آتشکده جاویدا از مهم‌ترین اماکن تاریخی و باستانی استان خوزستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آتشکده یا معبد سرمسجد یکی از مهم ترین مکان‌های تاریخی و باستانی استان خوزستان است که در شمال شرقی شهر مسجدسلیمان قرار دارد. آتشکده جاوید (صفه سرمسجد) بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که بنا بر نظر برخی کارشناسان، معماران برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفته‌اند.

نوع معماری این بنا، آتشکده جاوید اورارتویی است که مهمترین مشخصه آن استفاده نکردن از ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک دیگر است. این معبد که در گذشته‌های دور همواره در آن آتشی افروخته بوده مشرف به سفه سرمسجد است که به گفته مورخان مقر حکومتی پارس‌ها بوده است.

آتشکده جاویدا از مهم‌ترین اماکن تاریخی و باستانی استان خوزستان

آتشکده سرمسجد، به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی ساخته شده و هر کدام از سنگ‌های بزرگ معدنی به کار رفته در آن ۴ تا ۵ تن وزن دارد.محراب آتشکده متعلق به قرن ۷- ۸ قبل از میلاد است که شامل یک سکو به اندازه‌های ۲۰ در ۲۵ پا می‌باشد.در بخش شرقی محراب قسمتی که اکنون آتشکده می‌باشد برای عبادت ایرانیان بنا شده بود.سمت غرب ایران مقدس ویژه خدایان یونانی بوده و در سمت غربی آتشکده ۳ معبد برای ۳ تن از خدایان قدیم اختصاص داشت که ۲ تن از آنان هراکلیوس و آتنا می‌باشد.یک پلکان به عرض ۲۵ متر مومنان را به روی صفه نزدیک محل مقدس هدایت می کرد و از آنجا که در پایان مراسم نیایش نبایستی از همان راه که آمده‌اند بازگردند یک پلکان دیگر در گوشه دیگر ضلع شرقی برای پایین رفتن ساخته بودند.به عقیده پروفسور گیرشمن سابقه استقرار یکی از قبایل پارس در مسجدسلیمان به اواخر قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد.

آتشکده جاویدا از مهم‌ترین اماکن تاریخی و باستانی استان خوزستان

ظروف سفالی، سکه‌های قدیمی، مجسمه‌های باستانی و آثار کهنی از این بنای تاریخی بدست آمده است که در موزه‌های داخل و خارج نگهداری می‌شوند.آثار باستانی و تاریخی آتشكده سر مسجد واقع در چشمه علی جاده فرودگاه ، در هزاره اول پیش از میلاد بنا نهاده شده است .فاز اول این تخت گاه با فیل سنگهای سترگ ورگ چینهای پیش آمده و پس رفته در حالی كه آتشگاه در دامنه شمالی و آتشكده بر فراز ضلع جنوب غربی آن قرار گرفته است . از سه سو صفه را دور زده و از جهت مغرب به كوه تكیه داده است .فاز دوم این تخت گاه مربوط به دوره های سلوكی و اشكانی (الیمائیدی)است .

آتشکده جاویدا از مهم‌ترین اماکن تاریخی و باستانی استان خوزستان

این آتشكده از جاذبه های مسجدسلیمان،در تاریخ بستم آذر ماه سال یكهزارو سیصد شانزده به فهرست آثار تاریخی ملی كشور پیوست و با شماره ۳۰۰ جزءآثار باستانی كشور به ثبت رسیده و یكی از آثار دیدنی و جذاب توریستی در استان خوزستان می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید