بنر هدر

کوه پلوار ، سومین کوه دشوار و فنی کشور

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

رشته‌کوه پلوار که به دماوند کرمان معروف است، نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر طول دارد و حد فاصل ماهان و شهداد واقع شده است. پلوار به معنای پلی است میان کویر لوت و کرمان که کویر لوت و شهداد را از کرمان جدا می‌کند. این کوه، سومین کوه دشوار و فنی کشور است که زیبایی‌های منحصر‌به‌فردی نیز دارد که کوهنوردان و طبیعت‌دوستان را مجذوب خود می‌کند.

این کوه که از جاذبه های گردشگری ماهان می باشد، 4200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد .

از کوه‌های این منطقه می‌توان به گلچین شمالی، گلچین جنوبی، تل زرد، تل شورد، جفتان و میانکوه اشاره کرد که قله پلوار بلندترین آنها به شمار می‌آید. بیشتر کوه‌های رشته کوه پلوار بیشتر از 2500 متر ارتفاع دارند.

کوه پلوار ، سومین کوه دشوار و فنی کشور

از اين کوهها رودهاى متعددى سرچشمه مى‌گيرند که تعدادى از آن‌ها پس از سيراب کردن روستاها به سوى کوير لوت سرازير گرديده و در شن‌زارهاى آن فرو مى‌روند و تعدادى ديگر نيز به سوى غرب روان شده و به رودخانهٔ شور مى‌پيوندند.

مهم‌ترين اين رودها که در دامنه‌هاى شرقى جريان داشته و به کوير لوت مى‌ريزند، از شمال به جنوب عبارتند از: شيرين‌رود، ‌ رود حرجند، رود دهن غار، رود خرشگى، رود شهداد، رود درسخت، ‌ جفتان، خفتان و … و از جمله رودهايى که به سوى غرب جريان مى‌يابند از شمال به جنوب عبارتند از: رودخانهٔ چترود، آب حسين‌آباد و رود سفيد.

برای صعود به کوه پلوار نزدیک‌ترین مسیر از روستای دربر آغاز می‌شود. ده در زیر پای قله قرار گرفته است و به سبب شیب‌ها و دره‌های تند شباهتی به قله دماوند دارد. برای صعود به پلوار دانش فنی سنگ نوردی نیاز است تا از مسیری به نام پل صراط عبور کنید. با ایستادن بر روی کوه پلوار رشته کوه جوپار دیدنی‌تر به نظر می‌رسد و با قلل مرتفع و صخره‌ای شما را به سوی خود فرا می‌خواند. قرارگیری کرمان مابین دو رشته کوه جوپار و پلوار آن را به یکی از مناطق شاخص و مورد توجه برای کوهنوردی و سنگ نوردی تبدیل کرده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید