مسجد جامع ششناو ، از مهمترین آثار معماری دوران سلجوقیان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از قدیمی ترین مساجد کشور که به گفته برخی ها آن را را می توان اولین مسجد تفرش که هم اکنون نیز برپا است،مسجد شش ناو است . این مسجد که یکی از مهمترین آثار معماری دوران سلجوقیان در ایران، به قرن سوم هجری قمری یعنی زمان امام حسن عسگری(ع) می رسد .

این مسجد ابتدا در قرن ۵ ساخته شده است. در قرن ۶ این مسجد تخریب شده و در مساحتی بزرگتر بنا می‌شود.قدیمی‌های تفرش بر این باورند که مرحوم محدث در داخل مسجد دفن است، اما به دلیل از بین رفتن سنگ مزار و نبود سند قطعی، این مسئله کمتر نقل می‌شود.

مسجد جامع شش ناو ، از مهمترین آثار معماری دوران سلجوقیان

مسجد «ششناو» جزء مجموعه تاریخی ششناو شامل مسجد جامع، مسجد تابستانه، قنات، چنار، تکیه و حمام قدیمی است.

نام شش ناو از شش ناودانی گرفته شده که آب قنات شش ناو را که از داخل این ناودانها عبور می کرده به شش قسمت مساوی تقسیم نموده و به محله های مختلف تفرش جاری می شده است.مجموعه مسجد از یک مناره آجری بسیار قدیمی به ارتفاع حدود 20 متر و قطر 3 متر گنبد بزرگی به ارتفاع حدود 15 متر و قطر 16 متر، دو شبستان، ایوان، صحن، قنات، چند حجره و حسینیه تشکیل شده است.

کاشیکاری و مقرنس کاری های سقف و دیواره ایوان مسجد یکی از شاهکارهای مهم معماری سلجوقی در استان مرکزی می باشد.

مسجد جامع شش ناو در روزگار قاجار علاوه برمحل برگزاری نماز جمعه يکی از حوزه های مهم تدريس علوم دينی نيز به شمار می رفته است.

مسجد جامع شش ناو ، از مهمترین آثار معماری دوران سلجوقیان

برای ورود به صحن مسجد بایستی از داخل تکیه بزرگی گذشت که حدود 300 متر مربع مساحت دارد. این تکیه در دو طبقه با سقف و ستون های چوبی احداث شده است. طبقه همکف برای استفاده آقایان و طبقه دوم که دور تا دور تکیه را در بر گرفته ، برای بانوان در مراسم عزاداری مورد استفاده قرار می گیر.د

در سال 1277 هجری قمری ایوانی آجری با مقرنسهای گچی در جنب شبستان احداث شده که بانی آن محمد ابراهیم بن عباس می باشد. درهای ورودی به داخل شبستان در این ایوان تعبیه شده است.

مسجد جامع شش ناو ، از مهمترین آثار معماری دوران سلجوقیان

این مسجد که از جاذبه های مذهبی تاریخی تفرش است ، در تاریخ 19/5/1379 به شماره 2771 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید