معرفی بندرِ هنزاء بهمراه تصاویر آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در حدود ۳۰ کلومتری شرق شهر رابر و در حوالی مرز شهرستان جیرفت، بخش هنزاء در حاشیه رودخانه‌ای به‌همین نام گردشگران را به‌خود می‌خواند. علاوه بر انبوه درختان سردسیری و گردوهای تنومند، کوچه-باغ‌های شیب‌دار این بخش از شهرستان رابر فضای دل‌انگیزی برای گشت‌و‌گذار ایجاد کرده است.

شهر هنزاء از توابع شهرستان رابر، از طرف شمال غربی به شهرستان رابر و از طرف شمال شرقی به شهر راین و از جنوب شرقی به شهرساردوییه محدود می‌شود و در نقطه مرزی شهرستان رابر و جیرفت قرار دارد. شهر هنزاء از سطح دریا در حدود ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان، مطبوع و خنک و در زمستان‌ها سرد است.

معرفی بندرِ هنزاء بهمراه تصاویر آن

رودخانه‌ی دائمی هنزاء در میان روستا جاری است. در گذشته تعدادی آسیاب‌ آبی در مسیر رود وجود داشته که متاسفانه اثری از آن‌ها باقی نمانده است.

طبیعت زیبای بُندرِ هنزاء که از جاذبه های گردشگری رابر می باشد ، میزبان خیل گردشگرانی است که از گرمای تابستان به این منطقه‌ی ییلاقی پناه می‌آورند. در این منطقه اقامت‌گاه‌هایی برای مسافران در نظر گرفته شده‌است. تخت سرتشتک، یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی منطقه، نیز در حدود ۱۲ کیلومتری بندر هنزاء واقع شده است.

وجه تسمیه هنزا

در زبان محلی، به خروجی آب آسیاب « هنزاءب» می‌گویند؛ از این رو، این مکان به هنزاء، مشهور شده است.

پوشش گیاهی روستای هنزا

روستای هنزا در محدوده ای کوهستانی واقع است و بافت مسکونی متراکمی دارد. بیشتر خانه های روستای هنزا در کرمان بر روی شیب احداث شده اند و در و پنجره های کوچکی دارند. به طور معمول حیاط هر خانه سقف خانه ی دیگری می باشد و بیشتر خانه ها دارای یک طبقه می باشند. روستای هنزا در کرمان بهترین مغز گردو را در منطقه دارد و بندر هنزا، گلوگازر و تخت سرتشتک، گلی هوک، سرمشک، آبشار سرخوئیه از بکرترین مناطق گردشگری روستای هنزاء هستند؛ این روستای یکی از بهترین نقاط ییلاقی در کرمان محسوب می شود.

معرفی بندرِ هنزاء بهمراه تصاویر آن

اقتصاد شهر هنزاء، بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری استوار شده است. گروهی از مردم نیز، در امور خدماتی اشتغال دارند. محصولات عمده زراعی این روستا شامل گندم، جو، نخود، عدس، لوبیا، سیب‌زمینی و یونجه است. اراضی روستا به صورت آبی و دیم کشت می‌شوند و آب مورد نیاز اراضی آن از رودخانه و چشمه تأمین می‌شود.

باغداری نیز رونق دارد و گردو و بادام، از محصولات باغی آن است. انواع لبنیات مرغوب مانند کشک، پنیر و روغن حیوانی و عسل در هنزاء تولید می‌شود.

بخش هنزاء در محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. اغلب خانه‌های هنزاء، بر روی شیب احداث شده‌اند و در و پنجره‌های کوچک دارند، که در زمستان از ورود سرما به درون خانه جلوگیری می‌کند.معمولاً حیاط یک خانه ، سقف خانه دیگری می باشد بیشتر خانه‌ها در یک طبقه بنا شده‌اند و فضاهای درونی آن شامل محل سکونت افراد خانواده، انبار غله و علوفه و مکانی برای انجام فعالیت‌های جانبی خانوار روستایی است.

معرفی بندرِ هنزاء بهمراه تصاویر آن

جاذبه های روستای هنزا

گلوگازر

یکی از پدیده های طبیعی و بی نظیر روستای هنزا در کرمان دره کلوگازر است که از جاذبه های گردشگری ناشناخته در کرمان به شمار می رود. این دره در فاصله ی ۶ کیلومتری جنوب هنزا واقع است و حدود ۲۳۳۰ متر از سطح دریا فاصله دارد.

دره زیبای گلی هوک

از دیگر پدیده های بی نظیری که روستای هنزا در کرمان دارا هست دره زیبای گلی هوک است. این دره ی زیبا در منطقه سرمشک واقع است جایی که جریان آب رودخانه سرمشک در باریکه ای شگفت انگیر در حال گذر است. این پدیده طبیعی و منحصر به فرد حدود ۲ کیلومتر در شیب سنگی دامنه کوه ادامه دارد و عمق آن در بعضی نقاط به ۱۰۰ متر هم می رسد.

سرمشک

یکی دیگر از مناطق دیدنی که در روستای هنزا واقع است سرمشک است. این منطقه ی تاریخی و طبیعی از طرف شمال به راین و قریبه العرب و از شرق به دهستان هنزا و از جنوب به دهستان اسفندقه بحر آسمان نیز محدود می شود.

آبشار سرخوئیه

یک آبشار به نام سرخوئیه در روستای هنزا وجود دارد که در اصطلاح محلی ها به آن کمر شرشره هم گفته می شده است. این آبشار در فاصله ی ۳ کیلومتری شرق هنزا قرار دارد و دارای زیبایی های منحصر به فردی می باشد.

امامزاده سید محمد رضا ابوطالب

یک امامزاده هم در روستای هنزا در کرمان وجود دارد که به گفته اهالی این منطقه وی از نوادگان حضرت موسی کاظم بوده و در چندین کتاب تاریخی نیز نام وی برده شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید