بنر هدر

معرفی امام‌زاده پیرعمر در استان کردستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

امامزاده پیر عمر که مرقد مطهر ایشان در شهر سنندج در استان کردستان در خیابان امام خمینی واقع شده است، طبق روایات فرزند بلافاصل حضرت علی (ع) بوده اند و اهل سنت و شیعیان برای ایشان ارزش بالایی قائل هستند.

معرفی امام‌زاده پیرعمر

بعضى اين امامزاده را پسر اميرالمؤمنين على (عليه‏ السلام) دانسته و بعضى پسر على بن الحسين (عليه‏ السلام) و برخى پسر امام كاظم (عليه‏ السلام) مى‏‌دانند.در باب شجره اين امامزاده گويند وی پسر بلافصل حضرت علی (ع) است و نام ايشان را سيد عبدالصمد ذكر کرده اند و چون مدفنش در بلاد اهل تسنن اتفاق افتاده او را پيرعمر می خوانند.

این مجموعه شامل مقبره، مسجد، فضاهای مجاور و آرامگاه خانواده‌های مشاهیر و بزرگان سنندجی است. بنای اصلی مقبره در زمان «سلیمان خان اردلان» در سال ۱۰۴۶ هـ.ق ساخته شده و در دوره‌های بعد، در زمان «خان پاشای بابان»، میرزا صادق خان مستوفی باشی کردستان پسر مرحوم «میرزا رضای وزیر»، «محمد ابراهیم خان نوری نظام الدوله» و … توسعه یافت.

معرفی امام‌زاده پیرعمر

مرقد امامزاده پیر عمر که در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی سنندج واقع است شامل مقبره، مسجد، فضاهای مجاور و آرامگاه خانواده‌ های مشاهیر و بزرگان سنندجی است. بنای اصلی مقبره امامزاده پیر عمر در زمان سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۴۶ هجری قمری ساخته شد و «محمد ابراهیم خان نظام الدوله» در تاریخ ۱۳۰۶ هجری وسط گنبد امامزاده پیر عمر را آیینه کاری کرد.

بنای امامزاده پیر عمر دارای ساختمانی است که از سه فضای گنبد دار تشکیل شده و دو قسمت آن به عنوان زیارتگاه و قسمت دیگر به عنوان مسجد استفاده می شود. از جمله عناصر تزئینی مرقد امامزاده پیر عمر سنندج می‌ توان به تزیینات آجری، گچ بری، آیینه کاری و اروسی های زیبا و نیز خط بنایی در حاشیه گنبد اشاره کرد.

حیاط بزرگی در این مجموعه قرار دارد که در میان آن حوض آبی قرار گرفته و حجراتی که در آن تعبیه شده است که عمدتا متعلق به آرامگاه‌ های اهالی سرشناس شهر سنندج است. ورودی بنا در قسمت جنوبی است و ضریح قدیمی بقعه، جای خود را به ضریح نقره‌ ای داده و توسط سنگ مرمر تزیین شده است. کف و ازاره حرم، سنگ کاری شده و الباقی دارای گچ است. طاقچه‌ ها و پنجره‌ های متعدد در حرم امامزاده پیر عمر و رواق آن به چشم می‌خورد که به همان سبک قدیمی نگهداری می‌ شدند.

معرفی امام‌زاده پیرعمر

در گذشته در کنار گنبد و بارگاه امامزاده پیر عمر، مدرسه کوچکی بنا کرده بودند که شش حجره و حیاط کوچکی داشت و در تاریخ ۱۲۹۷ هجری، میرزا صادق خان مستوفی باشی کردستان محوطه آن را بزرگ کرد و ده حجره عالی در آن بنا نهاد که امروزه نیز طلاب علوم دینی از آن بهره می برند.

مردم متدین و عاشق اهل بیت استان کردستان هر هفته به ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه در جوار مرقد امامزاده پیر عمر به اجرای برنامه های دینی از جمله ختم قرآن کریم، مولودی خوانی و پخش نذورات می کنند.

این بنا که از جاذبه های مذهبی سنندج می باشد ، به شماره ۲۶۱۵ در فهرست آثار تاریخی و ملی کشورمان ثبت شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید