بنر هدر

قلعه پیروز گت بر فراز یك تپه در دره تیس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس قلعه ای به نام پیروز گت وجود دارد که از دوران اشکانیان و ساسانیان در این روستا باقی مانده است و از جاذبه های تاریخی چابهار محسوب میشود.

این اثر بر فراز یك تپه در وسط دره تیس واقع است ارتفاع تپه از ارتفاع دورشته كوه اطراف تپه بیشتر نیست. بلندى این محل تقریباً 1/5 تا 2 برابر ارتفاعات اطراف دره در محل روستاى تیس مى ‏باشد. تپه از تخته سنگهایى از جنس رسوبى و آهكى تشكیل شده است. آثارى از زراعت و آبادانى در اطراف تپه پیروزگت دیده مى ‏شود راه ورود به تپه سخت و پرخطر است. در قسمت پایین تپه و در اطراف آن آثارى از دیوارهاى سنگى بزرگ و قلوه سنگ و ساروج با قدمت خیلى زیاد دیده مى ‏شود. قسمت‏هاى متفرقى از دیوارها باقى هستند. ضخامت دیوار 2/5 تا 4 متر و ارتفاع آن در بعضى نقاط به 12 متر مى ‏رسد. بین دیوارهاى اصلى اطراف تپه دیوارهایى با ضخامت كمتر و به موازات دیوار اصلى دیده مى ‏شود كه از یكدیگر 8 متر فاصله دارند و 200 متر طول دارند.

قلعه پیروز گت بر فراز یك تپه در دره تیس

بین دو دیوار آثارى از برج‏هاى قلعه نمایان است و هر نقطه از تپه براى تأسیسات خاصى مانند كشیك خانه، قراولخانه و حفاظت قلعه اختصاص داشته است و تنها اثرى كه از آنها باقى مانده است سنگ و دیوار شكسته، ملاط، ساروج، گچ، خرده‏ هاى سفال و پى‏هاى بنا مى‏باشند. علاوه بر این دیوارهاى بزرگ و ضخیم قلعه اثر خندقى به عرض 3 متر و عمق متفاوت قبل از دیوار اصلى دیده مى ‏شود.در اطراف دژ آثارى از آب انبارها نمایان است. زیربناى قلعه در حدود 800 متر طول و عرض آن با توجه به وضع طبیعى زمین متغیر است و تقریباً بیضى شكل مى ‏باشد.

قلعه پیروز گت بر فراز یك تپه در دره تیس

آثارى از برجها در ضلعهاى شمالى و جنوبى دیده مى ‏شود.در قسمت ضلع شمالى دو اطاق كوچك در اندازه 3*2 متر به منظور دیده‏بانى روى یك گوشواره زمین مانند دو طبقه واقع شده ‏اند و بلندترین قسمت دژ و برج بر روى همین گوشواره است و بر اطراف اشراف دارد. در گوشه ‏هاى شرقى و غربى و در مركز حیاط قلعه آثارى از سكوهاى بزرگ كه از سنگ تراشیده ساخته شده ‏اند مشهود است و قسمتهایى كه باقى مانده ‏اند نمایگر محلى براى اجتماع، عبادت یا نشستن اهل قلعه در یك مجلس بوده است.در اطراف قلعه اصلى بر روى تپه ‏هاى پراكنده آثارى نیز از تأسیسات سكونتى بصورت جدا دیده مى‏ شود كه شاید محل سكونت طوایف یا خانواده ‏هاى مأموران قلعه بوده است.سنگهاى بكار رفته در بناها از نوع غیرآهكى هستند كه از نقاط دیگرى به اینجا آورده شده ‏اند زیرا جنس خود تپه آهكى و سیلیسى مى‏باشد.این بنا با توجه به آثار باقى مانده مشابه بناهاى دوره پارتى (اشكانى) است اما نام پیروز، ساسانى بودن این اثر را قوت مى ‏دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید