کاروانسرای تاریخی ایوانکی از بناهای دوره صفویه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

 کاروانسرای تاریخی ایوانکی، در شمال غربی شهر ایوانکی؛ در اطراف گرمسار، در استان سمنان واقع است و از «بناهای دوره صفویه» محسوب میشود.این اثر که از جاذبه های ایوانکی میباشد،در تاریخ 16 آبان 1375 با شمارهٔ ثبت 1763 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.کاروان‌سرای شاه‌عباسی ایوانکی اولین منزلگاه کاروان‌هایی بود که از تهران عازم خراسان می‌شدند.

کاروانسرای تاریخی ایوانکی از بناهای دوره صفویه

ساختمان این کاروانسرا از سنگ و آجر بناشده و دارای تزیینات آجرکاری است. شکل کاروانسرا ازنظر معماری چهار ایوانی است.این کاروانسرا که دارای پلانی مربع شکل است، به‌صورت شرقی – غربی بوده و ورودی آن از ضلع شرقی بنا است. ایوان‌ها به‌صورت عریض اما کم ارتفاع قرارگرفته‌اند.

ازجمله زیبایی‌های این بنا، تقارن در کل بنا است. حجره‌های دورتادور حیاط و قسمت بیرونی درب به‌صورت آجری قرارگرفته‌اند که جلوه‌های خاصی به بنا بخشیده‌اند.

کاروانسرای تاریخی ایوانکی از بناهای دوره صفویه

این کاروانسرا دارای سردر بسیار زیبایی است.مصالح بکار رفته در بنا خشت و گل، آجر و سنگ است. این کاروانسرا دارای دو شاه‌نشین در ضلع شرقی و غربی است که یکی بر بالای سردر ورودی و دیگری بالای ایوان مقابل ورودی تعبیه‌شده است.این کاروانسرا دارای 24 حجره و 4 باره بند است.در مقابل حجره‌ها ایوان‌های کوچکی است که جهت استفاده مسافرین در فصل تابستان ساخته‌شده است.طاق‌های بنا از نوع جناقی می‌باشند. همچنین در مقابل این کاروانسرا یک آب‌انبار جهت استفاده مسافرین ساخته‌شده است که در حال تخریب و نابودی است.

(مسافران نوروزی، به ویژه زائران بارگاه امام رضا (ع)؛ در مسیر عبور از جاده های استان سمنان، می توانند زمانی را برای بازدید از این آثار دیدنی اختصاص دهند.)

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید