آبشار دربند الوانق از جاذبه های طبیعی و زیبای آذرشهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار دربند روستای الوانق آذرشهر با مناظر جذاب و طبیعی چشم و گوش هر بیننده را به خود خیره می كند. دو طرف این دربند با دیواره های طبیعی و با سنگلاخها كه ارتفاع آن در بعضی نقاط به صد متر نیز می رسد، احاطه شده و موقع بارندگی آب باران از دیواره ها جاری می شود.

آبشار دربند الوانق از جاذبه های طبیعی و زیبای آذرشهر

طول این دربند بسیار دیدنی تقریبا سه كیلومتر می باشد و در ابتدای آن چشمه ای جوشان با آب زلال و گوارا دوستداران طبیعت را سیراب كرده و در اطراف آن رویش گیاهان متنوع از جمله الوانق گلی و گل های رنگارنگ در سینه سخت صخره ها كه برخی از آنها در منفذ سنگها روییده اند، چشمان هر بیننده ای را صفا و جلا می دهند. منطقه طبیعی و دیدنی دربند الوانق تقریبا در وسط دو كوه نسبتا مرتفع و سرچشمه دره بزرگ روستاهای الوانق، سیلاب و خانقاه قرار گرفته و صخره های بسیار بزرگی بالا دست دربند الوانق آذرشهر را همانند دیوار محكمی حصار كرده است.

دربند الوانق از جاذبه های آذرشهر،كه سرآغاز آن از دره بزرگی شروع می شود به تدریج با شیب تند و دره های كوچك متعدد پر پیچ و خم به طرف بالای كوه راه خود را ادامه می دهد و در مرور زمان فرسایش صخره ها باعث شده منطقه بالا دست در بند الوانق به صورت پله كانی شكل درآید و سنگ های بزرگ زیر پای آدم هر لحظه امكان دارد كه از جای خود تكان خورده و به ته دره سقوط كند.

 این تفرجگاه بكر یكی از چشم اندازهای طبیعی و مناظر زیبای شهرستان آذرشهر است كه همچنان طبیعت جذاب خود را حفظ كرده و همه ساله به خصوص در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی از دامنه سر سبز آن استفاده می كنند.

آبشار دربند الوانق از جاذبه های طبیعی و زیبای آذرشهر

موقعیت مکانی روستا و دربند الوانق

روستای الوانق در حدود 32 کیلومتری جنوب غربی آذرشهر قرار گرفته و این دربند و این آبشار دیدنی هم در بالا دست این روستا واقع شده است.این آبشاردر مسیر جاده آذرشهر به سمت عجب شیرقرار دارد.راه عبوری تمام روستاهای این شهرستان آسفالت ریزی شده است.

شهرستان آذرشهر در 55 کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید