پنج شنبه بازار میناب ، بازاری تاریخی و دیدنی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از مکان های دیدنی میناب که با فعالیت اقتصادی مردم به خصوص زنان درآمیخته، پنج شنبه بازار میناب است. این بازار در مرکز شهر میناب قرار دارد.  پنجشنبه بازار زیبا و جذاب میناب را می‌توان به عنوان یک مکان توریستی و تاریخی برشمرد که هنوز پابرجاست و هر هفته پذیرای بسیاری از کسبه و خریداران از هرمزگان و حتی شهر‌ها و استان‌های مجاور بوده و فرصت طلایی برای بازدید و آشنایی گردشگران از جای جای کشور با آداب و رسوم و فرهنگ مردم این دیار فراهم می‌کند.

پنج شنبه بازار میناب ، بازاری تاریخی و دیدنی

مینابی ها بیشترین تعداد فروشندگان این بازار را به خود اختصاص می دهند اصلا آنها بوده اند که این بازار را راه انداختند شاید اول یکی دو نفر بساطی پهن کردند و کم کم به تعداد این افراد اضافه شد تا جایی که از همه شهرستانهای استان برای فروشندگی به اینجا می آیند حتی از قشم و یا بندرهای دیگر خلیج فارس.

این بازار از یک سو به بازار سرپوشیده میناب و از سوی دیگر به میدان اصلی شهر می رسد و محل عرضه صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی و نمایشگاهی از انواع کار‌های دستی، هنری و فرهنگی شرق هرمزگان است.

پنجشنبه بازار میناب از آن دست ظرفیت‌های سینه به سینه گشته تاریخی است که امروزه نیز به عنوان نمونه‌ای مهم و ملموس بازگو کننده بخش قابل توجهی از فرهنگ  ساکنان بخش شرقی هرمزگان است.

در این بازار که محل دادوستد صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی است انواع حصیربافی، ظروف حصیری، سفال، لوازم دوخت لباس، برقع، ماهی و انواع مواد غذایی عرضه می‌شود.

پنج شنبه بازار میناب ، بازاری تاریخی و دیدنی

مردم در خیابان و محوطه های باز بساط فروش پهن می کنند از تخم مرغ و گوسفند و پرنده و بز گرفته تا پارچه و لباس و لوازم خانگی و آشپزخانه. اصلا هر کسی که در هر شغلی مشغول به کار است و می تواند جنسی را بفروشد به اینجا می آید. کنار بقیه فروشندگان می نشیند و اجناس خود را می فروشد. تنها قسمت هایی از این بازار است که سکو دارد و فروشندگان آن را از صاحب زمین اجاره می کنند و سرقفلی آن تکه از زمین را در اختیار می گیرند تا هر پنج شنبه بدانند که دقیقا محل فروش شان کجاست. اما آنها خودشان با پلاستیک و پارچه سقف می زنند تا آفتاب میناب اذیت کننده نباشد.

پنج شنبه بازار میناب ، بازاری تاریخی و دیدنی

 زنان سهم عمده ای در فروش دارند آنها سبزی می فروشند حتی سبزی پاک کرده . همان جا می نشینند و سبزی پاک می کنند و یا ماهی و میگو می فروشند. بسیاری از آنها کار دست خودشان را که اغلب سوزن دوزی است برای تهیه لباس های سنتی بندری به اینجا می آورند. قسمت عمده ای از این بازار به فروش پارچه های سوزن دوزی شده زنان اختصاص دارد. مردان هم بیشتر در بخش فروش دام حضور دارند. دام هایی که از یک میلیون تومان قیمت دارد تا بالا. مانند بز کوهی که معمولا تا ظهر نشده خریده می شوند.

پنج شنبه بازار میناب ، بازاری تاریخی و دیدنی

اما صنایع دستی قابل عرضه در این بازار هر سال کم رنگ تر می شود و تنها به همان سوزن دوزی ها محدود و محدودتر می شود اکنون شاید بتوان تنها ظروفی که با نخل تهیه شده اند و یا با پارچه را در این بازار پیدا کرد دیگر هنر دست مردم مینابی مثل سالهای گذشته در این بازار کمتر به فروش می رسد باید این صنایع دستی را در فروشگاههایی که مخصوص صنایع دستی است پیدا کرد. اما اگر باشد. چون چندین سال است که بازار میناب به بازار فروش اجناس مصرفی تبدیل شده است و این بخش از جاذبه آن که همان فروش صنایع دستی بود در حال کمرنگ شدن است.

عرضه مهم ترین محصولات كشاورزی میناب در پنجشنبه بازار

مركبات، خرما، صیفی جات، غلات، پرتقال، لیموترش، گوجه فرنگی، انبه، خیارسبز، هندوانه، پیاز و بادمجان از مهم ترین محصولات كشاورزی شهرستان میناب است كه در پنجشنبه بازار این شهر عرضه می شود.
البته انبه از شاخص ترین محصول كشاورزی میناب است كه به عنوان نشان جغرافیایی هرمزگان با همكاری سازمان جهاد كشاورزی و پارك علم و فناوری به ثبت ملی رسیده است.
مسافران و گردشگران می توانند با سفر به میناب غذاهای محلی را در باغ های انبه این منطقه تهیه كنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید