بنر هدر

قلعه چهل دختر ، از مجموعه تاریخ کهن کوه خواجه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قلعه چهل دختران زابل مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان زابل، بخش شیب آب، روستای کوه خواجه واقع شده است. علت نامگذاری چهل دختر بر روی این قلعه به دلیل داستان جالبی است که قرن‌ها دهان به دهان چرخیده و باعث این نامگذاری شده است. نقل است که در گذشته در این مکان چهل دختر دوشیزه زندگی می‌کرده‌اند که صدای قهقهه بلند آنان در تمام محوطه می‌پیچیده است. بنای قلعه چهل دختران بر روی سکوی سنگی بزرگی قرار دارد. سنگ‌های تشکیل دهنده سکو توسط خاک رس به هم متصل شده و در بالای سکو برای تشخیص استحکام بنا چندین ردیف روزنه قرار داده بودند.

قلعه چهل دختر ، از مجموعه تاریخ کهن کوه خواجهقلعه چهل دختران که یکی از آثار باستانی مهم از مجموعه ی تاریخ کهن کوه خواجه غلطان یا کوه اوشیدای سیستان است در بالای دره ذوالفقار یاهمان دره سوخته واقع شده است،در بالای دره سوخته و کف عریض هامون جنوب غربی، ویرانه ای ازساختمان مشهور به ” چهل دختران ” موجود است.
ساختمان قلعه چهل دختران روی سکوئی که ازسنگهای بزرگ تشکیل شده پابرجاست، این سنگ ها را بوسیله گل رس به هم متصل ساخته بودند ودرست دربالای سکو، ردیفی از روزنه ها تضمین کننده سالم ماندن آن بوده اند. کوخ های ساخته شده از سنگ و گل و نیز محوطه ای درفاصله 30 گزی آن قرار دارند.
می گویند در زمان های گذشته دراینجا چهل دوشیزه می زیسته اند تا زمانی که جادوگری با طلسم خود آنها را کشت و ثروت این چهل دختر در خاک سیستان مدفون شد.این قلعه جایی وجود داشته که اینک سه کوهه وجود دارد فاصله میان قلعه چهل دختران و سه کوهه بیست وپنج مایل است که کاوش های غیر قانونی برای به دست آوری ثروت و جواهرات چهل دختران انجام شده.

قلعه چهل دختر ، از مجموعه تاریخ کهن کوه خواجه

برخی دیگر می گویند با طلسم جادوگر که باعث مرگ چهل دختران شد.کل سیستان در خشم این طلسم فرو رفت و باعث نحسی و خشکسالی در سیستان شد.باور های قوم سیستانی بر این است که جادوگر در بیابان مرده و علت حرکت شن های روان همین است.

این اثر که از جاذبه های زابل میباشد،در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۱۵۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، بخش شیب آب، روستای کوه خواجه

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید