غار کوه گره خان آباد ، یکی از عمیق‌ترین چاه غار‌های طبیعی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در مسیر جاده خمین به شازند و در ضلع جنوب شرقی روستای خان آباد از توابع شهرستان خمین کوهی منفرد به چشم می خورد به نام غار کوه گره که در دل این کوه نهفته است. این غار یکی از عمیق‌ترین چاه غار‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود و از جاهای گردشگری خمین می باشد.

با توجه به توان های محيطی منطقه خان آباد و روستاهای اطراف و وجود غار بی نظير کوه گره خان آباد در مناطق کوهستانی با پوشش گياهی بکر و وجود چشمه های آب فصلی و نواحی ييلاقی خوش آب وهوا، وجود راه دسترسی به غار و پيچدگی های ساختاری و مشکلات مسير پيمايش داخل غار، انگيزه های متفاوت برای سفر به غار کوه گره را ايجاد نموده است.

غار کوه گره خان آباد ، یکی از عمیق‌ترین چاه غار‌های طبیعی

پیمایش این غار نیازمند در اختیار داشتن ابزارهای فنی و حرفه‌ای غارنوردی است.

با گذر از جاده ای که از سمت غرب این کوه به سمت جنوب کشیده شده، وارد جاده ای خاکی خواهیم شد که در سمت چپ قرار دارد، که از کنار جاده تا دهانه غار تقریبا ۱۵ دقیقه باید پیاده روی کرد.
در مسیر از رودخانه ای خشکیده عبور خواهیم کرد و با گذر از اولین دره، با شیبی ملایم به سمت بالا تغییر مسیر داده و با طی کردن  ۲۰۰ متر و  شروع سنگلاخی شدن مسیر، به غار نزدیک می شویم.

غار کوه گره خان آباد ، یکی از عمیق‌ترین چاه غار‌های طبیعیدهانه این غار را می توان به صورت خمیده وارد شد، بعد از طی مسافتی حدود ۵ یا ۶ متر بالای چاه اول قرار گرفته و با فرودی حدود ۱۶ متر به تالار اول می رسیم .
با ادامه دادن در این غار به تالارها و مکان هایی برخورد خواهیم کرد که جلوه ی زیبایی را به این غار بخشیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید