جاذبه گردشگری باغ ایرانی تهران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

عمارت‌ها و خانه‌باغ‌های قدیمی یادآور آرامش و صفای مردم آن از زیبایی‌های محله‌های قدیمی تهران هستند، در همان حوالی یکی از باغ‌های قدیمی سر و سامان داده شده که با استفاده از عناصر معماری سنتی ایرانی نام «باغ ایرانی» از جاهای گردشگری تهران،را یدک می‌کشد.

جاذبه گردشگری باغ ایرانی تهران

معنی و ساختار باغ ایرانی

باغ‌های ایرانی در دوره‌های مختلف ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فردی داشتند؛ اما به طور کلی با درنظر گرفتن باغات ایرانی در تمام دوران، سه ویژگی بارز را می‌توان برایشان برشمرد: وجود آبراه‌ها با یک حوض وسیع و فواره، یک عمارت یا کوشک در وسط باغ و وجود تقارن در طراحی و ساختار باغات.

به عبارت دیگر باغ ایرانی، سه وجهه اصلی دارد که آن را با باغ‌های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و حتی هندی متفاوت می‌کند؛ یکی اینکه باغ‌های ایرانی در مسیر عبور جوی آب ساخته می‌شدند، یعنی شما هیچ باغ ایرانی سراغ ندارید که محل گذر آب نبوده باشد.

دوم اینکه باغ‌های ایرانی با دیوارهای بلند محصور شده است و به همین خاطر، این فضا با فضاهای طبیعی دیگر متفاوت است و سوم آنکه در داخل عمارت تابستانی، استخر آب قرار دارد که  در مرکز عمارت واقع شده است.

این سه مشخصه، باغ‌های ایرانی را با دیگر باغ‌ها متمایز می‌کند؛ باغ سراهای ایرانی در کتاب‌ها، نوشته‌ها و نقل‌قول‌های جهانگردان شرق و غرب بسیار یاد شده و از زیبایی‌های آن در مناطق مختلف کشور به وفور می‌خوانیم؛ باغ‌های ایرانی، رابطه تنگاتنگی با هویت‌های فرهنگی، اجتماعی و طبیعی دارند و همسو با نیازهای ایرانیان و طبیعت هستند که حکایت از نگاه محیط‌زیست‌محور طراحان در ساختاربندی باغ دارد.

جاذبه گردشگری باغ ایرانی تهران

معرفی بوستان باغ ایرانی تهران

ده ونک یکی از مناطق قدیمی تهران است که در گذشته در آن خبری از ساختمان ها و مراکز تجاری بلند قد نبود. باغ های شمال تهران بخشی در ده ونک قرار میگرفتند و دقیقا همان ها بودند که مناطق خوش آب و هوای ایران را تشکیل می داند. باغ ایرانی تهران دارای ابهت بسیار زیادی است به شکلی که وقتی وارد خیابانی که باغ در آن قرار گرفته است می شوید این ابهت چشمان شما را خواهد گرفت. در واقع باغ ایرانی ده ونک ساخته شده تا یادآور روزگاران گذشته این منطقه باشد. در این باغ نیز مشخصه های باغ ایرانی قرار دارد، دورتا دور باغ ایرانی ده ونک را دیوار های بلندی احاطه کرده است. در این بین فواره های زیبایی که در وسط باغ ایرانی قرار گرفته است، قدم زدن عصرگاهی در کنار آب راه های آن را لذت بخش تر می کند.

تاریخچه و اشنایی با معماری باغ ایرانی ده ونک تهران

طراحی و ساخت این باغ زیبا توسط مهندس علی مهتاری مختاری در دهه های پیش انجام شده است. در طراحی این باغ از درختان کهن قدیمی باغ پیشین استفاده شد، این درختان قدیمی در کنار گونه‌های گیاهی  همچون برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته‌های فصلی بسیار خودنمایی می کنند. برای طراحی این باغ از همان معماری سنتی استفاده شد، همان مشخصه های قدیمی که در باغ های ایرانی وجود داشت در باغ ایرانی تهران نیز رعایت شد. سه ورودی برای این باغ در نظر گرفته شده است، هر یک از این سه ورودی دارای سر در های مخصوص به خود هستند؛ در این باغ شاهد حوض های متعدد به سبک های هندسی هستید، چیزی که در معماری سنتی ایرانی بسیار برای آن ارزش قایل می شدند همین حوض ها و جوی های آب روان بود. در کنار این حوض ها در وسط باغ نیز عمارت یا کوشک با رعایت تقارن در طراحی قرار گرفته است که باعث شده تا باغ ایرانی تهران یک مقصد بسیار زیبا و جذاب برای پایتخت به شمار برود.

در این باغ ۳٫۵ هکتاری شاهد ردیف های متفاوتی از کاج و سرو سیمین خواهید بود، در تمامی قسمت های باغ حوض های کوچک با فواره هایی زیبا جای خوش کرده اند تا لذت یک پیاده روی دلچسب را برای شما بیشتر کنند. در این باغ بخش های متفاوتی در نظر گرفته شده است، قسمتی از این باغ به زمین بازی کودکان و وسایل تندرستی اختصاص یافته است، به علاوه اینکه آلاچیق های مختلفی نیز در آن در نظر گرفته شده است که همانند دیگر پارک های موجود در کشور امکان پهن کردن زیر انداز در آنها برای شما فراهم می باشد.

جاذبه گردشگری باغ ایرانی تهران

امکانات باغ ایرانی

کوشک مرکزی، باغ راه های اصلی چنارستان، سروستان و نظرگاه که شامل آبنماهای محوری در طول مسیر و 6 آبنمای مجزا در سطح بوستان باغ ایرانی هستند، کتابخانه عمومی با فضای مطالعه مجزا برای خواهران و برادران، سر در غربی، سردر شرقی، زمین بازی کودکان و محوطه وسایل ورزشی بزرگسالان، زمین ورزشی روباز، سرویس بهداشتی و رختکن غربی و سرویس بهداشتی شرقی که به سرویس بهداشتی ویژه معلولین مجهز است، نمازخانه از جمله سازه ها و امکانات باغ ایرانی به شمار می روند.

از ویژگی های مهم باغ ایرانی می توان به مناسب سازی معابر جهت تردد معلولین اشاره کرد که استفاده از این بوستان را برای این عزیزان راحت تر می کند. بوستان باغ ایرانی دارای 2 ورودی اصلی با سردرهای زیبا در ضلع شرقی و غربی و 2 ورودی در ضلع جنوبی و جنوب غربی است.

جاذبه گردشگری باغ ایرانی تهران

دسترسی به باغ ایرانی

برای رسیدن به باغ ایرانی ابتدا به میدان ونک بروید و از سمت شمال وارد خیابان ولیعصر شوید؛ پس از کمی پیاده‌روی در سمت چپ به خیابان خدامی می‌رسید؛ پایانه تاکسی ده ونک در اول خیابان خدامی قرار دارد؛ کافی است به راننده بگویید باغ ایرانی پیاده می‌شوید، که شما را در خیابان صابری پیاده می کند و از آنجا تا ورودی جنوبی و اصلی باغ ایرانی تنها 5 دقیقه پیاده‌روی پیش‌رو دارید.

آدرس باغ ایرانی:خیابان شیخ بهایی شمالی ،20 متری پیروزان ، کوچه شهید صابری.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید