بنر هدر

پل دیدنی لاتیدان طویل‌ترین پل ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این پل بر روی رودخانه کول در جاده لار و۷۰کیلومتری غرب بندرعباس قرار داردو حدود سه برابر سی و سه پل اصفهان است. این پل طولانی ترین پل تاریخی ایران است که در سال ۱۳۷۲، به خاطر سیلی که در روستای نیم کار در شهرستان خمیر جریان پیدا کرد، از زیر خاک بیرون آمده است. کارشناسان قدمت این پل را ۵۰۰ سال تخمین زده اند. پل لاتیدان با اینکه طول آن ۱ کیلومتر بوده و ۲۳۳ دهانه داشته اما امروزه تنها ۳۳ دهانه آن سالم باقی مانده است. بخش‌هایی از این پل در  سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶ در دو مرحله مرمت شده است.

پل لاتیدان ، طویل‌ترین پل ایران

از قسمت شرقی پل، ۲۷۰ متر و از قسمت غربی، مخروبه هایی به طول ۱۴۷ متر دیده می شود. پل لاتیدان نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است.روی بخشی از پل در پایه های اصلی آبگذرهایی تعبیه شده بوده که در مواقعی که آب طغیان می کرد و شدید می شد، به راحتی بتواند آب را از پل عبور داده و همچنین وزن پل را کم کند.لاتیدان برخلاف دیگر پل‌های دوره صفوی که با آجر ساخته شده اند، با سنگ های  بی شکل ساخته شده است.

پل تاریخی لاتیدان که از جاذبه های تاریخی بندرخمیر می باشد،در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است.

برای دیدن طویل‌ترین پل ایران باید به جنوب ایران و استان هرمزگان سفر کنید. در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس روی رود «کول» پلی بسیار بلند و طویل ساخته شده است که پل لاتیدان نام دارد.

عرض پل لاتیدان به دلیل طولانی بودن آن در بخش‌های مختلف متغیر است. یکی از اصلی‌ترین دلایل تخریب قسمت میانی پل، نبود امکان ساخت پی و شالوده محکم برای آن به دلیل شدت جریان آب رود است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ‌های تراش نخورده و ناهمگون است که توسط ملاط به یکدیگر متصل شده‌اند.

پل لاتیدان ، طویل‌ترین پل ایران

این پل ظاهراً در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده و نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است.

باید دانست که درازای پل لاتیدان (پل‌کول)، سه برابر سی و سه پل اصفهان است و تاکنون گام‌های اندکی برای بازسازی، استحکام‌بخشی و نگاه‌داری این پل برداشته شده‌است. به‌گونه‌ای که تنها در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶، بازسازی اندکی بر روی آن به عمل آمده‌است.

از آن‌جا که این پل، در مسیر آبراهه‌های چندی قرار دارد و در فصل بارندگی، حجم آب در زیر پل بسیار زیاد است، از این رو باید با تعیین اعتبارات ملی برای این اثر ملی، کار بررسی‌های استحکام‌بخشی و بازسازی این پل آغاز شود، پیش از آن‌که این اثر که پس از گذشت سال‌ها بر اثر یک سیلاب سر برآورده‌است، در اثر سیلاب دیگری فرو ریزد و نابود شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید