بنر هدر

آشنایی با بقعه امامزاده رودبند دزفول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اين بقعه از جاذبه های دزفول، در شمال غربی دزفول واقع شده است و در اطراف آن قبرستان قديمی قرار گرفته و مشرف به رودخانه است.عمارت گنبد و بارگاه وی در عهد تيموريان و در محل عبادتگاه آن عارف مجاهد در مرتفع‌ترين محل‌ها مشرف به رودخانه دز به‌صورت بسيار باشكوه و زيبا و به سبك معماری قديمی بنا شده است، كه بر اثر قدمت و فرسودگی بويژه اصابت موج انفجار دوران هشت سال دفاع مقدس در آستانه ويرانی قرار گرفته بود.اين بنا در سال ۱۳۶۹ و سال‌های پس از آن به نحو مطلوب و سبك سنتی بازسازی شد.

آشنایی با بقعه امامزاده رودبند دزفولوجود قبرستان بزرگ قديمی در اطراف اين امام‌زاده حاكی از تبرك جستن مؤمنان از خاك پاك اين‌ سيد جليل‌القدر است.
گنبد سفيد و مخروطی شكل آن كه از سطح آب تا بالا حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد منظره و فضای عرفانی آن محل مقدس را چند برابر می‌كند و برای هر ناظری تداعی می‌شود كه خود اين بزرگوار بزرگترين علم‌دار ولايت اين خطه است. مكرر ديده و شنيده شده كه كشف كرامات و استجابت دعای زائران در كنار قبر اين ‌سيد عظيم‌الشأن به وقوع پيوسته است.

آشنایی با بقعه امامزاده رودبند دزفول

چرا سید سلطانعلی سیاهپوش به رودبند معروف است؟

سید سلطانعلی سیاهپوش  یا خواجه علی صفوی  نوه شیخ صفی الدین اردبیلی  از اهالی بخش کورائیم اردبیل است که نسبت وی با بیست و دو واسطه به امام موسی بن جعفر علیه السلام می رسد.

وی یکی از زهاد و عرفای عصر تیموری است که پس از مدتی سکونت در دارالارشاد اردبیل و کسب فضایل دینی و معنوی به منظور تشرف به آستان متبرک امامین جوادین ؛ حضرت امام موسی الکاظم (ع) و حضرت امام محمدتقی (ع) و کسب فیوضات هم جواری  به کاظمین  مرکز ثقل علمای امامیه  مشرف شد .

بعد از گذشت مدتی یک شب امام جواد علیه السلام را به خواب می بیند امام جواد به ایشان می فرماید از طرف جدم رسول الله دستور است که به دزفول بروی و مردم آنجا را که دچار ضلالت و برگشت از دین شده اند را هدایت و ارشاد کنی و اگر به تمکن رضا ندادند  و تمرد اختیار نمودند و عصیانشان استمرار یافت .

رسول خدا به امر پروردگار عالمیان  اجازه آب رودخانه را به تو تفویض کرده است  آب را به روی آن ها به بند تا از کارهای خود  به دین حق و شریعت محمدی برگردند و توبه کنند  سید سلطانعلی در امتثال فرموده امام جواد(ع) به دزفول آمد و در محلی که اکنون به تخت سلطان معروف شده است و در کنار آب دز قرار دارد  رحل اقامت افکند و مردم آن زمان دزفول را به رعایت دین و دیانت و گذر از معاصی و دست شستن از کارهای خلاف شریعت نبی اکرم دعوت کرد لیکن هر چه کوبید بر در بسته خورد و جواب آنان سخره و استهزاء بود  به کرات به آن ها تذکر و اتمام حجت کرد.

سودی نبخشید لاجرم سر نماز از درگاه ذات احدیت استدعا نمود که آب رودخانه بر روی این گروه متمرد و عصیان گر مسدود گردد  فی الحال دعایش به منصه اجابت رسید و آب رودخانه ای به آن عظمت  در اندک مدتی خشک شد مردم که باور نمی کردند و آبشخور دیگری هم نداشتند  از بیم هلاکت  به سید روی آوردند و با عجز و التماس از او خواستند که آب رودخانه باز شود .سید سلطانعلی موکدا” با آنان شرط کرد که به کلی از اعمال و بی دینی های گذشته دست بردارند و از محرمات به جد پرهیز نمایند و گرد کارهای حرام نگردند .مردم که این عقوبت سنگین را تجربه نمودنده و هلاکت را در چند قدمی خود و خانواده هایشان احساس کردند و این کرامت را از سید دیدند با جان و دل پذیرفتند و به دستور سید همگی از ذکور و اناث دو رکعت نماز توبه به جای آوردند  پس از آن سید روی نیاز به درگاه بی نیاز آورد و عطای مهر و عطوفتش را التماس کرد که با عطای پروردگار مجددا” آب رودخانه به جریان و سیلان افتاد.

در موردبسته ماندن آب روایات مختلف است .بعضی منابع مدت آن را یک هفته و بعضی دو هفته و عده ای هم دو ماه گفته اند و به این علت این بزرگوار به سید سلطانعلی رودبند معروف شد و از آن زمان برای تجلیل از مقام و منزلت این مرد الهی  همه ساله در صبح روز عاشورای حسینی تمامی دسته های عزادار شهر به بارگاه وی روی می آورند و مقامش را گرامی می دارند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید