بنر هدر

معرفی روستای هیزج بهمراه تصاویر آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای هیزج در موقعیت جغرافیایی ۳۴٫۹۳ درجه شمالی و ۴۹٫۱۳ درجه غربی، در شهرستان قهاوند – استان همدان واقع است. این روستا با بیش از ۱۰۰۰ نفر جمعیت و بیش از ۲۰۰ خانوار، از جمله روستاهای مهم این شهرستان محسوب می شود. تاریخچه بنای این روستا به سالیان دور بر می گردد تپه قدیمی کنار روستا (که نشان از خانه های ویران شده با قدمت بالاست) و هم چنین غار آهکی نزدیک روستا (در کوه قوزی قشلاق) با بنای آب انبار و دهلیز، نشان از قدمت بالای این روستا دارد.

روستای هیزج که از جاذبه های گردشگری قهاوند می باشد، با دارا بودن ۶۷ نفر تحصیل کرده کارشناسی به بالا یکی از روستاهای تحصیل کرده قهاوند به شمار می رود .

معرفی روستای هیزج بهمراه تصاویر آن

نقش ویژه روستای هیزج در دفاع مقدس

مردم این روستا با توجه به عقب ماندگی و محرومیت شدید در زمان طاغوت،  که مردم روستا را در بی خبری نگه داشته بودند و عدم وجود فردی آگاه و همچنین شغل مردم روستا که عموماً کشاورزی بودند و در اغلب اوقات سال درکوه های اطراف بودند، نقش چندانی در انقلاب نداشتند.با وقوع انقلاب و افزایش آگاهی مردم روستا درک مردم روستا از حقانیت انقلاب افزایش یافت و با تمام وجود به حفظ وحراست از آن پرداختند.مردم روستا به محض وقوع انقلاب و شروع جنگ تحمیلی به یاری رزمندگان جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافتند،از مردم روستا هر کس که توانایی عزیمت به جبهه را داشت به سوی جبهه روان شد هرکس نیز توان جنگیدن نداشت با ارسال کمک های مردمی به کمک به جبهه پرداختند.مردم روستا با اهدای هدایای فراوان به جبهه سعی در ادای دین خود در انقلاب داشتند، این روستا با اهدای ۱۶ کبوتر خونین بال و ۱مجاهد فی سبیل الله، و همچنین جانبازان و رزمندگانی چند دین خود را به انقلاب ادا کردند.

تپه تاریخی روستای هیزج

در ورودی روستای هیزج تپه تاریخی وجود دارد که متاسفانه چند سال پیش به همت مسئولین وقت !!! به منظور ساخت زمین فوتبال تخریب شد. پیش از تخریب، بقایای منازل مسکونی کاملاً مشهود بود.تپه هیزج مربوط به سده های میانه و متاخر دوران تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان همدان، بخش شراء، دهستان جیحون دشت، روستای هیزج واقع شده است و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۱۳۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. به احتمال بسیار قوی این تپه محل سکونت سنی هایی بوده که پس از به قدرت رسیدن نادر شاه افشار (۱۱۱۴ خورشیدی) و قدرت یافتن دوباره شیعه ها در این منطقه، به همراه سنی های روستای درگزین، خانه و کاشانه خود را رها کرده و به سمت دولت عثمانی و مرزهای غربی کشور متواری شدند.

غار هیزج

طول غار هیزج ۲۵۰ متر و دارای دو دهانه است که ارتفاع دهانه اصلی از سطح دریا ۱۸۱۴ متر است. در واقع۱۵۰ تا ۲۰۰ متر طول شاخه اصلی است ولی با شاخه فرعی آن به ۲۵۰ متر می رسد. غار افقی با ارتفاع سقف ۱ تا ۳ متر است و حوضچه کوچکی در ابتدای غار وجود دارد.سرتاسر کف غار تقریباً افقی است و ضخامت لایه رسی کف آن در بعضی بخش‌ها به ۵ متر می رسد. پس‌ از عبور از دهانه‌ غار، تالاری‌ به‌ طول‌ ۱۲ متر وجود دارد و پس‌ از آن‌ تالار محوطه‌ وسیعی‌ قرار دارد که‌ یک‌ راه‌ فرعی‌ در گوشه‌ آن‌ و تخته‌ سنگ ‌های‌ بزرگ ریزشی‌ در قسمت‌ دیگر آن‌ دیده‌ می‌ شود. غار به‌ شکل‌ دهلیزی‌ ساده‌ و بدنه ‌ای ‌صاف‌ تا عمق‌ ۱۵۰ متری‌ ادامه‌ دارد. در این‌ فاصله‌ محوطه‌ دیگری‌ به وجود آمده‌ است‌ که‌ دهانه‌ آن ها نیز همانند پیش‌ بندی‌ آویخته‌ است‌.برای دسترسی به غار باید از شهر همدان به شهر کوچک قهاوند در ۵۰ کیلومتری همدان رفت و بعد از ۷ کیلومتر که به طرف روستای جیحون آباد طی کردیم، ۳ تا ۴ کیلومتر هم وارد فرعی شویم و به روستای هیزج برسیم. از این جا ۳ کیلومتر باید خاکی رفت تا به دهانه غار برسیم.این غار در زبان محلی زاغه دره سی گفته می‌شود.

معرفی روستای هیزج بهمراه تصاویر آن

در حال حاضر از این غار بهره‌برداری خاصی نمی‌شوداین غار برای مدتها سکونتگاه انسانها بوده است. خرده سفالهای بر جای مانده از دورههای گذشته شاهدی بر این مدعا هستند و بر ارزشهای باستان شناسی غار میافزایند. از این رو غار برای کاوشهای باستان شناسی و بازدید علاقه مندان مناسب است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید