ائل گلی مکانی زیبا و دلنشین در تبریز

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تمام کسانی که قصد سفر به تبریز را دارند، اشتیاق فراوانی برای دیدن ائل گلی (شاه گلی)، یکی از مهم ترین دیدنی های تبریز دارند.

ائل گلی مکانی زیبا و دلنشین در تبریز

تاریخچه:

ائل گلی، استخری بزرگ است که مساحت آن ۵۴۶۷۵ متر مربع می باشد. در جنوب آن تپه ای است که آن را از بالا تا پایین همسطح استخر پله بندی  کرده و نهر آبی از آن به طرف پایین روان است.در پیرامون استخر از روزگاران قدیم، درختان کهنسالی سر به هم آورده که انعکاس عکس آنها در آب، به زیبایی آن محوطه می افزاید. تمام تپه های جنوبی استخر به شکل بسیار زیبایی چمنکاری و گلکاری شده در روزهای گرم تابستان استراحتگاه مردم تبریز و مسافران سایر شهرها می باشد.

شاه‌گلی تا پیش از روی‌کارآمدن صفویان، بزرگترین منبع ذخیرهٔ آب جهت آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تبریز تا دروازهٔ تهران و تپه لی‌باغ بوده‌است. در دوران حکومت صفویان، تمام شن و ماسه و نخاله‌های موجود در محوطهٔ داخلی دریاچهٔ فعلی خالی شده و دیواره‌ای سنگی به دور آن کشیده شد. در دوران قاجار در پیرامون استخر شاه‌گلی خیابان‌هایی جهت عبور و مرور احداث گردید و در جوار این معابر، درختان درخت تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی متعددی در چندین ردیف جهت تزئین گردشگاه و طراوت آب و هوا کاشته شد. شاه‌گلی در دوران پهلوی به شهرداری تبریز واگذار شد تا به یک گردشگاه عمومی تبدیل شود. سید باقر کاظمی (مهذب‌الدوله) استاندار وقت آذربایجان شرقی، نخستین تعمیرات اساسی را در محوطهٔ این گردشگاه به انجام رسانید. در مرکز استخر شاه گلی، عمارت کلاه‌فرهنگی هشت ضلعی وجود دارد که امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به کاخ شاه گلی مشهور است. این بنا پیشتر ساختمانی خشتی بود که در سال ۱۳۴۶ تخریب گشت و با همت شهرداری تبریز و استانداری، جای خود را به یک ساختمان زیبا و مقاوم داد.

ائل گلی مکانی زیبا و دلنشین در تبریز

دریاچه ائل گلی وسعتی برابر 5.5 هکتار داشته و با ابعاد 200 در 200 متری، گنجایش پذیرش 72 هزار متر مکعب را دارد. عمیقترین قسمت دریاچه ائل گلی، 12 متر است اما قسمت‌هایی از آن نیز به 3 تا 6 متر می‌رسد. آب این دریاچه از یکی از شعبات رودخانه لیقوان تامین می‌شود.

تفریحات پارک ایل گلی در تبریز

مینی گلف:در بخش جنوب شرقی پارک ایل گلی در تبریز درست در نزدیکی هتل پارک یک مجموعه ورزشی مینی گلف وجود دارد که از متفاوت ترین تفریحات ممکن در این پارک است. برای رفتن به این مجموعه زمان و هزینه ای که می خواهید بپردازید تا در نظر داشته باشید و بعد از آن به سمت این پارک بروید. این مجموعه یکی از استانداردترین زمین های مینی گلف ایران را در خود جای داده و در سال های گذشته بازی های ملی و استانی مختلفی در آن برگزار شده است.

مجموعه ورزشی اسکیت سایمان:در نزدیکی هتل پارس و بخش جنوبی پارک ایل گلی، یک مجموعه ورزشی مدرن به چشم می خورد که بازی های هیجان انگیز و امکانات جذاب و ویژه ای در آن به چشم می خورد. مجموعه شیک و مدرن اسکیت سایمان که یکی از استانداردترین و بزرگترین زمین های اسکیت خاورمیانه را در خود جای داده است و علاقه مندان این رشته را به سمت خود می خواند.

عبارتند از: پیست اسکیت، آکادمی بیلیارد، گیم کلاب

لونا پارک:در سمت غربی دریاچه یک لونا پارک و شهربازی وجود دارد که می توانید به همراه خانواده و دوستان به آنجا مراجعه کنید و از بازی های هیجانی و تفریحی در آن لذت ببرید. از جمله بازی های معروف و هیجانی لونا پارک می توان به سالتو، تاب زنجیری، ترن هوایی، اینتر پرایز و … اشاره کرد.

پیک نیک و کمپینگ:یکی از تفریحاتی که اغلب ایرانی ها به آن عادت دارند این است که آخر هفته ها برای گذراندن و وقت و دریافت انرژی مثبت به کوه و دشت و صحرا می روند، مردم تبریز برای این تفریحشان جای بسیار خوش آب و هوا و دلچسبی را دارند که به آن ایل گلی می گویند اغلب آخر هفته ها این منطقه مملو از مردم ترک زبان تبریز است.

دوچرخه سواری و کالسکه سواری:یکی از امکان هایی که برای مردم در ایل گلی در نظر گرفته شده، مسیر دوچرخه سواری است که با استفاده از آن می توانید به قسمت های مختلف پارک دسترسی داشته باشید و از این ورزش مفرح لذت ببرید.

تالار اندیشه:یک تالار ۳۳۰ نفری به نام تالار اندیشه در مجموعه ایل گلی در تبریز وجود دارد که در اغلب روزهای سال آمادگی میزبانی از مراسم های مختلف را دارد. این تالار مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته، سازه های آکوستیک و سیستم های گرمایشی و سرمایشی است و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در آن اجرا می شود.

قایقرانی در ایل گلی:یکی دیگر از تفریحاتی که در مجموعه تفریحی ایل گلی در تبریز انجام دهید قایقرانی در ایل گلی است. در این مجنوعه در فصل های بهار و تابستان به عبارتی تا قبل از این که دریاچه یخ بزند امکان قایق سواری بر روی سطح دریاچه فراهم آمده است.

ائل گلی مکانی زیبا و دلنشین در تبریز

بهترین زمان بازدید از ایل گلی در تبریز

مجموعه تفریحی ایل گلی در تبریز در این شهر به دلیل کوهستانی بودن موقعیت جغرافیایی که دارد در بیشتر روزهای سال آب و هوای تقریبا سردی دارد، که این موضوع در زمستان ها بسیار شدیدتر می شود و این پارک نیز زمستان های بسیار شهر دارد. در فصل بهار و تابستان این پارک مملو از جمعیت است میانگین بارش سالانه در این منطقه ۳۱۰ میلی متر است.

ائل گلی تقریبا در بخش اصلی شهر واقع شده و به همین دلیل در نزدیکی جاذبه‌های اصلی قرار دارد. از همین رو پس از این که بازدیدتان از منطقه ی ایل گلی در تبریز به پایان رسید می توانید به بازدید از مقبره‌الشعرا (مقبره شهریار) بروید و بعد از آن هم به سمت بازار قدیمی شهر تبریز حرکت کنید و یک روز پر ماجرا و عالی داشته باشید.

مسیردسترسی

مسیر های دسترسی به این صورت است: می‌توانید با مترو به ایستگاه مترو ائل گلی بروید و با کمی پیاده‌روی خود را به آنجا برسانید. از اتوبوس 101 هم که سوار شوید، در ایستگاه اتوبوس پارک ائل گلی که پیاده شوید، راه زیادی نخواهید داشت. تاکسی های آنلاین تبریز و تاکسی های تبریز نیز از هر نقطه از شهر، شما را به اینجا می‌رسانند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید