بنر هدر

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مقدس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

كلیسای \’ مسروپ مقدس \’ یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اراک است كه در محله قدیمی مسكونی ارامنه در مجاورت خیابان نیسایان این شهر قرار گرفته و یكی از آثار برجسته هنر معماری ارامنه در اراك است كه به عنوان كانون همگرایی و فعالیتهای اجتماعی و مذهبی این قشر محسوب می شده است.

این اثر كه در سال 79 13در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است در سال 1914 میلادی با بهره گیری از منابع مالی ارامنه اراك و ساكنان ارمنی نشین روستاهای لیلیان خمین و مهاجران، ازنا ، كزاز، كمره، هفت جاپلق و بور ساخته شده و علاوه بر برنامه های مذهبی، فعالیتهای عام المنفعه، جشن ها و رسومات و تمامی امور اجتماعی ارامنه در آن انجام می شده است.

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مقدس

این كلیسا در زمینی به طول 24 و نیم و عرض 15 و نیم متر بنا شده كه در آن مجموعه خدمات مدرسه، تالار اجتماعات، منزل كشیش ، سرایداری و كلیسا قرار گرفته است.
سقف كلیسا بر روی چهار ستون و توسط قوسهایی به یكدیگر و به دیوارهای جانبی وصل شده ، تعبیه نورگیرهای متعددی در چهار جهت بنا و دو ورودی در قسمتهای جنوبی و غربی از ویژگیهای خاص كلیسای مسروپ اراك است.
برج ناقوس خانه كلیسا در جلوی ورودی غربی واقع شده است و با زیبایی خاص در سردر ورودی بنای كلیست خودنمایی می كند.
ساختمان اصلی كلیسا بصورت مستطیل ساخته شده و از سه بخش مردم نشین، محراب و دو اتاق جانبی در مجاورت محراب تشكیل شده است.

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مقدسمحراب در داخل طاق ساده و بزرگی تعبیه شده كه این بخش ایوان ، حدود یك متر از كف كلیسا بلندتر است.

محراب كلیسا با تزئیناتی از آجر و اشكال هندسی با تصایری از حضرت مسیح و مكانهایی برای روشنایی شمع جلوه ای خاص دارد .
در مركز كلیسای مسروپ اراك چهار ستون هشت ضلعی قرار گرفته كه قسمتی از وزن طاق ها و گنبدهای یك پوش را تحمل كرده و وزن سایر گنبدها و طاقها بر روی جزرها تقسیم شده است.
در فضای اصلی تالار اجتماعات این كلیسا محلهایی برای غسل تعمید و روشن كردن شمع كه معمولا در ایین های مذهبی ارامنه اراك استفاده می شود وجود دارد.
مصالح اصلی به كار رفته در ساخت این كلیسا خشت و گل ، ملات و چوب است و برای استحكام بنا در داخل دیوارها و ستونها، تیرهای از كلیسای مسروپ اراك چلیپای بزرگی به عنوان نماد شهدای ارامنه در طول تاریخ مانند شهدای ارمنی جنگ تحمیلی وجود دارد كه مورد احترام ارامنه است.

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مقدساراك كليسای ديگری هم به نام «امانوييل» دارد كه در سال 1942 م ساخته شده است و به ارامنه پروتستان تعلق دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید