منتقل شده اند تا در طبقه ھمکف عمارت سردار مفخم به نمایش در آیند. اشیای گرانبهای این موزه از ۱۵۶ قطعه تشکیل شده که در میان آن ها ساعت، شمشیر ذوالفقار، صنایع‌دستی، تابلوهای نقاشی و تابلو فرش لوازم زینتی و نشان و مدال‌ های ارزشمند به چشم می خورد. این اشیاء که متعلق به ۵۰ کشور مختلف هستند در ۲۵ ویترین متحرک و هشت ویترین ثابت به نمایش در آمده اند و در میان آن ها ۲۳ تابلوی نفیس هم وجود دارد که جذابیت موزه را دوچندان کرده اند.

پس از بازدید از این موزه می توانید به سراغ جاذبه هایی مثل موزه شهر، مسجد مدرسه حیدریه و خیابان سپه بروید که در نزدیکی این محل قرار دارند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید