بنر هدر

آبشار سفیده یکی از زیباترین آبشارهای ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشارسفیده ندوشن را می توان جزء زیباترین آبشارهای ایران دانست.این آبشار از نظر موقعیت جغرافیایی از توابع شهر ندوشن است،این آبشار در کیلومتر۲ جاده ندوشن-میبد واقع است.آب این آبشار شور و نمکین می باشد و در اطراف این ابشار قندیل های نمکی زیبایی وجود دارد و دارای زیبایی های منحصر به فردی می باشد،درضمن دارای طبیعتی زیبا و خوش آب و هوایی می باشد.

آبشار سفیده یکی از زیباترین آبشارهای ایران

تاریخچه پیدایش آبشار سفیده

کارشناسان در پی بررسی نقشه های زمین شناسی و تحقیقات پیرامون آبشار سفیده به نکات جالبی درباره پیدایش آن دست یافته اند؛ پژوهشگران با مشاهده فاکتورهایی نظیر رسوب کواترنر، وجود گسل ها و دره های U شکل حاصل از فرسایش آبی، معتقدند که شکل گیری آبشار سفیده به 10 تا 15 هزار سال قبل بازمی گردد؛ همچنین تحقیقات نشان می دهد که ایجاد کل منطقه مربوط به دوره چهارم زمین شناسی می باشد که به دوره پرکامبرین تا کرتاسه مربوط است.

آبشار سفیده یکی از زیباترین آبشارهای ایران

وجه تسمیه آبشار سفیده ندوشن

مهم‌ترین علت نامگذاری این اثر به نام آبشار سفیده به‌علت رنگ سفید آب شارش کرده از آبشار است که به‌علت وجود املاح آهکی در آب آن است و این رنگ سفید به‌ویژه در ایام آب‌سال که دبی آبشار افزایش چشمگیری یافته و حجم آب زیاد می‌شود، به خوبی قابل مشاهده است.

آبشار سفیده یکی از زیباترین آبشارهای ایران

حجم آب خروجی آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است و در فصل بهار به حداكثر می رسد و يخ زدگی آب در فصل زمستان جلوه خاصی به آن و طبيعيت پيرامون آن می بخشد.در مجاورت و امتداد اين جاذبه طبيعی و گردشگری، آبشارهای كوچك‌تری قرار دارد كه مسير جريان آب از ارتفاعات به سمت دشت های مجاور است.
در اطراف آبشار سفيده ندوشن، تپه ها و كوه های اطراف، گونه‌های جانوری مانند پلنگ، قوچ و ميش، كل و بز، پرندگانی نظير كبك، تيهو و عقاب، دليجه، چِك چِك و سنگ چشم و خزندگان آگاما، جيكو و تيرمار زيست می كنند و در بخش هايی از آن نيز گونه های گياهی درمنه، گز و قلم وجود دارد و از نظر تنوع گونه‌ای و زيستگاهی، دارای ارزش زيادی است.
محدوده اثر طبيعی آبشار سفيده به سبب داشتن ويژگی های فراوان به‌ ويژه در عرصه گردشگری دارای ارزش است و به اعتقاد صاحب نظران اين محدوده به عنوان اثر ملی می توان به فضای خوب گردشگری تبديل شود.
وجود گونه های مختلف گياهی و جانوری در ليست IUCN، وجود جريان آب تقريباً دائمي در دل بيابان‌، نقش آبشارها در تغذيه سفره‌های آب زيرزمينی، داشتن چشم‌اندازها و منظره‌های زيبا و متنوع، برخورداری از وسعت و فضای مناسب جهت حفاظت اكوسيستم حساس و شكننده، خاصيت طبی و درمانی آب آبشار و پديده‌های جذاب كارستی و ژئوتوريستی اهميت اين اثر طبيعی را دو چندان می كند.

بهترین فصل بازدید

فصل بهار از فصل های مناسب بازدید از آبشار ندوشن می باشد؛ زیرا در این فصل آبشار سفیده در بهترین و پرآب ترین حالت خود قرار دارد و آب و هوای منطقه بسیار مطبوع و ایده آل برای گردشگری است. درختان پر شکوفه و نسیم بهاری از ویژگی های بهار منطقه سفیده است که هر بازدیدکننده ای را به وجد می آورد.
زمستان نیز برای علاقه مندان به برف و مناظر سفیدپوش طبیعت، فصل مناسبی است زیرا یخ زدگی آب، جلوه ویژه ای به این آبشار می بخشد و طبیعت در لباسی دیگر خود را می نمایاند.
لازم به ذکر است؛این آبشار در دل کوه واقع شده و بازدید از آن، نیازمند قدری پیاده روی و پیمودن دامنه هاست که این امر بر لذت طبیعت گردی در این منطقه می افزاید.

اين اثر به‌ عنوان يكی از جاذبه‌های طبيعی ندوشن و استان يزد با شماره 267 در فهرست آثار طبيعی ملی كشور به ثبت رسيده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید