بنر هدر

چشمه آب سفید ، چشم همه چشمه های ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

چشمه آب سفید شهرستان بروجن چشمه‌ساری از میان ‪ ۷۰۰ چشمه سار چهارمحال و بختیاری است، که از کوه بزرگ سبزکوه در منطقه تفریحی چغاخور سرچشمه می‌گیرد. بیشتر مردم محلی معتقدند این آب شفابخش برای کلیه درد و درمان تعداد زیادی از بیمارهای گوارشی بسیار مطلوب است. این چشمه تالاب چغاخور را سیرآب می‌کند و پس از طی طریق در میان کوهساران راهی کارون و خروشندگی آن می‌شود. آب این چشمه پس از بررسی‌های به عمل آمده به عنوان سبکترین آب ایران و جهان معرفی شد.

نام چهارمحال و بختیاری بر زبان هر کسی که جاری می شود، بی شک سرزمین آب های روان ایران در ذهن او تداعی خواهد شد.

وجود 700 چشمه جوشان با خروش کم و زیاد چهارمحال و بختیاری را به سرزمین “عروس چشمه های ایران” مبدل کرده است.

به همین دلیل سرزمین چهارمحال و بختیاری در بین اقتصاددان به عنوان سرزمین آب معدنی ایران شهرت دارد.

چشمه آب سفید ، چشم همه چشمه های ایران

وجود چشمه ساران کوه های زاگرس و فلات مرکزی ایران، چهارمحال و بختیاری را سرزمین خروشنده و خروشان زاینده رود، کارون و نام تالاب هایی جاودان مبدل کرده است.

خیلی ها نام چهارمحال و بختیاری را با آب معدنی چشمه سار بزرگ “دیمه” می شناسند، همان آبی که پاک ترین و سالم ترین آب جهان نامش داده بودند.

چشمه دیمه یکی از قدیمی ترین چشمه های جوشان آب معدنی در چهارمحال و بختیاری بوده که در بین مردم معروفیت خاصی از نظر پاکی دارد، اما چشمه آب سفید در شهرستان بروجن چشمه ای ناشناخته است.

آلمانی ها که در تولید آب معدنی جهان قدمت طولانی دارند، چندی پیش در سفر به چهارمحال و بختیاری آب چشمه سفید را گواراترین و سبک ترین آب در منطقه دانستند که از خواص بسیار بالایی در آب درمانی برخوردار است.

بکر بودن این چشمه به لحاظ قرار گرفتن در مناطق حفاظت شده و قرار گرفتن در میان کوهساران و نداشتن دسترسی به این چشمه در گذشته آن را به یکی از بی نظیر ترین چشمه های آب معدنی جهان تبدیل کرده است.

آب چشمه “آب سفید” سبزکوه بروجن پس از بررسی های به عمل آمده از سوی کارشناسان به عنوان سبک ترین آب ایران و جهان اعلام شد.

سختی املاح معدنی آب این چشمه نسبت به آب های معدنی دیگر در جهان در حد سبکی 140 بوده و این آب یکی از سالم ترین و سبک ترین آب های جهان است.

دبی خروجی این چشمه که در ارتفاع دو هزار متری واقع شده سه متر مکعب در ثانیه است که می توان بخشی از آن را برای تأمین آب آشامیدنی شهرهای شهرستان بروجن مورد استفاده قرار داد.

این چشمه که از جاذبه های گردشگری بروجن می باشد، به گفته آلمانی ها  چشم همه چشمه های ایران است و یکی از زیباترین چشمه های کشور بوده که آب آن نیز بسیار سرد و خنک است.

حالا که میهمانان نوروزی چهارمحال و بختیاری به پایان تعطیلات و تفریح خود در این استان رسیده اند می توانند با سفر به شهرستان بروجن از این آب سالم نیز ظرفی برای بستگان و چشم انتظاران خود ببرند بی آنکه برای آن هزینه ای پرداخت کرده باشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید