پل تاریخی صلوات آباد ، نگینی در دل قزل‌اوزن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پل تاریخی صلوات‌آباد همچون نگینی در دل قزل‌اوزن می‌درخشد، این پل تاریخی و عظیم که چشم هر بیننده‌ای را خیره و مجذوب می‌کند در حدود ۱۵ کیلومتری جاده تکاب ـ بیجار قرار دارد و بر رودخانه قزل‌اوزن در نزدیکی روستا و قلعه تاریخی صلوات‌آباد قرار دارد. این پل به منظور عبور کاروان‌های زائر منطقه آذربایجان به عتبات عالیات در عراق و عربستان ساخته شده است.

پل تاریخی صلوات آباد ، نگینی در دل قزل‌اوزن

پل صلوات آباد دارای ۱۱۰ متر درازا و ۹ دهانه با طاق جناغی است. مصالح اصلی پل در پایه ها، سنگ و در بدنه، آجر است.عرض پل با احتساب جان پناه ها حدود ۴/۵ متر است. ابعاد دهانه های پل از ۷۰/۴ تا ۳۰/۸ متر متغیر است.

سطح پل از میانه به دو سمت دارای شیب ملایمی است كه جاده های طرفین رودخانه را به یك دیگر مرتبط می سازد.تاریخ احداث این پل معلوم نیست اما تاریخ مرمت آن روی دو عدد سنگ که به دیواره ی آن نصب شده است سال ۱۳۱۵ هجری شمسی را نشان می دهد. در ساخت‌ این‌ پل‌ از قوس‌های‌ تیزه‌ دار و سكوهای‌ متعدد با رعایت‌ كامل‌ اصول‌ پل‌ سازی‌ در معماری‌ ایران‌ استفاده‌ شده‌ است‌. پل‌ صلوات‌ آباد دارای‌ ۹ چشمه‌ با دهانه‌های‌ متفاوت‌ است‌. طول‌ پل‌ ۱۳۰ متر وارتفاع‌ آن‌ به‌ نسبت‌ موقعیت‌ و توپوگرافی‌ محل‌، بین‌ ۴/۸ تا ۱۲ متر متفاوت‌ است‌.

این پل تاریخی و بنای ناب در سال ۱۲۸۲ هجری قمری به دستور حسن علی‌خان امیرنظام گروسی مرمت و بازسازی شده است، اما متأسفانه بعدها به علت بی‌توجهی به این پل تاریخی و زیبا در سال ۱۳۷۵ سیلاب موجب نابودی بیش از ۶۰ درصد آن شد.

پل صلوات‌آباد این بنای زیبای دوران صفویه در دو طرف خود دارای جان‌پناه است که از قلوه‌سنگ و آجر کار شده که نظیر این گونه جان‌پناه در پل‌های قدیمی خصوصا پل‌های اصفهان دیده می‌شود.

پل تاریخی صلوات آباد ، نگینی در دل قزل‌اوزن

در سال ۱۳۷۹ به همت میراث فرهنگی استان کردستان بازسازی شد و امروزه میزبانی برای گردشگران و توریست‌های علاقه‌مند به آثار تاریخی و باستانی است.

پل صلوات آباد که از جاذبه های تاریخی بیجار می باشد ، در سال ۱۳۳۷ در ردیف ۴۲۰ آثار ملی ثبت شده و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.

قلعه صلوات‌آباد بنای به جا مانده از دوران صفویه

در روستای صلوت‌آباد علاوه بر این پل تاریخی که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، قلعه تاریخی و باستانی استوار صلوات‌آباد است که به دور روستای صلوات‌آباد کشیده شده است.

پل تاریخی صلوات آباد ، نگینی در دل قزل‌اوزن

قلعه صلوات‌آباد دارای ۹ برج و بارو و یک ورودی است که در سمت غربی قلعه قرار دارد و هم اکنون بیشتر قسمت‌های  آن پا برجا و همچنان مستحکم و استوار است.

پایه‌های دیوار این قلعه زیبا و مستحکم از سنگ و مابقی قسمت‌ها از خشت و گل ساخته شده و هنر و ارزش این اثر که به جا مانده از دوران صفویه و از آثار تاریخی و فاخر بیجار گروس است، اکنون در معرض دید گردشگران است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید